Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Bibliografie Belgische Klimgeschiedenis/Traditioneel klimmen

Doc86 17 2795 27-5-2013 10:38  

Dernière réponse

Doc86
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

11-5-2013
21:29

 

Bibliografie Belgische Klimgeschiedenis/Traditioneel klimmen

Hoi,

Ik ben op zoek naar geschiedenisboeken of expeditieverhalen van Belgische Bergsporters/Alpinisten met de nadruk op traditioneel klimmen. Het is mijn bedoeling om die ervaringen te registreren/bundelen en er wat mee te gaan doen ten voordele van de Belgische Bergsport. Hebben jullie boekentips of verhalen/foto's/of ander beeld of audio-materiaal, dan hoor ik dat graag hier of via een persoonlijk bericht.

Alvast bedankt!!

Met sportieve groeten,

 

 

Bart Vaganee
le pendule, je ne fais que ça
57 posts

12-5-2013
12:09

www
 

Hier kan je misschien iets mee doen...

http://www.claudiobarbier.be/index.html

 

 

Doc86
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

13-5-2013
11:25

 

Bedankt voor je reactie.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

13-5-2013
13:58

www
 

Er zijn al verschillende tentoonstellingen geweest waarbij er telkens mooie stukken zijn getoond. Ik zou even bellen naar het KBF, De oudst gediende is daar Reginald. Er bestaat ook een boek over de Belgische klimgeschiedenis, maar ik ben momenteel de titel kwijt. (trouwens dat boek is hier al meermaals genoemd)
Eddy de Ouwe Rakker weet zeker meer.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

13-5-2013
16:48

 

De Freyr à l'Himalaya - les grandes heures de l'alpinisme belge
Auteur(s) : Jacques Borlée - Didier Hatier - 1987
Histoire de l'alpinisme belge... le CAB, les massifs, les personnages... 256 pages: nombreuses photos et documents d'archive; 26 cm. - cartonné avec jacquette. Genre : livre ancien
Kan je nog op internet vinden.
Maar als je in de bibliotheek van de CAB in Namen komt kijken vind je boekenrekken vol.
De Belgische Alpenclub werd opgericht in 1883 als één van de eerste alpenverenigingen en de publicaties, tijdschriften en boeken vullen daar verscheidene kasten !

 

 

Doc86
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

13-5-2013
20:02

 

Re:

Bedankt Eddy en Guido,

Ik ben niet echt thuis in de Franstalige literatuur (daar zal gauw wel verandering in komen) - Langs deze weg nog eens een oproep om (misschien samen) ook een Nederlandstalig luik op te zetten? - Ik heb heel even hier en daar wat berichten gelezen maar echt veel info daaromtrent vond ik niet meteen. Eens bellen naar de KBF kan inderdaad ook nuttig zijn. Het doel van mijn post was eens polsen naar de beschikbaarheid van de geschiedenis literatuur.

Bedankt voor de titels Eddy, ik zal mij eens die richting uit begeven, ongetwijfeld de moeite denk ik nu.

Groeten,

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

14-5-2013
09:45

www
 

Iets vergeten:
Indien je lid bent van het KBF dan staat de bibliotheek open voor jou en daar kan je het een en ander vinden.

zie: http://www.klimenbergsportfederatie.be/kbf/ledeninfo/voordelen

Guido Blanchaert

 

 

Doc86
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

14-5-2013
11:08

 

Kijk eens aan - dat is de inhoud van de bib in Namen dan?

 

 

Gunther
fidèle client
374 posts

14-5-2013
14:35

 

Gaan praten met Eddy, Jean Bourgois, Lecompte....


Een flinke babbel gaat je veel info opleveren en ik denk dat ze je graag vooruit zullen helpen. Tof idee trouwens.

G

 

 

Doc86
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

15-5-2013
17:29

 

Hey Gunther,

Interessante namen. Bedankt voor de tip, ik zal die mensen nog eens opzoeken. Je bedoelt Eddy uit dit onderwerp? Ik heb Jean een keer ontmoet deze winter op het massief - en ik moet eerlijk bekennen dat, ik was onder de indruk, maar vooral door het gesprek dat ik toen heb gehad is het idee gaan groeien. Met dank dus!



 

 

marc
est-ce que j'ai droit à une bière ?
24 posts

16-5-2013
12:51

 

vraag me wel een beetje af wat je bedoelt met traditioneel klimmen??
trad of gebruik van eigen middelen om ergens boven te geraken?

 

 

Doc86
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

16-5-2013
16:10

 

Traditioneel in de brede zin van het woord - Als we het over de toegepaste techniek hebben: het traditionele berg- of rotsklimmen, waarbij de klimmer dus zelf zijn of haar beveiligingspunten aan de rotswand bevestigt. In een ruimer perspectief kunnen we stellen dat klimmen toen en nu haast niet meer te vergelijken is. Alleen al bij het horen van de verhalen uit eigen familiekring kan zelfs ik zeggen, waar is de tijd of waar is het naartoe? Er is veel veranderd ten voordele van de veiligheid op onze massieven en ver daarbuiten, maar daar is ook heel wat traditie mee ten onder gegaan. Klimmen is 'in', steeds meer, cursussen zijn populair. Als je dan aan de rots hangt en eens een praatje maakt, hoor ik vaak vreemde overtuigingen. Daar waar kennis van het ontstaan en de traditie minstens even belangrijk is om mee te nemen op weg naar een fijne klimtechniek. - Dat is hoe ik er persoonlijk tegenaan kijk, als beginnende klimmer laten we zeggen. Maar een discussie voeren over pro en contra is niet mijn bedoeling het gaat mij om de 'geest' van de sport.

