Vos commentaires sur les voies, nouvelles ouvertures, prises cassées, cotations, répétitions fabuleuses, pitonage, oiseaux & vipères... en Belgique seulement!
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

relais la dalle rose

bagi 12 3442 12-8-2008 10:33  

Dernière réponse

bagi
un verre d'eau svp
18 posts

27-7-2008
21:27

 

relais la dalle rose

Opgelet op sector la dalle rose in route Hemo pump is van de relais en haak los gekomen . De keting is nog enkel aan de bovenste haak beveiligd . Men kan wel de relais van Empty hole gebruiken . :help

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

28-7-2008
11:03

 

Over 't algemeen oppassen in Yvoir. Ook op de "Grande Dalle". Is allemaal geherequipeerd maar 't lijkt mij toch niet allemaal even solide. Die oranje/bruine hars die ze gebruikt hebben lijkt me toch minder dan pakweg gecementeerde haken van 10tallen jaren terug.

 

 

Rastaman
le pendule, je ne fais que ça
113 posts
If you want to climb something enough, you'll end up climbing it. (Pete Boardman)

11-9-2012
21:32

 
 

 

Catsjit
le pendule, je ne fais que ça
106 posts

11-8-2008
10:29

www
 

De onderste haak van de relais van hemopump zit inderdaad nog steeds los, de bovenste daarentegen is wel nog te vertrouwen als je er geen zware krachten op uitoefent. Voorklimmersvallen doe je ten slotte ook op 1 haak, maar hier bedoel ik niet mee dat die relais niet gerepareerd mag worden. Als je de routes empty hole en first blood wil klimmen neem je best een borstel en snoeischaar mee, je kunt letterlijk door het bos (en mos) de rots niet meer zien in de onderste helft

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

11-8-2008
11:20

www
 

ombouwen?

Blijft wel het feit dat je dan op 1 punt moet ombouwen. Persoonlijk doe ik dit (haast) nooit. Het is trouwens veiliger om te rapellen op 1 haak dan te laten zakken door de zekeraar beneden (pulley-effect).

 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

11-8-2008
12:01

 

Rudi, ben je wel eens in Duitsland wezen klimmen? Daar bestaat het meerendeel van de relais slechts uit 1 punt... En dan is het gesteente bovenop de rots ook vaak nog zachter/slechter van kwaliteit dan de rest van de rots. Tja, zo degelijk is men dus toch niet in Duitsland.

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

11-8-2008
14:35

www
 

1 punt

Hallo Harald, iedereen kiest natuurlijk waar en welke routes men klimt en met welk engagement. Ik probeer steeds om risico's zo laag mogelijk te houden op 2 punten af te dalen als er 2 zijn. We mogen er van uitgaan dat elke gecementeerde haak op zijn minst een statische belasting aan moet kunnen. Toch is de haak op de dalle rose er door een statische belasting uitgekomen: inhangen schroever/bandsling - in gaan hangen - en daar ging de haak... (trouwens gebeurd de dag dat ik voor initiator rotsklimmen les aan het geven was).
Kortom, iedereen kiest waar en hoe men klimt, belangrijk is de risico's van elke handeling te kennen...
Veel klimplezier!!!

 

 

Catsjit
le pendule, je ne fais que ça
106 posts

11-8-2008
23:06

www
 

Ok, wat je beweert klopt behalve dan dat de haak er zopas is uitgekomen. Volgens wat ik hier gelezen heb zit die haak al 5 jaar los, alleen de ene voorklimmer laat em los hangen, de andere steekt em terug in het gat. Ik heb em terug in het gat gestoken, omdat ie misschien onder lichte belasting zou kunnen blijven zitten. Er zou eigelijk enkel terug wat sica ofzoiets in moeten maar ken er niks van dus blijf ik eraf. Weet er trouwens iemand waar je officieel of onofficieel kan leren hoe op een goede manier routes te equiperen?

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

12-8-2008
07:49

www
 

equiperen

Ik dacht in instructor B dat equiperen een onderdeel was... Anders misschien lid worden van een equipeerteam zoals BRT of zo misschien?

 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

12-8-2008
09:47

 

@Rudi: ik probeerde duidelijk te maken dat het (helaas) niet overal evident is om twee punten voor een relais te gebruiken. Niet om jou eventuele gebrek aan engagement, of whatever aan de kaak te stellen.

Even in m'n geheugen duiken. Ik heb de betreffende route een paar jaar geleden geklommen. Ik meen me te herinneren dat de haak in kwestie ueberhaupt nooit vastgelijmd is geweest. Dat is men indertijd waarschijnlijk vergeten bij het equiperen. Als je (of iemand anders) 'm dus met een geringe belasting er uit hebt weten te trekken dan is dat niet zo gek. De haak was in dat geval simpelweg in het gat terug gestoken. Precies zoals catsjit 't zegt.

Wat wel opmerkelijk is, is dat hoewel al jaren bekend, nog nooit iemand van de organisatie die het massief pacht op het idee is gekomen om de haak vast te lijmen.

Een vergelijkbaar iets zie je op de 5 Anes in Freyr. In de route 'J'la trouve chouette, pas vous?' zit op 1 plek wel een gat, maar geen haak. Ook vergeten vast te plakken?

Bij het inrichten van routes kun je dit voorkomen door NOOIT haken voor er gelijmd is in de gaten te steken. En door ALTIJD achteraf ALLE gelijmde haken te controleren op trek en draaibelasting. Maar goed, alles kan een keer fout gaan, nietwaar?

@Catsjit: ik beloof niks (weinig tijd en ik woon niet om de hoek), maar ik heb de intentie dit najaar de beide haken waar ik het hierboven over had inlijmen. Je zou ook met Kobe van rebolting.be contact op kunnen nemen of in het geval van de haak op le dalle rose met de KBF.

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

12-8-2008
10:02

www
 

nog ontbrekende haak

Om even kort off-topic te gaan:
In "Les convulsions atroces" (5C instap) Deuxième niveau Yvoir mag je net over halverwege de route ook een haak zoeken. Het gat is geboord, maar de haak ontbreekt... Haakafstand hierdoor tussen de resterende haken: ongveer 10m. Is wel 4de graad...
Voor de angsthazen: ter plaatse even afwijken naar de linkerroute...

@ Harald, geen probleem

 

 

Catsjit
le pendule, je ne fais que ça
106 posts

12-8-2008
10:33

www
 

@ Harald: Thx voor de info. Voor mij hoeft het niet persé want ik heb em net geklommen en er zijn hier veel te veel routes om alles 2 keer te doen Maar voor andere klimmers zou dit misschien wel gewenst zijn...
@ Rudi: Ook bedankt, dat van trainer B wist ik nog niet maar ik wil niet wachten tot ik dat niveau heb bereikt. Bij het brt zijn ze er ook niet echt happig op jan en alleman te leren equiperen had ik vroeger eens verstaan maar misschien kan ik ze toch eens proberen contacteren. Mijn bedoeling is ergens in het verre buitenland de mobiel afgezekerde routes die ik open en die de moeite zijn te equiperen om open te stellen aan een ruimer publiek klimmers of routes die net boven mijn bereik liggen uit te rusten zodat ik ze veilig kan uitwerken.