Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Mont Blanc vanaf Les Houches

archerterror 6 1789 4-12-2013 18:26  

Dernière réponse

archerterror
un verre d'eau svp
0 posts

3-12-2013
10:06

 

Mont Blanc vanaf Les Houches

Hallo!

Al enkele maanden ben ik met drie vrienden info aan het opzoeken omtrend de beklimming van de Mont Blanc.

Zoals jullie weten kan deze gebeuren door met een kabelbaan of trein eerst naar zekere hoogte te gaan ( respectievelijk naar Col de Voza 1653m en 2372m ).

Wij zouden dit niet doen en zo laag mogelijk starten aan de voet van deze berg.
Na wat opzoekwerk heb ik gevonden dat er reeds mensen vanaf Les Houches gestart zijn met de tocht. Vanuit Les Houches zouden wij dan eerst klimmen/wandelen tot waar de Gouterroute start.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo laag starten?
Zijn er extra zaken waarmee we rekening dienen te houden ( ivm overnachten, evacuatie, orientatie,... )?

We willen deze tocht ondernemen zonder gids en als het mogelijk is zelfs uitsluitend op bivak. ( dus met de tenten en niet overnachten in de hutten ). Raden jullie dat aan? ( we zijn met twee personen die reeds ervaring hebben met zekeren ed )

We zijn van plan om in september 2015 deze tocht aan te vatten.

Groetjes,

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

3-12-2013
14:42

www
 

De brandweer van Gent heeft 2 pogingen gedaan vanuit Chamonix en dit zoals de eerste beklimming. Inlichtingen via Marc Blanchaert maar die zit nu vermoedelijk op Hoge Hoogten.
zie:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G8B124TLK

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

3-12-2013
21:00

 

Hello Guido,
de route van de eerste beklimmng wordt normaal nooit meer geklommen. Ik heb die vroeger wel eens een keer afgedaald omdat één van de klimmers die ik begeleide een hartzwakte had gekregen en dringend in uiterst slechte weersomstandigheden moest afgevoerd worden. De afdaling gebeurt inderdaad ongeveer recht onder de top van de montblanc naar de "grand plateau" en je moet dan maar hopen dat je ergens een paal kan recupereren om over de remaye te geraken of je moet een sneeuwanker achterlaten. Dus langs daar naar boven kun je waarschijnlijk vergeten. Bovendien is de grand-mulethut later op het seizoen meestal gesloten en de afdaling onmogleijk wegens steenslag. Over de "arete des bosses" naar de Valothut was toen met die gekwetste onmogelijk, maar dat is een andere storie..
Met mijn vrouw ben ik wel eens vertrokken via de alberthut, trois-cols, argentièrehut, col des cristaux, refuge du requin, refuge des cosmiques en de top. Naar beneden via- de gouter. Vijf dagen niet slecht. Was dus alleen in autonomie wat voeding, enz betrof.
Was een gelegenheid om te aklimateren !
Vanuit Les Houches is het natuurlijk perfect doenbaar. Het pad naar de Mont Lachat is soms moeilijk vindbaar - is gemakkelijker via les contamines. Van daaruit naast de spoorbaan naar tête Rousse, enz. weinig boeiend ! Met de tent is het een hoop miserie op je dak halen - op de meeste plaatsen verboden ! Dus een hoop sleurwerk om uiteindelijk toch in de hut te moeten overnachten en de hut te betalen. Bovendien met een zware rugzak naar de Gouter en terug als je dat niet gewoon bent is een gevaarlijk experiment. Ooit naar boven en terug naar beneden geweest in één dag - maar uiteraard zonder "bagage".
Dus het is niet onmogelijk maar globaal zoals de vraag werd gesteld duidelijk een afrader. Misschien sympathieker via de mer de glace ...
Ooit met de kinderen vertrokken vanuit Genève, tour du mont blanc, terug via les pics du Midi naar Lausanne. (twee weken). Als je met de tent een toffe tocht wil maken veel plezanter.

 

 

bartcockx
le pendule, je ne fais que ça
76 posts

4-12-2013
00:08

 

Wij zijn ooit te voet gegaan vanop de parking van de skilift in Les Houches. Daar gaat ergens een pad de berg op en dan kom je uiteindelijk aan het treinspoortje uit.
Lijkt mij eigenlijk wel te doen om te bivakeren in de buurt van de Tete Rouse (of daar overnachten) om de volgende ochtend vroeg door te steken naar de Gouter. Bivak gerief zou ik achterlaten.
Was nog een ok wandeling, maar je doet wel een dag langer over de beklimming natuurlijk.

Ik vind de optie die Eddy voorsteld om via de Mer de Glace te gaan, ook wel leuk klinken. Daar kan je zoveel rustpunten in bouwen als je maar wilt.


 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

4-12-2013
16:42

 

Hey Bart, nog wat uit de truukendoos van vroeger, werkt misschien nog vooral bij de winterbeklimmingen wanneer de skiers afdalen van de Aig.Du Midi. Een enkele rit kost ongeveer evenveel als weg en weer. Kan je dus combineren met een ander kordee dat naar boven gaat en jij naar beneden ! Rugzak meegeven aan de trein of lift en te voet naar boven of beneden hollen. Een keer chamonix, Mont Blanc, Les Houches en een keer in omgekeerde richting (of opnieuw combineren met een ander kordee) om de tiketen volledig te gebruiken - Een keer naar de Requin hollen om te aclimateren en er reeds een deel bagage droppen, enz ... Met de GSM is afspreken nu veel eenvoudiger ! Bivakeren aan de Gouter is nu principieel verboden (net als elders vlakbij een hut en zeker met een tent) en in elk geval moet je betalen.

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

4-12-2013
18:26

 

'k heb het in augustus 2010 alleen gedaan, nadat mijn poging in 2008 (met treintje) was gestoot op slecht weer en paniekreacties van mijnentwege.
Het onderste stuk was uiteindelijk het moeilijkste voor mij. Het padje vinden en houden, bracht me compleet op verkeerde plekken. Na 1 dag dan toch beslist om mijn Garmin, maar te vertrouwen en via onhergbergzaam terrein de juiste kant uit gaan. Eens aan de nid d'aigle is het gemakkelijk. Gewoon de morene op richting tete rousse, ideaal is om direct door te klimmen naar gouter, als je geacclimatiseerd bent.
Bij beide hutten stonden toen toch nog bivaktentjes, dus als er een verbod is weet ik niet hoe hard het nagestreefd word.
Als je couloir de gouter later op de dag oversteekt is het sowieso russische roulette. Van kleine steentjes tot grote blokken heb ik zien passeren.
Het stuk boven gouter is technisch niet moeilijk, maar een marathon op grote hoogte in de sneeuw.