Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

KBF

strikehard 48 7520 20-3-2013 10:38  

Dernière réponse

Invator
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

24-1-2013
19:51

 


Wat doen ze voor de mensen waarvoor het moeilijk is deze som te betalen ?


Als ge een heel klimuitrusting kunt kopen/huren, zal dat bedrag voor het KBF (11 voor een dag klimmen als niet-lid) ook niet meer veel uitmaken...

 

 

strikehard
est-ce que j'ai droit à une bière ?
26 posts

24-1-2013
22:39

 

Ik heb het hier eigenlijk over de 80 euro lidgeld. En denk hier dan vooral aan jongeren.

 

 

Denis Hoste
fidèle client
222 posts

25-1-2013
03:15

www
 


Oke, met men moeder en men broer dan. veranderd weinig aan wat ik wil duidelijk maken.


Je kan op die 3 verschillende dagen telkens 2 verschillende personen meenemen. Dus eigenlijk 6 verschillende personen in een jaar, als ik me niet vergis.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

25-1-2013
10:25

 


Datje een toegangticket nodig hebt om in een natuurpark te gaan gaan klimmen kan ik nog begrijpen

Inderdaad de meest rotsen in België zijn natuurgebied - natura2000 - en vragen in die zin door de klimverenigingen beheerd te worden.

maar datje moet betalen om hier met wat vrienden een weekendje te gaan klimmen, kamperen,..
.
Kamperen is in de meeste landen verboden tenzij op een kamping !

Wat doen ze voor de mensen waarvoor het moeilijk is deze som te betalen ?

Die krijgen openbare onderstand, rijden gratis met de bus, enz

Wat kan het KBF doen als ik dan toch zonder te betalen gebruik maak van hun relais ?

De politie erbij halen ... klacht indienen voor inklimming, enz. Waar woon je ? Er zijn waarschijnlijk een hoop klimmers die eens een enkele keer een mega-fuif willen organiseren, je gevel beklimmen, je inboedel gebruiken, de tuin onderste boven halen, met je vriendin in bed een relais willen opbouwen... Soit om eens onbetaald tijdens een gezellig weedeinde gratis te kamperen, een kampvuur te stoken, enz.
Vrijheid stopt daar waar de vrijheid van de anderen begint en houdt bijgevolg niet alleen een aantal verplichtingen in maar ook het respect en de medewerking en bijdrage ten opzichte van onze democratie en wetgeving, waarbij iedereen de kans krijgt te stemmen voor politiekers van zijn keuze.
Andere klimmers kunnen bijgevolg moeilijk accepteren dat ze financiëel en fysisch in gevaar worden gebracht door personen die deze reglementeringen weigeren na te leven.

 

 

Invator
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

25-1-2013
10:29

 


Ik heb het hier eigenlijk over de 80 euro lidgeld. En denk hier dan vooral aan jongeren.


Voor -18 jarigen is het maar 43, een bedrag dat al helemaal verwaarloosbaar is als je het vergelijkt met het uitgave patroon van de gemiddelde jongere op de dag van vandaag.

Ik ben er mij van bewust dat niet iedereen het even gemakkelijk heeft, maar als je ziet dat quasi iedereen tegenwoordig al rondloopt met een GSM van een paar honderd euro, zijn deze bedragen waarover we spreken geen argument. En laten we dan nog niet beginnen over de hoeveelheid geld er ieder weekend in de Horeca verdwijnt.

Hou er ook rekening mee dat in veel buitenlandse klimgebieden het onderhoud van de routes voornamelijk gebeurt door de goodwill van enkele personen (in combinatie met de opbrengsten van een eventuele topo), in extremis zelfs door inbreng van persoonlijk geld. Zou jij het dan tof vinden moest er ieder weekend een lading klimmers afzakken die geen enkele moeite doen om het gebied te onderhouden?

Gezien de beperkte afmetingen van onze Belgische klimgebieden, en het (alsmaar toenemende) aantal gebruikers, lijkt het mij niet meer dan normaal dat iedereen zijn bijdrage levert. En wetende dat een fatsoenlijk paar klimschoenen al snel 80 EUR kost, is deze jaarlijkse bijdrage naar mijn mening peanuts.