 

 

guide moustache
est-ce que j'ai droit à une bière ?
24 posts

21-5-2013
18:25

 

traditioneel klimmen ??

Ik treed Marc bij met de vraag "wat is eigenlijk uw bedoeling" ?
Er is reeds zo veel verschenen over de historie van het Belgisch Alpinisme, zie maar in de bib. van de CAB. Als je vindt dat er iets moet verschijnen in het Nederlands, begin dan met een vertaling ? Nog dit, Jean Bourgois is de uitgelezen persoon om u de info te leveren van het klimmen van voor de jaren '60 tot nu. Momenteel een van de oudste klimmers !

 

 

Tim.
est-ce que j'ai droit à une bière ?
49 posts

23-5-2013
00:13

 

Ik snap ergens wel wat Doc86 bedoeld denk ik.
Er is inderdaad weinig te vinden in het Nederlands, voor de ene een groter probleem dan voor de andere... Verder mag er inderdaad wel veel verschenen zijn in het Frans, het is misschien weinig bekend en weinig gecentraliseerd of gebundeld...

Los daarvan denk ik dat het als beginnende klimmer misschien moeilijk is om alles te begrijpen en in een breder perspectief te plaatsen.
Maar het zou natuurlijk een mooi initiatief zijn!

 

 

Doc86
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

23-5-2013
20:30

 

Ik treed Marc bij met de vraag "wat is eigenlijk uw bedoeling. - Of wat is mijn achterliggende bedoeling ? Een typische vraag waar ik liever niet langer op door ga. Het antwoord staat hier ondertussen wel beschreven.

Ik denk dat het merendeel van de boeken die ik heb liggen Engelstalig zijn en ik vind er geen Nederlandstalig alternatief voor. Het Nederlandse aanbod is zoals gezegd weinig bekend, niet gebundeld, het is oud en erg veel is er bovendien niet verschenen. Het ook niet de bedoeling om de reeds bestaande werken op te frissen en bij de Nederlandstalige gemeenschap naar voor te brengen. Neen, met mijn vraag wil ik overzicht scheppen en een leegte opvullen die er klaarblijkelijk is én bovendien door de zeer ervaren 'oudere' (sorry) klimmers wordt dat bevestigd. Eventueel als het mij lukt, wil ik het ook op een vernieuwende manier naar voor te brengen, juist en volledig en bij voorkeur met een aantal ervaren mensen aan werken. Dat zien we dan weer verder.

Ik ben overigens zeer vertrouwt met het outdoor leven zowel recreatief als professioneel, sinds enkele jaren. Los daarvan ben ik er mee opgegroeid. Ik kan overigens zeer vlot overweg met de gebruikelijke en minder gebruikelijke technieken. Wie zich zeer intensief bekwaamd in de techniek kan ook op korte tijd een mooie progressie maken, maar ik kan nog zeer veel bijleren en voel mij in dat opzicht zeker nog een beginnende klimmer.

Jean Bourgois is de uitgelezen persoon om u de info te leveren van het klimmen van voor de jaren '60 tot nu. Momenteel een van de oudste klimmers! - Bedankt, dat is de info waar ik naar zoek, graag meer over wil weten en mee aan de slag wil!






 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

24-5-2013
18:46

 

Als je echt op zoek bent naar de "oudere" klimmers dan heb je zeker nog Paul De Ghenst, die klimt met zijn achterkleinkinderen ! Of André Pierlot die nog de eerste routes in Dave opende en voor de oorlog nog in Freyr klom ...
Voor de oorlog was het niet gebruikelijk dat men op reis ging ... maar België was toen ook nog één van de rijkste landen ter wereld ! En de burgers die op reis gingen en in de alpenlanden klommen spraken meestal Frans en woonden in de grootsteden, Antwerpen, Gent, Brussel ... en trokken dus meestal naar landen waar men met Frans gemakkelijk terecht kon ... Frankrijk, Zwitserland, landen met vierduizenders ! Dat maakt deel uit van onze geschiedenis ! Boeken in het nederlands dateren dus bijna allemaal van na de oorlog - als je op zoek bent naar stoere verhalen zoek dan eens op Tom De Booy maar dan zitten we al in 1957 ...
Je kan ook wel eens gaan neuzen bij de KNAV - Koninklijke Nederlandse Alpen Vereniging - opgericht in 1902, In hun bibliotheek waren er prachtige boeken en de tijdschriften met hun klimverhalen.

 

 

Doc86
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

27-5-2013
10:38

 

Schitterend!

Bedankt Eddy - Zo hebben we hier alvast genoeg aanknopingspunten bij elkaar.