Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Hauling systeem

Bart Vaganee 10 1680 22-1-2013 22:42  

Dernière réponse

Bart Vaganee
le pendule, je ne fais que ça
57 posts

21-1-2013
16:23

www
 

Hauling systeem

Mijn klimpartner en ik zijn van plan deze zomer enkele moeilijke alpiene rotsroutes te beklimmen. Om wat meer bewegingsvrijheid te hebben, overwegen we een haulbag te gebruiken. Weet iemand hoe je zo'n haulsysteem moet opstellen? Het zullen route's van één dag zijn, dus niets te complex liefst.

 

 

SereN
le pendule, je ne fais que ça
153 posts

21-1-2013
17:45

 

Andy Kirkpatrick


http://andy-kirkpatrick.com/articles/view/haul_bags

http://andy-kirkpatrick.com/articles/view/the_haul_line

Een enorme bron van informatie trouwens, wat dat mannetje in de voorbije jaren al bijeen geschreven heeft:
http://andy-kirkpatrick.com/writing

 

 

lkristofl
le pendule, je ne fais que ça
56 posts

21-1-2013
19:38

 

Is dat niet wat omslachtig?

Zo'n camelbackrugzakske en de approachschoenen aan de gordel? Of enkel een rugzak voor de naklimmer? Ge gaat onzettend veel tijd verliezen met al dat getakel en het feit dat uw zak overal gaat blijven achter hangen (tenzij ge overhang of plaat klimt uiteraard). Takelen is "volgens mij" alleen nodig voor bigwall en reddingen...

 

 

Denis Hoste
fidèle client
222 posts

25-1-2013
03:20

www
 

Ik heb in een moeilijkere multipitch waarin we de cruxlengtes van de route niet met rugzak wilden klimmen nog het volgende gedaan:

De voorklimmer klimt op 2 strengen van een dubbeltouw voor (hier verandert er niets). De naklimmer klimt op 1 streng van dat dubbeltouw (alsof je dus in cordee van 3 zou zijn, ook hier wordt dus niet ingeboet aan veiligheid, al ben je maar in een cordee van 2). De andere streng bind je rond de 1 of 2 rugzak(ken). Nadat de voorklimmer relais gemaakt heeft, haalt die touw op tot de touwen strak staan. Dan steek je het touw van de naklimmer door je atc/reverso en eventueel ook dat van de rugzakken dan zul je meer moeten sleuren naar boven maar zal je de rugzakken ook niet kunnen laten vallen. De voorklimmer trekt de rugzak naar zich toe zonder takelsysteem, als dat zoals bij ons met dagrugzakjes gebeurt met schoenen, eten, water en de kodak erin is dat toch niet meer als 8kg, de moeite niet van een omslachtig takelsysteem. Bovengekomen maak je de rugzak vast aan de relais.

EDIT (VANAF HIER HEB IK DE ALINEA BEWERKT WANT ER STOND EEN VOLGORDE-FOUT VAN NAKLIMMER EN RUGZAK) Je moet wel eerst de naklimmer zekeren voor het naar boven trekken van de rugzak, want de rugzak kan niet doorheen de setjes getrokken worden. Met deze methode moet je dus hopen dat de rugzak niet vast komt te zitten /EDIT

Dit is geen boekje-methode, dus zeker niet volgens het boekje en ik ga er hier misschien wat kritiek krijgen maar de weinige keren dat wij het niet zagen zitten een moeilijk stuk mét rugzak te klimmen heeft het wel altijd gewerkt.

Succes

Maar als je buiten een methode ook mijn 2 cent wil, ik vind het persoonlijk makkelijker toch gewoon met rugzak aan te klimmen. Zie het maar als extra training

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

22-1-2013
10:08

 

Inderdaad de zakken worden principieel opgehaald door de voorklimmer zodat de naklimmer die eventueel kan losmaken. Maar de sterkste troef in een moeilijke route is de voorklimmer ! Die moet dus gespaard en maximaal geholpen worden om de veiligheid, snelheid, en kans op succes van het cordee maximaal te houden. De naklimmer draagt normaal het materiaal en de rugzak van de voorklimmer, omdat hij eventueel kan geholpen worden met het klimtouw. Eén of twee katrollekes met blokeersysteem, een fifieke en een eindje touw volstaan normaal. Dit is één van de redenen van het klimmen met drie. In een kordee van drie trekt de derde zijn plan met al de rommel ! Hij kan zich dan amuseren en heeft de verantwoordelijkheid in de afdaling of als er problemen zijn.
Maar ik stel me de vraag of al dat gelummel in een eenvoudige route met een rugzakske voor de naklimmer met een drinkbus en een anorakske erin, nodig is ? De voorklimmer trekt al het touw en heeft het klimmateriaal.
In elk geval moest vroeger een dergelijk cordee anderen hinderen dan zou ik geen garantie gegeven hebben op het verder verloop van hun beklimming. Ethiek is ook nog iets waar je kan aan takelen ....