 

 

hendrik
fidèle client
464 posts

25-1-2013
11:21

www
 

uiaa

ik dacht dat uiaa leden zo in freyr mogen klimmen? op hollanders ( klimkaart) en duitsers na?

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

26-1-2013
10:13

 

Het wordt natuurlijk een lange topic.
KBF en CAB kijken via internationale akkoorden na hoever de verzekeringen de gevaren indekken, maar ook welk de tegenprestaties zijn ten opzichte van hun leden. In de normale ledenverzekeringen wordt bij voorbeeld ook dikwijls het klimmen in het buitenland uitgesloten. Gezien de beperkte tegenprestatiemogelijkheden en specefieke verzekeringen werd de bijkomende klimkaart in Nederland ingevoerd. Met deze inkomsten draagt Nederland op die mannier niet alleen bij ten opzichte van de kosten van de klimlanden (berghutten, onderhoud rotsen, enz) maar beschermt ze ook de andere klimmers in het buitenland bij gebeurlijke ongevallen via de burgerlijke aansprakelijkheid. CAB heeft bij voorbeeld ook een wandellidkaart, zaalklimmerskaart met beperkte verzekeringen, enz. De verenigingen hebben meestal ook nog bijkomende verzekeringen aangepast aan de activiteiten, expedities, enz. .

 

 

Gunther
fidèle client
374 posts

26-1-2013
14:22

 

Think twice...


Jonge mensen die willen klimmen zijn mijns inziens veel intoleranter tegen het KBF, tegen het reguleren van massieven, tegen vrijwilligerswerking dan tegen...

Al de commerciële merken die hen dingen wil verkopen. Om kort door de bocht te gaan: waarom zo zeuren over het KBF als je voor de prijs van 8 à 10 x alcohol van een merk drinken 1x een jaar kan klimmen met een verzekering? Het is aan jullie om te kiezen... Free drinks or Freyr... make your choice and live with it.

G

 

 

Jolien88
est-ce que j'ai droit à une bière ?
35 posts

26-1-2013
15:41

 


Wat doen ze voor de mensen waarvoor het moeilijk is deze som te betalen ?


Een mens moet keuzes maken in zijn leven. Ik kies er bijvoorbeeld voor om niet op stap te gaan (tenzij bij uitzondering), geen dure gsm of kleren te kopen, enzovoort... waardoor ik zoveel geld bespaar dat ik lid kan worden van de kbf en een abonnement kan nemen in een klimzaal..

Die keuzes maak je zelf en mensen die het echt niet kunnen betalen, denken er zelfs niet aan om te gaan klimmen, die mensen hebben jammer genoeg andere zorgen aan hun hoofd...

 

 

daKtari
le pendule, je ne fais que ça
52 posts

28-1-2013
09:58

 


Ben dan ook nog nooit gecontroleerd als ik ging klimmen in Frankrijk, Slovenie, kroatie, Turkije, Thailand, laos, Vietnam,...


Als je hier overal kan gaan klimmen snap ik jou probleem niet ... zullen we het anders eens over de kostprijs van de reis en verblijf hebben?

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

29-1-2013
20:29

www
 

Eddy schreef:


Het wordt natuurlijk een lange topic.


Het is niet de eerste keer dat hierover gepalaverd wordt. Dit hele palaver leidde tot niks, na een tijd begint men opnieuw en het leidt terug tot niets.

Ik begrijp het niet waarom bepaalde mensen hierover hun ongenoegen blijven uiten.

En nu nog eens zeer duidelijk:

Zonder het bestaan van klimclubs kon je gewoon niet klimmen in België. De rosten zijn privé of beschermd. Om nog niet te spreken over het klimbaar maken (onderhoud) van de rotsen.

