Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Fondry des chiens - Viroinval

Eddy de Ouwe Rakker 7 2718 11-9-2013 23:55  

Dernière réponse

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

17-7-2013
08:12

 
 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

17-7-2013
08:43

www
 

" Le Fondry des chiens est un endroit interdit au public car dangereux."

Dit heb ik nergens zien staan in juni 2013. Rotsklimmen mag niet maar er zitten daar outdoorgroepen voor allerlei activiteiten die dicht bij klimmen staan. Trouwens er loopt wel degelijk een wandelpad naar beneden en een glibberig padje over een rotsruggetje waar zelfs treden in gehakt zijn...
Er zijn daar echter 3 putten, slechts één is echt toegankelijk.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

17-7-2013
17:43

 

http://www.rtbf.be/info/regions/detail_une-ado-coincee-plusieurs-heures-dans-les-rochers-au-fondry-des-chiens?id=8049959

Dit is dan het vervolg ... men denkt dus de volledige toegang te verbieden ook voor wandelaars.
Dit is echter de algemene tendens.
Vandaag nog geprobeerd uit te leggen dat samentroepen met moulinettes, toproping, enz onder de rotsen (bovendien meestal zonder helm) in om het even welk massief geen goed idee is wegens steenslag. Je krijgt dan als antwoord dat er onvoldoende haken zitten om beginnelingen die deel uitmaken van een groepsorganisatie met een beperkt aantal betaalde monitoren te laten voorklimmen. Alsof bijna gevaarloos zaalklimmen ook in een natuurlijk milieu mogelijk is.
Tijdens groepsactiviteiten moet men dus dringend de uitleg, de mannier van aanpakken en huidige gebruiken aanpassen ! Klimmen blijft door zijn natuurlijke omgeving een gevaarlijke sport. Gelukkig zijn er meer en meer klimscholen dit dit begrepen hebben en de nadruk leggen op traditioneel klimmen. Men leert er onder het toezicht van een "peter" (of hoe je ook noemt) eerst naklimmen, het gebruik van de zekeringen, nuts, friends, enz met de nadruk op je verantwoordelijkheden ten opzichte van je eigen veiligheid en die van de anderen voordat je in kop vertrekt in routes die je duidelijk aankunt en die je deskundig beveiligt. Maar je moet een oude rakker zijn om te beseffen dat dit alleen de kans op problemen kan verminderen maar nooit zal uitsluiten.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

19-7-2013
10:54

www
 

Toen ik in Le Fondry des chiens zat om voornamelijk nostalgie foto's te nemen (ja, ik heb nog geweten dat je er mocht klimmen) zaten er 2 outdoorgroepen van ca elk 10 man op het uur dat ik er was. Die bleven trouwens niet op de wandelpaden... (hadden wel allemaal een helm aan)

 

 

De Fre
le pendule, je ne fais que ça
68 posts

8-8-2013
16:16

 

^^kan ook zijn dat dit een academische excursie was voor studenten aardwetenschappen, de fondry des chiens is een interessante geologische ontsluiting en wordt regelmatig in excursies of karteeroefeningen gebruikt .....

en die dragen ook allemaal helmen en lopen 'vrij' rond ....
meestal wel werkhelmen en geen klimhelmen ...

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

9-8-2013
09:57

www
 

Het waren wel degelijk "speelactiviteiten"..

 

 

VHS
est-ce que j'ai droit à une bière ?
29 posts

11-9-2013
23:55

www
 

ik was daar die dag, heb fotokes genomen.

tja een groepje van een internationale vereniging op uitwisseling dat eens te diep tegen de rand gaat zien hoe diep het wel is.

een eenvoudige stukje houten afscherming voor de afgrond zou wonderen doen maar dat vonden de plaatselijke mensen niet nodig, want ze weten toch dat het gevaarlijk is.

twee uur later liepen er 4 jongeren van een vlaamse jeugdvereniging voorbij met een bak jupiler richting afgrond...en gingen ook eens kijken hoe diep het was... het was toen al schemer avond... ik had mijn foto toestel terug klaar...

het is Belgie voor iets zeker...