Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Batterijen

Eddy de Ouwe Rakker 2 1188 31-8-2013 23:01  

Dernière réponse

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

31-8-2013
11:15

 

Batterijen

Oplaadbare batterijen
Er zijn zo'n paar onoplosbare problemen als je een beklimming in de bergen start, maar die essentieel zijn op het niveau van veiligheid en overleving.
Gewicht is essentieel.
Het begint met de brander om sneeuw te smelten. De cartouchen moeten altijd vol zijn als je vertrekt. Maar wat doe je met degenen die je al eens een keer gebruikt hebt. Halfvolle campinggasvullingen losschroeven is levengevaarlijk gelukkig bestaan er met een ventiel zoals bij primus maar dan heb je een collectie gebruikte busjes op het einde van het verlof. Uiteindelijk is bezine (als dat niet in je rugzak lekt) nog de minst slechte oplossing vooral in de winter. Voor kleinere tochten hebben alcoholtabletten of gel (metablokjes) de hoogste energiewaarde maar die stinken !

Deze keer dacht ik vooral aan de batterijen. Halfgebruikte batterijen weggooien of opgebruiken is maar niks. Ok je rugzak weegt meer in het begin. Met oplaadbare batterijen blijft het gewicht constant en kan je ze met een stroomcontact, in de auto, of met zonnepanelen terug opladen. Maar je hebt die rotdingen vooral nodig als het donker is. Blijven die lampen met een dynamo, maar die geven weinig licht en dan moet je kiezen, draaien of klimmen.
Uiteindelijk heb ik zo'n hebbeding van maglite (Maglite Aapro+). 245 lumen met 2 AA batterijen, schijnt meer dan 300 meter ver ! Als je naar de lamp kijkt zie je een half uur witte bollen. Maak je aan je helm vast met een elastiekje en weegt werkend iets meer dan 100 gram.
Maar nu komen we aan de oplaadbare batterijen.
Volgens de normen is de dikte van die AA batterijen tussen de 13,5 en 14,5 mm en de doormeter van de maglite slechts 14,30 mm. Bij een oude koplamp zelfs 14,10 mm.
Natuurlijk heb ik een volledige collectie batterijen liggen. Voor degenen die denken dat je die 1000 keer kan opladen een disillusie zoals die spaarlampen die je thuis 's winters moet gebruiken om besparingen te doen. De warmte die de oude lampen uitstraalden maakte het mogelijk om te besparen op de verwarming. De warmtebesparing met de kleine, door urbanisatie verplichte ramen gaat verloren omdat je het licht zelfs 's zomers de hele dag moet laten branden. Commerciële ecologenpraat.

Die oplaadbare batterijen ... merk mAh - doormeter
GP2700 : 14,38 mm,
GPrecyko : 14,37 mm,
Top2300 : 14,39 mm,
GP1800 : 14,16 mm,
Powerex1800: 14,19 mm,
Memorex2700 : 14,33 mm,
Energizer2300 : 14,20 mm,
Top2300(oud) : 14,28 mm,
TDIImegapower850 : 14,20 mm

Ter vergelijking : Alcaline Duracell : 14,21 mm
Piekstroom ... als je naar de lichtproductie kijkt eigenlijk een mengelmoes van volt en ampere- bof.

De Alcaline batterijen geven 1,5 volt, behouden onbelast hun stroom vrij lang, en de piekstroom verminderd progressief maar vrij snel vooral bij koude. Dus na een kort gebruik zit de spanning al onder de 1,2 volt van een oplaadbare batterij. Ideaal als reservebatterij.

De oplaadbare batterijen geven normaal 1,2 volt, bewaren slecht hun stroom en je moet ze dus geregeld ook als je ze niet gebruikt herladen.
Ze hebben een hoge continue piekstroom - behouden dus tot bijna het einde hun 1,2 volt - maar op het einde zal die plots verminderen (de lamp blijft goed licht geven tot op het einde en gaat dan snel uit).

Eerste besluit en wat testen.
Het slecht nieuws :
Een groot deel van de nieuwere oplaadbare batterijen, met een hoog mAh waarde kreeg ik dus niet in de maglitebehuizing.
Gebruik ze vooral niet als reservebatterij ergens vanonder in je rugzak na een paar weken zijn ze ontladen. De nieuwere types houden het iets langer uit.
Met 1,2 volt geven sommige lampen (Led) zelfs bijna geen licht die hebben 1,5 volt nodig.
Het goede nieuws ... een pillicht (en GPS) heeft geen hoge mAh waarde nodig ... bovendien geven de batterijen met een lage mAh waarde langer stroom, en hebben meestal geen probleem met de nipte pillampbehuizing !
Testen die je ook kan bevestigd zien in een fabelachtig knap boek over het gebruik van GPS. (Garmin GPS-Gids, Peter Gielen, ISBN 978-9-49157-300-2).
Ondertussen zijn er nieuwe oplaadbare batterijen op de markt scheikundig op basis van ijzerverbindingen die 1,5 en zelfs 1,8 volt leveren, maar die ik nog heb niet kunnen proberen ... kostprijs ???

En wat zijn jullie bevindingen ?????




 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

31-8-2013
23:01

www
 

Ik kan kort zijn:
De diameter verschilt inderdaad een klein beetje van merk tot merk.
De NiMH lopen sneller leeg indien men ze totaal loskoppelt dan bij af en toe een lichte kortstondige belasting, dit heb ik zelf ondervonden en ooit eens gelezen.