Een totale klimuitrusting kost je ongeveer 100 per jaar aan afschrijving, Indien je regelmatig klimt ligt dat een stuk hoger. Eenmaal naar de rotsen rijden kost je tussen de 25 en 75 naargelang waar je woont en de soort wagen, je kan dit eventueel delen.
En dan maar zeuren over de 21,5 tot maximaal 72. (naargelang de leeftijd en de tussenkomst van je ziekenbond).
En dan vergeten ze ook nog de andere voordelen en de noodzakelijke verzekering (ook tov derden)

En voor de eenmalige: er bestaat nog altijd een dagpas.

Ben je niet akkoord: ga eens naar een outdoorbedrijf en zie wat je dan betaald voor éénmaal op een rots te klimmen.

Dit was het voor de zoveelste keer.

 

 

strikehard
est-ce que j'ai droit à une bière ?
26 posts

31-1-2013
18:19

 

één zinnetje uit een topic nemen en hier met zen alle op reageren is natuurlijk gemakelijk. Het is inderdaad je eigen keuze waar je je geld aan besteed. En ik sluit me bij veel wat jullie zeggen aan. materiaal kost, vervoer,.. kost ook allemaal veel geld. Maar ik hoop ook dat jullie begrijpen dat het niet voor iedereen makkelijk is deze som te betalen. Het blijft een enrom hoge drempel een lidkaart te kopen alsje eens een keertje wil gaan klimmen.
Ik zou graag eens met de jongens van men jeugdbeweging waar ik leider ben een wekendje gaan klimmen. ik heb al het materiaal, men broer heeft de kennis om me te zekeren. dus ik zet men broer en 1 jongen op mijn lidkaart. al de rest moet 80 euro betalen voor die dag te kunnen gaan klimmen ? Wel, toen we in tarne (Frankrijk) op buitelands kamp zaten is hier geen cent voor gevraagd.

Naast deze staan er nog heel wat andere vragen in mijn topic waar nog niets over gezegd is.
Toch een beetje raar dat alsje als Belg/Nederlander WEL een lidkaart nodig hebt en al 'buitenlander' NIET ? of klopt deze informatie niet ? En hebje een Lidkaart nodig om in het buitenland te gaan klimmen ? ik weet dat kbf je in het buitenland verzekerd maar kan ik verwijderd worden als ik er geen heb in andere EU landen ?
Wat kunnen ze in Belgie doen alsje geen kaart heb ? Eddy probeerde me hier een antwoord op te geven en heel wat dingen in de mond te gooien die ik niet gezegd heb (wildkamperen? kampvuur stoken ? ..) maar je verloor me toen je over 'men vriendin in bed' begon. Toch een beetje kinderachtig voor ene oude rakker als jouw nee ?
Zonder het betsaan van KBF kanje niet klimmen in Belgie ? waarom lukt diet dan in ander EU landen wel ?
Dus moet men Sloveense vriend nu een lidkaart/dagpas betalen of kan hij (zoals is geschreven op www.rockclimbing.com) gratis komen klimmen ? man man, 'gratis klimmen' vinden jullie het zelf dan niet raar klinken ?
Vind hier spijtig genoeg geen informatie over op de KBF website.

 

 

strikehard
est-ce que j'ai droit à une bière ?
26 posts

31-1-2013
17:43

 

Ahja daKtari, er zijn ook nog mensen die zich inzetten voor anderen.
Guide, 75 euro vervoerkosten ? Je kan ook gebruik maken van het openbaar vervoer he. en volgens Eddy rijden 'die mensen waarvoor het moeilijk is deze som te betalen' zelfs gratis met de bus !

