Vos commentaires sur les voies, nouvelles ouvertures, prises cassées, cotations, répétitions fabuleuses, pitonage, oiseaux & vipères... en Belgique seulement!
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Canicule 7c+?

Harald Swen 5 3201 21-4-2008 21:25  

Dernière réponse

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

11-9-2012
21:28

 

Canicule 7c+?

http://www.belclimb.be/route_detail.asp?routeid=1428

Hoe ondergewaardeerd kan een route zijn. De passage bovenin is zo vreselijk hard: 7c+? Waarom zijn die gehakte passen altijd zo vreselijk bruut?

Wie heeft betere beta dan dit: Ondergrepen, mono op L, lastig ingedraaid staan, doorhijsen met R naar slechte bi, daarna L op aplat/knijp, R reglet/bakje in spleet, L hoger op aplat, R naast haak op platte greep, L in spleetje, L-voet hoog en met R naar goede mono). Is 7b of 7B?

 

 

Bart Vanneste
est-ce que j'ai droit à une bière ?
21 posts

21-4-2008
13:02

 

Montaigle VERBODEN!!

Blijf daar weg! Freyr is groot genoeg!
Bart

 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

11-9-2012
21:28

 

En waarom klim/klom je er zelf ook?

http://www.belclimb.be/profile_rout_list.asp?userID=1454

Of was dit voor de sluiting? Die volgens mij reeds van altijd is, want er is/was niets geregeld met de eigenaar van het land mbt toegang tot deze rots. Of vroeger wel?

Ben je bang dat er op deze manier meer volk komt? Doodzwijgen is natuurlijk het best (dat meen ik echt), dan komen alleen de echte locals nog (foei!) of degenen die een site als deze helemaal doorspitten (dubbel foei!). Misschien aan Belclimb.be en Grimpe.be vragen of ze daarom maar alle info over dit gebied en alle andere verboden gebieden willen wissen.

Beetje gek natuurlijk dat de info wel op de site staat, maar dat ik er niet over zou mogen praten. Ik zou eens de indruk kunnen wekken dat je er mag klimmen. Dat mag dus niet, wegblijven. Bovendien is de waardering snoeihard, moet je ver lopen, is de rots lelijk en afgeklommen, zijn de haken oud, de routes old-skool-techno en is Freyr ueberhaupt veel mooier en de hal nog weer veel meer.

Voor ik stop, vraag ik me nog iets af. Wat zou er kunnen gebeuren als er toch al een klimverbod is? Een bulldozer misschien?

 

 

Bart Vanneste
est-ce que j'ai droit à une bière ?
21 posts

21-4-2008
18:08

 

empathie

Beste Harald,

Montaigle is zowat onze achtertuin. Een idilischere plaats in België is er niet. Het ligt bijzonder gevoelig bij de locals en dan heb ik het niet over de klimmers maar over de omwonenden. Als ik het goed begrepen heb, bevindt het terrein voor de rotsen zich op grondgebied van de gemeente waar de boswachter het voor het zeggen heeft, en geloof mij, hij lust klimmers rauw. De rotsen echter horen aan de baron toe. En hem laat het koud...dus eigelijk mag je op de rotsen van den baron doen wat je wenst maar je mag niet...zekeren want dan sta je op het terrein. De wereld op z'n kop dus. En jah ik heb er vroeger veel geklommen en kom er nog steeds...om te wandelen en vluchtig eens 1 route te doen zodat de gemoederen bedaren en mischien ooit eens terug tot een bedogen beleid komt maar zolang jullie er komen mogen we dat wel vergeten! Stel je eens in ons (de locals) plaats! Wij wonen hier!
Bart

 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

21-4-2008
21:26

 

NIMBY

NIMBY. Als local wel en als niet-local niet gaat niet op. Zo kan iedereen wel een ander verbieden iets te doen wat hem/haar hindert. We willen allemaal vliegen maar niemand wil een vliegveld. Iedereen zit graag alleen in de treincoupe, iedereen wil graag geen rij voor de kassa, iedereen wil dat idyllische plekje voor zich alleen. Als we allemaal in Freyr klommen was het ook niet goed, want te druk en te glad.

Je kunt niet van een ander verlangen weg te blijven terwijl je zelf stiekem af en toe wel klimt. Ik zal niet verder uitwijden waarom. Wat ik veel belangrijker vind is het volgende: is er door de 'locals' (eventueel in samenwerking met een Waalse/Vlaamse/Belgische klimclub) de laatste tijd nog geprobeerd om tot een dialoog te komen met gemeente en grondeigenaar? Vast niet. Ik kan me voorstellen dat parkeerproblemen en 'overlast' door schreeuwende klimmers gecombineerd met een (hork van een?) boswachter geleid hebben tot problemen met aanwonenden. En dat daardoor de boel dicht is. Dit is een gok van mijn kant, verbeter me als het anders is. Als er geen poging is tot dialoog, en er wordt berust in de huidige status-quo situatie dan moet je niet gek opkijken als je dergelijke discussies als deze krijgt. Een simpel 'je mag er niet klimmen', maar wij als locals doen het stiekem toch in de hoop dat niemand het merkt voldoet niet meer. Dan komen er altijd mensen zoals ik langs, en op een gegeven moment heb je de poppen weer aan het dansen. Regel de zaakjes daarom goed. Maar dat is misschien iets te veel gevraagd in het Waalse?

Je moet bij een verbod het gevoel hebben dat het ergens op gestoeld is. Een verbod door een broedende oehoe - prima. Een verbod omdat de (onder de) rotsvegetatie echt heel bijzonder is - prima. Maar onredelijke buren en een boze boswachter zijn voor mij geen valide argument. Probeer met dialoog tot een oplossing te komen. Laat zien dat klimmen een echte sport is, en dat wij ook geld in de regio stoppen. Geld voor een volle tank en friet met een pintje. En dat 30 keer per jaar is toch een welkome injectie in de Waalse economie Even zonder dollen praat met de clubs, poog de rotsen te pachten, toegang te regelen, etc. Als men enkele jaren geleden niet wilde, probeer het dan nu weer. Waarschijnlijk zit je daar als local niet op te wachten, want dat brengt een risico met zich mee. Maar doe het wel op deze manier. Alleen een duurzame oplossing werkt.

Goed, de locals hebben het niet op klimmers - zoveel is me duidelijk. Ik zal de volgende keer dat ik in Montaigle ben op zoek gaan naar het Renault-embleem dat iemand met een scherp voorwerp van de grill van m'n auto heeft gewrikt...

Jammer toch altijd die antisentimenten jegens anderen. Kortzichtig gedrag van domkoppen.

Hoe was m'n motto ook al weer?