Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Couloir afdalen

freboers 4 1622 29-5-2013 08:00  

Dernière réponse

freboers
un verre d'eau svp
3 posts

26-5-2013
18:26

 

Couloir afdalen

Ik heb al een paar makkelijke noordwanden of couloirs geklommen en afgedaald, maar altijd daalden wij dan af via de normaalroute van die berg. Kan iemand mij uitleggen, als de topo zegt 'daal terug af via het couloir', hoe je dit dan doet?

Abseilen door abalakovs te maken in het ijs lijkt me wel héél omslachtig... Of moet het echt zo?

 

 

Bart Vaganee
le pendule, je ne fais que ça
57 posts

28-5-2013
21:39

www
 

Over welke route gaat het?

 

 

freboers
un verre d'eau svp
3 posts

29-5-2013
00:02

 

route zelf maakt niet uit, maar laten we zeggen te steil om af te wandelen, eventueel wel afklimbaar maar dat is te tijdsintensief.

Topo geeft geen afdaalroute via graat/vlakkere wand op de berg. Topo zegt ook niet dat er rappelankers in het couloir aanwezig zijn.

Hoe daal je het snelst af?

Ik heb niet zozeer één specifieke route op het oog, maar kom dit soort zaken wel tegen af en toe bij het zoeken naar routes online. Meestel bij kleinere, minder bekende toppen want bergen als de vert, courtes, argentiere enzo hebben allemaal hun bekende afdaalroutes...

 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

29-5-2013
08:00

 

Het is voor een ervaren klimmer vrij evident wat je moet doen als je de informatie over de route bestudeerd. Bij onduidelijkheden verder online en offline zoeken tot je er uit bent. Behalve de gebruikelijke opties zijn er echt geen hokuspokus-methoden om weer beneden te geraken.

De normale opties om een couloir/sneeuwflak af te dalen:
- Afklimmen indien niet steil (laten we zeggen <45) en niet al te lang. Of af skiën bij goede sneeuw. Afklimmen is niet tijdsintensief, wel tricky als conditie en niveau te wensen over laten.
- De standaard abseilpiste gebruiken die door de rots langs de route loopt.
- Zelf abseils inrichten. De gebruikelijke methode bij ephemere ijsroutes is het maken van Abalakovs.

Mocht het niet duidelijk zijn voor de betreffende route(s) dan zou het advies kunnen zijn enkele (eenvoudige) tochten te maken waarbij het wel evident is wat te doen. Of met een (gebieds)kenner op pad gaan om je de fijne kneepjes bij te brengen. Al doende leert men.