Vos commentaires sur les voies, nouvelles ouvertures, prises cassées, cotations, répétitions fabuleuses, pitonage, oiseaux & vipères... en Belgique seulement!
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Routes Durnal VS andere massieven

Pe 6 4143 5-5-2008 11:12  

Dernière réponse

Pe
le pendule, je ne fais que ça
91 posts

4-5-2008
17:58

 

Routes Durnal VS andere massieven

Ik ben onlangs gaan klimmen naar durnal ,ik klom daar 4C voor, enige tijd erna gaan klimmen naar Mozet. de routes zijn daar precies gans anders ingedeeld kwa moeilijkheid. Durnal leek veel simpeler.
Hoe zit da nu eigenlijk met die kwotaties ,zitten onze belgische massieven op dezelfde lijn of is da alles behalve?

 

 

dirk v o
fidèle client
243 posts

4-5-2008
21:22

 

spijtig genoeg kunnen we over een lijn niet spreken, dit is telkens een persoonlijke interpretatie

 

 

rods
fidèle client
375 posts

4-5-2008
21:45

www
 

De meeste VBSF massieven zijn zeer vriendelijk gequoteerd: Durnal, Yvoir. De BAC massieven zoals Freyr, Beez, Grand Malades,... daarentegen zijn een stuk harder. Niet alleen fysiek ook mentaal door haken die hoger en verder uit elkaar staan. Start in een onbekend massief steeds een stuk onder je maximum om de quotatie een beetje te leren kennen.

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

5-5-2008
09:06

 


De meeste VBSF massieven zijn zeer vriendelijk gequoteerd: Durnal, Yvoir. De BAC massieven zoals Freyr, Beez, Grand Malades,... daarentegen zijn een stuk harder.



Tiens...

De originele post ging over een verschil tussen Durnal en Mozet... toch beiden beheerd door VBSF?

Nu ja, routequotaties zijn altijd voer voor discussie.

Zijn er verschillen van massief tot massief? Van land tot land? Van klimzaal tot klimzaal? Ja ... And so what ?



 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

5-5-2008
16:20

www
 

Durnal is een vrij jong massief en bestaat uit een totaal andere structuur van rots. Durnal zal nooit afgeklommen zijn, wel met de tijd door erosie sneller verdwijnen. Voor mij is Durnal een beginnelingen en een seniormassief. Alhoewel er zijn klimmers die allergisch zijn aan die losse brol. In Durnal is de moeilijkheid gevormd door één of twee passen, de rest is gewoon een 2,3 of 4-. Er zijn daar maar een paar routes die over de ganse lengte hun moeilijkheidsgraad behouden. In Durnal is het merendeel van de routes lager dan 5b. Op andere massieven moet je die zoeken en indien lager zijn ze door het afgeklommen zijn in het eerste gedeelte superglad. Voila, dit was mijn antwoord.

 

 

bart despiegelaere
parfois ça m'arrive de grimper
1330 posts

5-5-2008
11:12

 

Het probleem met Mozet is dat de routes onder de 6e graad er inderdaad glad zijn. Daardoor zijn ze een stuk lastiger geworden dan de oorspronkelijke quotatie.