Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Bomen klimmen

janp 4 1883 7-6-2013 11:45  

Dernière réponse

janp
un verre d'eau svp
0 posts

23-5-2013
20:25

 

Bomen klimmen

Hallo iedereen, ik ben nieuw in het outdoor klimmen en had een vraagje over het klimmen in bomen.Ik vroeg mij af hoe ik op een veilige manier tot de top van een boom kan geraken , door enkel gebruik te maken van een touw en een voetlust op dit touw. Ik had gedacht het touw over een tak te gooien, en onderaan mij laten beveiligen door iemand. Kan dit geen kwaad voor het touw, omdat zo het touw met volle belasting over de tak schuurt...?
Bedankt voor de reacties

 

 

bartcockx
le pendule, je ne fais que ça
76 posts

6-6-2013
21:20

 

Een expert terzake ben ik nu ook weer niet, maar boomklimmers maken zichzelf vast met een schuifblokkeerknoop (meestal een soort machard-tressee) om dan hun voeten rond het touw te slagen en eigenlijk puur op kracht naar boven te klimmen. Dit gaat best snel en heeft als voordeel dat je het op 2 touwen kan doen. Dus gewoon je touw over een stevige tak gooien en dan op de twee strengen naar boven klimmen.
Dit is uiteraard werk voor experts. De wrijving van hout op het touw kan geen kwaad (bovendien gebruiken die mannen meestal 13mm half-statisch touw) maar eventuele beschadigingen van de BOOM zijn ook een belangrijk aandachtspunt.
Dus ik weet niet wat je plannen zijn, maar denk er toch maar goed over na

 

 

Werner
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
509 posts

7-6-2013
11:12

 

werk met een werplijntje en een cambiumsaver waar je touw doorgaat. Zie bv:

http://www.youtube.com/watch?v=vllcoFNdOlg

Veel plezier en hou het veilig.

 

 

SW
un verre d'eau svp
16 posts

7-6-2013
11:45