 

 

Bart Vaganee
le pendule, je ne fais que ça
57 posts

22-1-2013
12:15

www
 

Ik wil jullie graag bedanken voor de hulp. Ik zal de verschillende methode's eens testen en daarna kan ik beslissen welke methode ik ga gebruiken (indien het efficiënter is als een rugzak).

Ik begrijp dat velen onder jullie zich vragen stellen bij het gebruik van een haulbag. Ik ben er normaal ook niet echt een voorstander van en op de meeste routes gebruiken we dan ook één rugzak voor de naklimmer.

Aangezien de geplande route langer is dan 700m en het niveau enkele keren tot 6c komt, leek het mij wel interessant om een haulbag te overwegen.

 

 

Bart Dendas
fidèle client
361 posts
if your balls are big enough, they work kinda like a crashpad.
supported by denDAS-committÃe

22-1-2013
17:05

www
 

ik zou toch voor light and fast gaan. 1 rugzak voor de naklimmer die desnoods niet alles vrij klimt (french free).
Als ge toch volledig vrij wilt, zorg dat ge het niveau hebt, dan klimt ge 6c ook met lichte rugzak en zonder teveel vertraging (zeker als de route 700m is).
Als ge volledig vrij wilt op u limiet en af en toe wilt haulen, zorg dat het licht is of ge haalt het niet in 1 dag. vb stubby haulbag. Gewoon optrekken met de handen, gardaknoop of ropeman/duck. Desnoods extra tagline overwegen.

BD
@Denis: als ge met dubbeltouw klimt gaan beide touwen door u setjes. Tenzij ge een heel kleine rugzak hebt zie ik die nadien niet door u setjes gaan

 

 

Bart Vaganee
le pendule, je ne fais que ça
57 posts

22-1-2013
21:22

www
 

@Bart: Ik ben sowieso van plan om "light and fast" te gaan. Indien ik met een haulbag zou werken, dan lijkt het mij idd handig om een tagline te gebruiken. Het is ook de bedoeling om alles vrij te klimmen.

Er zijn drie opties die me aanspreken:
1, Met een rugzak klimmen en haulen in de moeilijke lengtes.
2, Een (kleine)haulbag gebruiken en met een micro-traxion haulen.
3, Beide klimmers een ultra-lichte rugzak

Mijn bedenkingen:
1, @Dennis: Uw systeem lijkt me interessant, maar zoals Bart zei. Hoe ga je dat probleem met de setjes oplossen? Klim je naast de zakken en klip je die setjes uit?
2, In hoeverre is het efficënt om met een micro-traxion een zak omhoog te trekken zonder een takel of een stijgklem? (wrijving, massa, verzuring?)
3, How light can you go?

 

 

lkristofl
le pendule, je ne fais que ça
56 posts

22-1-2013
21:49

 

Als ik moest kiezen, neem ik voor de prijs, het gewicht en de plaats van een traxion liever een extra friend of hex mee als het om alpiene routes gaat. De gardaknoop werkt hetzelfde en dat materiaal hebt ge toch bij. Een ropeman of een T-blokske is ook fast en light. Takelen gewoon met de hand 1:1 of met uzelf in tegengewicht is het meest interessant.... Maar zoals de voorgangers aanhaalden, als ge het niveau beheerst, gaat die rugzak u geen parten spelen (tenzij in een schoorsteen natuurlijk).

En wat fast en light betreft: dat hangt af van het weer. Normaal goretex en/of fleece, camelback, eten , topo (of een kopieke ipv heel de boek), koplamp en uw schoenen (eventueel zonnecrème). Voor 2 man zou dat in 1 rugzak moeten gaan... Zelf opteren wij voor de schoenen aan de eigen gordel, zo komt ge met 1 klein rugzakske toe. Van die kledij kunt ge ook weglaten, maar het blijft natuurlijk alpien...

 

 

Denis Hoste
fidèle client
222 posts

25-1-2013
03:22

www
 

Crap! @ Bart, even niet aan gedacht!

Ja wij trokken de rugzak pas omhoog nadat de naklimmer aan de voorklimmer was en alle setjes had uitgepikt. Je kan dus niet zo eenvoudig terug aan de rugzak moest die vast komen zitten (het kan maar je gaat veel tijd verliezen). Excuses, had dat even over het hoofd gezien.

Maar ik blijf klimmen mét rugzak nog altijd een betere optie vinden