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

31-1-2013
21:55

www
 

Vraag het eens aan KBF: [email protected]

Groeten,
Tijl

 

 

strikehard
est-ce que j'ai droit à une bière ?
26 posts

1-2-2013
09:33

 

He Tijl, dit deed ik al voor ik deze topic ben begonnen. maw al voor 17/08/12. Ook op een vraag rond men lidkaart heb ik nooit reactie gehad.
Grts

 

 

brigitte
est-ce que j'ai droit à une bière ?
35 posts

1-2-2013
10:51

 

We kunnen best deze topic afsluiten. Een discutie over alles moet gratis zijn, reglementeringen zijn ongeoorloofde beperkingen, alleen rechten geen verplichtingen, het inpalmen van andermans eigendom,enz hebben weinig te maken met klimmen.
Klimmen kan inderdaad een gecontroleerde uitdrukking zijn van interne emoties en heeft in die zin een educatieve waarde. Voor het afreageren van frustraties is er echter geen plaats in de sport, in geen enkele sport. Het is ook daar dat de grens maatschappelijk ligt.
Het is dus principieel de taak van de berg-sport-verenigingen het klimmen te benaderen als een sport. Als therapie, militaire of pseudo-miliaire activiteit, avonturenkamp, enz moet je elders zijn.
Guido, Tijl, Eddy en vele andere vrijwilligers zetten zich continu in om het klimmen als sport te propageren en hebben groot gelijk op je bericht positief te reageren door de redenen van het lidmaatschap naar voor te brengen, maar ook door je op de gebreken in je redenering te wijzen.
Als leider van een jeugdbeweging zal je dat zeker begrijpen.
Had je de vraag op een andere mannier geformuleerd dan had je waarschijnlijk een oplossing gekregen. Vorig jaar organiseerde men werkweekeinden in het kader van Natura-2000 en ook een clean-up rond de rotsen. Veel jeugdverenigingen gebruikten die clean-up om hun kamp te financieren en een iniatie te krijgen op het niveau van de veiligheidstechnieken in de rotsen .
Waarom neem je geen contact met een klimzaal bij jullie in de buurt, dan kan je daar ook rekenen op een degelijke begeleiding.
Laten we het daar dus bij laten.

 

 

strikehard
est-ce que j'ai droit à une bière ?
26 posts

1-2-2013
11:22

 

He Birgitte, deze topic gaat helemaal niet over alles moet gratis zijn. En voor alleen maar rechten en geen plichten ben ik ook zeker geen voorstander. Ik zou graag wat informatie hebben over de rechten en plichten van klimmen met je kbf lidkaart in het buitenland en nog meer over buitenlanders hun rechten en plichten die komen klimmen in belgie zonder lidkaart. Ik zou graag een antwoord vinden op de vragen die ik stel. Spijtig genoeg kan ook jij deze niet geven. Ik wil verder hlemaal niets slecht zeggen over het KBF en zeker en vast niet over de vrijwilligers ! (al ervaar ik het positief aanbrengen van de redenen van het lidmaatschap naar voor te brengen van Eddy toch anders)
Ik geef hier mijn persoonlijke mening en heb wat vragen rond het lidmaatschap. Ik probeer hier al een tijdje antwoord op te krijgen zonder succes. het is ook zeker geen afreageren van frustraties. Ik betaal elk jaar men lidmaadschap zonder probleem. maar het toch men recht om me hier dan wat vragen bij te stellen ? de manier warop ik men vragen stel heeft volgens mij weinig te maken met of ik de oplossing al dan wel zou krijgen. Opnieuw het is mijn mening, mijn visie. Het is goed dat mensen me op mijn gebreken in mijn redenering wijzen. Hier is een duscussie/forum voor. Ik zie hier dus geen reden om de topic te sluiten. Toch niet voor er een duidelijk antwoord is.
Waar kan ik anders terecht met mijn vraag ?

 

 

Vinnie
un verre d'eau svp
11 posts

1-2-2013
16:30

 

Beste Sander,

Tijl maakte me er attent op dat dit topic opnieuw leven ingeblazen was, zoals ik vorige keer reeds zei kan je ons ook steeds rechtstreeks contacteren.
Je bent de eerste die ik hoor protesteren dat zijn vraag onbeantwoord is gebleven, hiervoor onze excuses.

