Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Mont Blanc

Eddy de Ouwe Rakker 10 2306 31-7-2013 11:40  

Dernière réponse

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

12-7-2013
09:56

 

Mont Blanc

Chamonix vertrek in het centrum aan het standbeeld van Horace Bénédict de Saussure (1035m) top van de Mont Blanc (4810m), dus bijna 4000 meter hoogteverschil ... In vogelvlucht 14 km ! Heen en weer ! In 4u57minuten. Het nieuwste record van Kilian Jornet !
Om een idee te geven ooit in Les Houches vertrokken om 4 uur 's nachts, top om 14 uur en terug beneden om 21 uur, wat me nog meer een indrukwekkend idee geeft van de prestatie van Kilian ! Zelfs veel impressionanter dan een zoveelste marathonrecord ! Ik zou wel eens de juiste afstand, de gevolgde route en het cummulatief hoogteverschil via GPS willen kennen, wat de prestatie nog in een exactere context zou plaatsen.

http://www.lefigaro.fr/autres-sports/2013/07/11/02021-20130711ARTSPO00398-mont-blanc-kilian-jornet-au-dessus-du-record.php

 

 

Tibie
un verre d'eau svp
5 posts
Tibs

27-7-2013
08:41

www
 

Heeft iemand enige ervaringen met de Mont blanc qua training? Ik vertrek in september

Quelqu'un a t il de l'experience par rapport au mont blanc? Entrainement? Je pars en septembre

Merci!

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

27-7-2013
09:40

 

Alles hangt af van je plannen ? Ga je proberen het record te kloppen ? of is de bedoeling gewoon de top te doen en je te amuseren ? Of een weddingschap om te kunnen zeggen dat je op de top stond ?
In september is gemiddeld het weer stabieler (minder onweders), zijn de dagen korter en ligt er minder sneeuw.
Samengevat de grands mulets kun je waarschijnlijk vergeten, te veel steenslag en gletsjerspleten en de hut gesloten. Via les cosmiques is de route langer en met de kortere dagen misschien niet ideaal. Gouter is dus waarschijnlijk de beste optie maar dat moet je navragen op het bureau des guides in chamonix.
Wil je alleen de top halen ... dan lopen ze tegenwoordig op zo'n kort mogelijk tijd naar boven, moeilijk met de langere nachten, meestal via de cosmiques, zijn doodziek en volg je het kotsspoor naar de top als ze tot daar geraken.
Reken dus normaal op een veertiental dagen als je er plezier wil aan beleven. Kijk de eerste paar dagen de aap uit de boom om rustig te acclimatiseren, wandel eens naar de brévent om een prachtig zicht op de Mont Blanc en de klimroutes te hebben en vergeet je verrekijker en fototoestel niet. Je ziet het klimspoor vanuit de vallei ! Doe ook eens een uitstap te voet naar Montenvers, loop daar wat rond met je stijgijzers op de mer de glace en ga een een bezoek brengen aan een berghut zoals de Requin, of die van l'Envers des aiguilles, als die open is want daar komt tegenwoordig ook geen kat, en als er plaats is kun je er overnachten. Wil je wat alpinisme oefenen, doe dan de petite aiguille verte, een kleine vierduizender, enz. Zelf heb ik nooit de mont Blanc gedaan via een normaalroute voordat ik ergens boven de 4000 was geweest, een paar keer daarboven had geslapen en er altijd veel plezier aan beleefd. Voor een beklimming via de Kuffner, Brenva, enz waar je serieuse problemen riskeert als het weer omslaat en je dus over al je fysieke mogelijkheden moet beschikken is drie à vier weken weken een minimum met verscheidene vierduizenders tijdens de acclimatisatie. Reken dan vijf à zes weken als je via de grote routes aan de italiaanse kant naar boven wil waar bovendien het respecteren van het tijdsschema cruciaal is.
Als je voor de top beroep doet op een gids of een geoefend klimmer verzorg dan je acclimatisatie nog veel beter om geen problemen te creeren. Bovendien heeft dat voorbereidend werk heeft ook zijn charmes.

Si vous voulez plus dinformation en Français vous pouvez menvoyer un mail.

 

 

ACHAJUS
un verre d'eau svp
6 posts
to boldly go where everyone has gone before

27-7-2013
10:58

 

trainingsschema vragen aan sportdokter of fitness. trainen is een must vind ik om er plezier aan te hebben. Anders is't de hele tijd hijgen en kijken naar de hielen van de gids. Heb zelf een schema dat cardio en kracht integreert. Zo heb je vanalle soorten oefeningen gedaan (dus nie alleen maar lopen of steppen) en heb je toch voldoende conditie opgebouwd

 

 

Tibie
un verre d'eau svp
5 posts
Tibs

27-7-2013
22:25

www
 

Erg bedankt voor deze info! Ik ga gwn met een paar (klimmers!) vrienden naar de mont blanc. Een beetje ook om effe te 'chillen' want ik heb niet veel mogelijkheden om te gaan klimmen of hiken buiten Belgie. Dus elke aanbod bijna neem ik aan. Bedankt om de tijd te hebben gemaakt om mij alles eens uiteleggen, kheb een vriend met wie ik vertrek die er enorm veel weet en die daar al vaak is geweest. Kwil gewoon mijn cardio eens goed oefenen zodat het toch plezierig blijft daar boven!
We gaan de mont blanc zelf niet doen denk ik maar waarschijnlijk den Auguille Verte en de klassiekers eens doornemen.
Als jullie dus nog goeie hinten hebben, je moet het mij maar zeggen!
Bedankt voor het voorstel om nog extra uitleg in het frans te krijgen. Maar het is ok het lukt mij wel in het nederlands.
Ja, een programma met een fitness trainer is misschien aanteraden maar niet als de coach u niet kent.... Toch?
In ieder geval BEDANKT!

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

28-7-2013
10:47

 

Aiguille Verte ... dan toch even toevoegen dat er een eindeloos verschil bestaat tussen de AigVerte en de normaalroute van de Mont Blanc ! Veel geluk met de afdaling van de couloir Whymper in september !

 

 

hendrik
fidèle client
464 posts

28-7-2013
19:07

www
 

hij bedoelt missch petit aig verte

 

 

Tibie
un verre d'eau svp
5 posts
Tibs

28-7-2013
19:47

www
 

Ik bedoelde de petite aiguille verte. Guys, kben een 'zij' en geen 'hij'

Nog bedankt e!

 

 

ACHAJUS
un verre d'eau svp
6 posts
to boldly go where everyone has gone before

30-7-2013
13:03

 

de fitnesstrainer kent je mss niet persoonlijk maar da's ook nie per sé nodig denk ik. Als je zegt dat het voor bergsport is, gaat er automatisch een selectie gebeuren van spiergroepen die echt zin hebben.

 

 

Tibie
un verre d'eau svp
5 posts
Tibs

31-7-2013
11:40

www
 

Feitje, maar ik heb een rugprobleem en mag dus enkel bepaalde zeer goed gespecifieerd oefeningen doen... Het is daarom dat ik een beetje schrik heb van een fitness coach...