Vos commentaires sur les voies, nouvelles ouvertures, prises cassées, cotations, répétitions fabuleuses, pitonage, oiseaux & vipères... en Belgique seulement!
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Valkenbroed in Beez

Paul Lahaye 3 2990 26-5-2008 17:49  

Dernière réponse

Paul Lahaye
le pendule, je ne fais que ça
84 posts

25-5-2008
23:20

 

Valkenbroed in Beez

Christian Booms meldt Valkenbroed in Beez:

Ik was gisteren in Beez, Secteur Caribou. in de hoofdwand, tweede route van links (heb helaas geen topo om de naam aan te geven), er zat een valk op drie eitjes, toen ik in die route ernaast bij de het relais aankwam. De valk broedt in het gaat 30 cm onder te topketting..... dus uitermate schrikken, voor klimmer maar ook voor de valk, als je de finale hijs naar het gat maakt...: ) normaal gaat de broedtijd bijna op z'n eind, maar deze heeft toch nog wat tijd nodig, alvast bedankt voor het doorsturen ; ) trouwens een super sector, de Caribou, erg mooie rots met fantastische gaten en fraaie routes, alleen nu even niet... groetjes christian

Ik denk dat het hier gaat om "Demain c'est hier" 5b, "Le commmunisme est-il soluble dans l'alcool" 6b en "Pourvu qu'elle soit dure" 6c+. Dus gewoon niet klimmen en de Valk met rust laten!!

Paul Lahaye (www.lahaye.ws)



 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

26-5-2008
08:19

www
 

"De schutzone voor broedende slechtvalken (februari tot eind juni normalerwijze) reikt tot 20m rond de horst (nest) en is verboden terrein voor klimmers en wandelaars omdat de slechtvalken dan zeer gevoelig zijn voor verstoring. Het zijn naast de oehoe de enige 2 vogels die aan de rotsen beschermd zijn omdat ze alleen op de rotsen eieren leggen / broeden." uit de cursus initiator rotsklimmen. Dus kunnen de bevoegde mensen de sector beter tijdelijk sluiten, of ten minste zoals in Freyr met een lint deze zone afspannen.

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

26-5-2008
17:49

 

Het gaat zeer waarschijnlijk om torenvalken. Roofvogels keren vaak terug naar de zelfde plek om te nestelen en vorig jaar zaten op exact dezelfde plek torenvalken. Die je overigens ook gewoon met rust moet laten. Kort om voorlopig niet klimmen op de Caribou.