Ik wil een poging doen je vragen zo duidelijk mogelijk te beantwoorden, mocht je toch nog extra bedenkingen hebben of als de dingen toch niet helemaal duidelijk voor je zijn, aarzel zeker niet me te contacteren.
Eerst en vooral:
De rotsen die in beheer of eigendom van KBF zijn, zijn toegankelijk voor leden van KBF ,CAB, NKBV en internationale klimmers met een lidkaart van een federatie aangesloten bij de UIAA, zonder dat deze hiervoor moeten bijbetalen.
Je kan als KBF-lid 3x per jaar 2 personen die geen lid zijn meenemen naar de rotsen.
Als externe groep (niet-KBFclub) moet je een feitelijke vereniging zijn (vzw, bvba,) en zijn niet alle massieven toegankelijk. Als jeugdvereniging krijg je een voordeliger tarief.
Je lidkaart van KBF geldt als bewijs dat je bent aangesloten bij een federatie onder de koepel van de UIAA. In het buitenland zou je dus op dezelfde manier toegang moeten hebben tot massieven onder beheer van een andere federatie die onder de koepel van de UIAA zitten. Rotsmassieven die gelegen zijn op privé-terrein of in gebieden (zoals bijvoorbeeld natuurparken) waar klimmen niet of slechts onder bepaalde voorwaarden toegelaten is, zijn niet noodzakelijk altijd vrij toegankelijk met een KBF-lidkaart. Andere gebieden zijn dan weer voor iedereen toegankelijk omdat ze onderhouden worden door privé-personen die hun winst halen uit de verkoop van bvb topos. Sommige gebieden zijn voor niemand toegankelijk tenzij mits betaling (het bekendste voorbeeld zijn de summitpermits in oa de Himalaya).
Met betrekking tot verzekering: Dat buitenlanders op onze rotsen geen verzekering nodig hebben is dus niet correct. Hier ben je fout geïnformeerd.
Waarom jij een verzekering via ons moet nemen of via een andere bergsportvereniging? Omdat wij dan zeker zijn dat de polis rotsklimmen dekt. Je begrijpt dat een lidmaatschap bij pakweg de zeilfederatie je geen verzekering geeft wanneer je gaat rotsklimmen. En volgens de Vlaamse wetgeving kan er maar 1 unisportfederatie per sporttak gesubsidieerd worden, bijgevolg zijn er in België 2 bergsportfederaties.

Wat betreft je vraag wat de federatie doet om tegemoet te komen aan mensen die het moeilijk hebben deze som te betalen: Kortweg gezegd, niets. Het beleid van de federatie is om de prijs van het lidmaatschap voor iedereen zo laag mogelijk te houden. Dat wil zeggen dat alle vaste kosten door alle leden gedeeld worden. Het behoort niet tot de taak van een sportfederatie om een sociaal opvangnet te voorzien voor personen met een financieel moeilijke situatie. Hiervoor zijn talrijke andere mogelijkheden in België.
Als laatste wil ik je vraag beantwoorden wat de federatie doet als je dan toch een relais gebruikt zonder dat je lid bent. Zoals iemand hier aanhaalde, ben je wettelijk gezien inderdaad zonder toestemming privé domein aan het betreden. En niet zomaar aan het betreden, je doet iets waar het risico op ongevallen aanzienlijk verhoogd is. Volgens de Belgische wetgeving ben jij bij zon ongeval mogelijk aansprakelijk maar kan het ook zijn dat KBF aansprakelijk wordt gehouden. Vandaar dat wij rotscontroleurs ook vrijwilligers- inschakelen.

Persoonlijk zou ik het, van de ene klimmer tot de andere, spijtig vinden mocht je dit alsnog doen en vooral onrespectvol tegenover de vele vrijwilligers die veel moeite steken in het onderhouden en equiperen van de massieven en zo onschatbaar waardevol werk verrichten. Want begrijp dit niet verkeerd, massieven onderhouden kost onvoorstelbaar veel geld en moeite. En de federatie vraagt slechts de bescheiden bijdrage van een lidmaatschap, waarbij je nog talloze andere voordelen krijgt.

