Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Aanloop aiguilles rouges

Kickasss 7 1760 13-2-2013 19:50  

Dernière réponse

Kickasss
un verre d'eau svp
7 posts

12-2-2013
12:09

 

Aanloop aiguilles rouges

Hallo,

ik wil deze zomer gaan klimmen in aiguilles rouges. Ik heb al een mooie topo gevonden maar hier staat steeds in vermeld om de lift te nemen en deze kost ongeveer 15 euro per ritje. Weet er iemand of het mogelijk is dit te voet te doen? Ik veronderstel dat het een stevige wandeling van 1h is? Het gaat hier over de télésiège de l'index en brévent.

mvg

Jonathan

 

 

Andram
est-ce que j'ai droit à une bière ?
28 posts

12-2-2013
13:12

www
 

Gewoon de lift nemen, is echt een heel eind te voet.

 

 

Denis Hoste
fidèle client
222 posts

12-2-2013
13:28

www
 

Ik pak ook altijd de lift dus geen idee hoelang het zou duren te voet maar ik schat toch een pak meer dan een uur.

 

 

SereN
le pendule, je ne fais que ça
153 posts

12-2-2013
18:35

 

Bekijk de topografische kaart eens. Als je die nog niet hebt: http://www.geoportail.gouv.fr/accueil?c=6.87850615375495,45.95585106191133&z=0.00008749798950966249&l=ORTHOIMAGERY.ORTHOPHOTOSGEOPORTAIL:OGC:WMTS(1)&l=GEOGRAPHICALGRIDSYSTEMS.MAPS.3DGEOPORTAIL:OGC:WMTS@aggregate(1)&permalink=yes

Tenzij je conditie overeenkomt met die van Kilian Jornet gaat het wel iets langer duren dan 1 uurtje. Het is ook niet zo'n mooie wandeling, hogerop ben je eigenlijk gewoon de dorre skipistes aan het omhoograkken.

Kijk een beetje uit wat je plannen zijn, en kies het juiste abonnement/dagenkaarten/... Of overweeg om eenmaal naar boven te gaan, en meerdere dagen boven te blijven.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

13-2-2013
09:50

 

Het eenvoudigste is een toeristenplannetje van Chamonix te bekomen. Kun je krijgen via de Franse ambassade of vragen via de compagniedumontblanc of de GR-boekjes raadplegen (TMB-Tour du Mont Blanc).
Er was mogelijkheid al de Franse IGN-kaarten op internet te raadplegen maar ik heb juist de link getest en blijkbaar kan dat niet meer.
Aiguille rouge ... langs welke kant ? Als je de lift van la flégère neemt vermoed ik de kant van chamonix. De eerste truuk is natuurlijk je wagen zo hoog mogelijk te parkeren ! In de buurt van le Tour 1462m of Argentière. Er zijn daar kampings en het is er een pak rustiger, enz. Toffe acclimatisatiewandeling naar Aiguillette d'Argentière 1893m, Lac Blanc 2352m, station van l'Index 2396m. Als je het rustig doet reken dan 400 hoogtemeter per uur. Als je bij het eerste daglicht vertrekt kan je principieel zonder problemen op één dag de Index beklimmen en terug naar beneden. Was een klassieker toen ik daar cursussen gaf en zou een must moeten zijn om het massief te leren kennen. Je hebt daar een prachtig zicht op de hele Mont Blanc keten en je kan daar gemakkelijk een kaart orienteren en al de toppen en toenaderingsroutes herkennen.
Probeer niet van de Index recht naar les Praz af te dalen. Dat is 1300 meter en een serieus steil pad, een echte benenkiller, vooral met een zware trekkers-rugzak. Als je tijd over hebt kun je ook gewoon verder lopen, wat klimmen aan de Aiguille de Glière, doorlopen naar de Brévent, Bel Lachat en Le Merlet. Dat is één van de mooiste wandelingen ! Je zal dan waarschijnlijk wel moeten bivakeren en opletten voor de afdaling achter de Brévent. Stijgijzers in het begin van het seizoen zijn daar meestal onontbeerlijk.
Een heen-en-weer tiket éventueel voor de téléphérique kost evenveel als een enkele rit ! Probeer in dat geval een andere groep te vinden die de dag erop de tocht of wandeling in omgekeerde richting maakt en deel dan de kosten ! Er zijn ook bussen en een trein om terug naar je wagen te geraken. Als je op de TMB blijft loop hem in tegenovergestelde richting van de routebeschrijving. Dan kan je onderweg informatie vragen over wat je te wachten staat of een de track van een GPS copieren.

 

 

Kickasss
un verre d'eau svp
7 posts

13-2-2013
15:23

 

Bedankt voor de reactie.
De bedoeling is eigenlijk om in refuge de la Flégère te blijven voor een paar nachten. Maar vanaf daar kunnen we dan de télésiège de l'index nemen maar ik weet niet of voor het deel vanaf de refuge ook nog betaald moet worden.
Als dit zo is, is het gemakkelijker om gewoon in het dal een camping te nemen en steeds de volledige lift te nemen.

greetz

Jonathan

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

13-2-2013
19:51

 

Tekst lezen ... vragen via de compagniedumontblanc !!!
http://www.compagniedumontblanc.fr/fr/presentation-des-sites/brevent-flegere/tarifs

Voor de restaurants
http://www.compagniedumontblanc.fr/fr/presentation-des-sites/brevent-flegere/restaurant

Heb daar wel altijd op en af gelopen, en soms gebivakeerd (zonder tent). De opkomende zon achter het mont blanc massief is uniek ! Dan ben je altijd het eerste team in de beklimmingen, is bovendien goed voor de acclimatisatie en de portemonnee ! Uiteindelijk ga je daar om te klimmen. Op restaurant kan je thuis !