Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Zekeringstoestel laten vallen, vuilbak binnen?

Samsam 10 2087 29-10-2012 22:37  

Dernière réponse

Samsam
un verre d'eau svp
5 posts

26-10-2012
21:50

 

Zekeringstoestel laten vallen, vuilbak binnen?


Hallo hallo,

Ik heb een aantal weken geleden een emmerke (Black Diamond ATC guide) laten vallen van op de 2e relais van een route op de merinos in Freyr (van op ongeveer 50m hoogte). Het is 1 keer tegen de rots gekletst en dan het "bos" binnen gevlogen. Nu is er uitwendig niets aan te zien, maar ik vroeg mij af of hierdoor inwendige barsten/scheuren in het potje kunnen ontstaan zijn? Met andere woorden of ik het nog mag gebruiken, of best in de vuilbak smijt?

Dank bij voorbaat

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

27-10-2012
08:14

www
 

Dat is een moeilijke vraag...
In een artikel heb ik eens gelezen dat een val niet zo erg zou zijn voor je metalen materiaal, het zal eerder stukgaan door verkeerd smeedwerk, en dat kan je niet controleren.
Dit vind je ook terug in het boek van Pit Schubert (Veiligheid en risico in de bergsport - P 162)
Toch blijft het algemeen aanvaard dat als je klimmateriaal een ernstige val meemaakt en onderweg nog iets raakt dat het inwendige breuken kan vertonen.
Dit zou volgens bovenstaand auteur een fabel zijn.
Maar... je zou maar eens een verkeerd gesmeden zekertoestel laten vallen... Dan komt de wet van Murphy naar boven.

Persoonlijk zou ik de 30 euro ervoor over hebben om een nieuwe te kopen in twijfelgevallen.

Hier vind je vaak nuttige informatiehttp://www.theuiaa.org/advice_techniques_equipment.html

 

 

teewee
un verre d'eau svp
15 posts

27-10-2012
10:25

 

Voor zover ik iets weet over materiaalkunde: interne barsten na een impact is vooral een gevaar bij (ge)harde materialen. Een geologenhamer bv, als je er 2 tegen elkaar klopt spatten ze uiteen de volgende keer je ermee op rots klopt. Zachtere materialen kunnen heel wat meer impact absorberen door plastische vervorming. Standaard aluminium is zeer zacht en ductiel, maar klimgerief maken ze van legeringen die nog eens warmtebehandelingen kregen ed. In het licht van je uitspraak dat je er uitwendig niets aan ziet maar je WEET dat er een impact was, zou ik hem decoratief op de schouw leggen en 30 betalen voor een geruster gemoed.
Evt zou ik hem in multipitches meenemen als backup voor als je je nieuwe nog eens laat vallen. Kzou er geen voorklimmer meer mee zekeren (daarvoor heb ik al een grigri in de rugzak als backup) maar naklimmer of rappellen moet nog wel lukken.

 

 

Klaas L
un verre d'eau svp
2 posts

27-10-2012
11:46

 

Al radiografisch onderzoek overwogen??

 

 

 

Kurt D
le pendule, je ne fais que ça
62 posts

27-10-2012
14:17

 

Over klassieke (medische) radiologie heb ik sterk mijn twijfels omdat de ATC een egaal wit beeld zal geven net zoals een prothese. Micro-scheurtjes zijn op deze manier dus niet op te sporen. Met de huidige wetenschappelijke mogelijkheden zal één of ander onderzoek waarschijnlijk wel mogelijk zijn, maar dat zal vermoedelijk meer kosten dan de aanschaf van een volledige klimuitrusting...
Als er echt niks aan te zien is zou ik persoonlijk een nieuwe kopen en de oude evt. nog gebruiken voor een rapelleke of om toprope te zekeren in zaal (hoewel... daarvoor gebruik ik mijn grigri... )

 

 

Samsam
un verre d'eau svp
5 posts

27-10-2012
15:10

 

Ok, hij blijft op zolder liggen! Vriendelijk bedankt voor de interessante en uigebreide antwoorden

 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

29-10-2012
11:25

 

Zolang het naar onder gevallen materiaal niet zichtbaar ernstig beschadigd is, is er weinig aan de hand. Lees hier meer:

http://www.alpenverein.de/chameleon/outbox/public/a7a9056f-f569-30cd-5a53-974c48a680e2/Panorama-2010-5-Alterung.pdf

"Das Gerücht, durch Herunterfallen könnten Haarrisse entstehen, konnte nicht bestätigt werden."

http://www.nkbv.nl/blobs/HL%204-2011%20p74-77%20Levensduur%20materiaal.pdf

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

29-10-2012
22:22

 

en wat met naar boven gevallen materiaal ?
Er is trouwens ook nog geen enkel parachutist komen klagen dat zijn valscherm niet open ging.

 

 

bartcockx
le pendule, je ne fais que ça
76 posts

29-10-2012
22:37

 

je kan jezelf ook afvragen wat de krachten zijn die op je emmertje komen. Volgens mij valt dat goed mee.
Theoretisch zou ik het gewoon blijven gebruiken, maar daar moet je jezelf wel van kunnen blijven overtuigen als je volgende keer in een penibele situatie verzeilt geraakt met je 'werkt-nog-prima' -emmertje. Uiteindelijk is extra gemoedsrust misschien wel 30euro waard.