Mocht je het niet eens zijn met deze manier van werken of denken, mag je natuurlijk steeds je mening aan ons bezorgen. Of je kan natuurlijk ook altijd een actieve bestuurdersrol opnemen binnen de federatie en zelf mee vorm geven aan de visie. Onze vele vrijwilligers ten spijt, is er een continue nood aan gemotiveerde, enthousiaste krachten. Ongeacht of zij de dingen willen houden zoals ze zijn of mee vorm willen geven aan een andere manier van werken.

Tenslotte wil ik je bedanken voor kritische geest die je aan de dag legt. Zoals Jaapi ergens in deze topic zei, is het als federatie niet slecht om af en toe je beleid voor de leeuwen te gooien. Ik hou er echter aan dat je dit best rechtstreeks naar ons richt (indien je dat wenst). Niet omdat we klimmers op Belclimb onbelangrijk vinden, integendeel, maar omdat we niet de mankracht hebben om alle klim-forums continu op te volgen.



Met sportieve groeten,

Jan Verhoeven
Sporttechnisch medewerker
Coördinator Topsport

Klim- en Bergsportfederatie vzw
Statiestraat 64
2070 ZWIJNDRECHT

Telefoon : 03/830.75.02
Fax : 03/830.36.24
Email : [email protected]
Website : www.klimenbergsportfederatie.be

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

2-2-2013
18:08

www
 

@strikehard:

Een paar antwoorden: buitenlanders hebben hier wel degelijk een lidkaart nodig (zie Vinnie zijn volledig antwoord).

In het buitenland zijn we als Belgen ook verzekerd en in die zin is die lidkaart (nu ook symbool voor verzekering) wel een voordeel, je familiale zal niet tussenbeide komen tov derden. De meeste reisbijstandsverzekeringen sluiten ook klimmen uit.

Om zomaar met een jeugdgroep te gaan klimmen zonder de kosten van een degelijke begeleiding en materiaal (touw, gordels, helmen), daar word ik wat zenuwachtig van. Voor het jeugdklimmen (en dat zijn jonge gasten die klimmen als hobby hebben) staan we met 3 initatoren voor 15 tot 20 mensen voor indoor activiteiten. (en die gastjes kunnen al zekeren wat je niet van een groep kan zeggen die voor de eerste keer gaat klimmen). Voor een jeugdgroep kan je altijd hulp vragen aan een club, uiteraard ga je een minimale prijskaartje blijven hebben.

Voor jeugdgroepen nog dit: regelmatig zijn er klimactiviteiten die soms gratis open staan voor iedereen. (Gent heeft jaarlijks zo'n een mogelijkheid waar 2 klimtorens staan opgesteld waar jongeren gratis kunnen klimmen, de een is van de Bergsport Oost Vlaanderen de andere van het leger.)

Oh ja: mijn allereerste rotsklim was ook met de scouts.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

2-2-2013
23:14

 

Wat de rotsen beheerd door CAB betreft.

Uitnodigingen
http://www.clubalpin.be/rochers/conditions-dacc%C3%A8s

Toelatingen :
Belgen hebben een lidkaart nodig van een Belgische klimvereniging in functie van het massief. CAB, KBF, UBS, ATB ... dus een belg die alleen lid is van een buitenlandse vereniging krijgt normaal geen toelating.
Buitenlanders hebben een lidkaart nodig van een door het UIAA erkende vereniging.
De lidkaarten moeten het klimmen op de rotsen omvatten, dus geen wandelkaart, abonnement van een zaal, enz.
http://www.clubalpin.be/rochers/les-rochers-belges

Richt- en gedragslijnen :
De plaatselijke reglementeringen moeten steeds strikt gerespecteerd worden. Vertrek steeds van het princiepe dat enerzijds geen spoor van je passage wordt achtergelaten en anderzijds dat je gedrag nooit de anderen, de natuur, de plaatselijke gebruiken, ... mag storen. http://www.clubalpin.be/rochers/r%C3%A8gles-de-bonne-conduite-et-conseils-pratiques

Opendeurdagen :
De klimverenigingen organiseren opendeurdagen. CAB-Namur doet dit meestal op het massief van de Grands-Malades, of Marches-les-Dames met Via ferratas.
Info : http://www.clubalpin.be/