Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

chronische ontsteking vingers

hilde 13 9951 27-6-2008 07:13  

Dernière réponse

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

17-4-2008
09:02

 

chronische ontsteking vingers

Wie heeft ervaring met chronische ontsteking van,
meest voorkomend, het middengewrichtje van de middenvinger??

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

17-4-2008
16:51

 

Geen ervaring met de vingers, wel met de polsen en ellebogen. Wat hielp was accupunctuur voor 3 weken, hier dan ook een week volledig gerust. Toen had ik bijna geen last meer.
Hierna terug direct te hard begonnen met trainen en half hervallen. Toen kreeg ik voor mijn tandpijn brufen (onstekingswerend en pijnstillend!!! pas dus op) van de dokter voorgeschreven en sinsdien is het bijna volledig weg. Ik voel wel dat als ik te hard op mijn armen trek, ik de boel terug vererger.
Naar het schijnt is meerdere weken tot maanden volledige rust de enige manier om er volledig van af te geraken, maar dat is natuurlijk niet plezant.
Na die rust op het gemak terug opbouwen. Ik hoor dat mensen dan ook tape gaan gebruiken om de gewrichten en pezen in het begin nog wat extra steun te geven, maar ik heb hier geen ervaring mee.

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

24-4-2008
20:29

 

Mijn arts heeft me aanbevolen vooraf de vinger in te smeren met ontstekingsremmende zalf; na het klimmen: ijs. Bedoeling is de ontsteking tegen te gaan. Ik test het alvast uit.

Inderdaad, de normale remedie is rust + 2 weken extra rust na het verdwijnen van alle symptomen, erna rustig terug opbouwen, eerst grote grepen, stilaan kleiner en kleiner. Maar ja, als het even kan zonder rusten...

Andere ervaringen of tips zeker welkom!!

 

 

Cabron
fidèle client
228 posts

5-5-2008
11:55

www
 

Getest en goedgekeurd:

na het klimmen een ijsbehandeling en daarna even groene klei op doen (tot die bijna uitgedroogd is, ik dacht zo'n 12min). Heeft zeker zijn effect, maar je moet het wel consequent blijven doen...

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

6-5-2008
22:35

 

waar haal je dat, die groene klei??

 

 

De Fre
le pendule, je ne fais que ça
68 posts

7-5-2008
13:16

 

rustiger aan doen, goed opwarmen, evt reflex spray voor't klimmen opdoen, om op te warmen, en onder uw niveau klimmen, op preferabel grote bakken...

en ni te snel content zijn, als't wa beter gaat, doet ge nog maar wa rustiger voort, anders blijft ge der last van hebben... :

ahja, en tape helpt zeker wel tegen de pijn, maar't zal uwe vinger ni genezen...
veel beterschap !

 

 

Mr. Swelly
fidèle client
411 posts

16-5-2008
13:42

www
 

Eerst en vooral lang genoeg rusten (op zijn minst enkele maanden, bij mij was 't 2 jaar ) en heel rustig opbouwen.
Ik heb zelf meso- en prolotherapie gehad. Prolo had het beste resultaat, doch het is geen tovermiddel: wat eens een kwetsuur was, blijft zwakker.

DUS:
Tijgerbalsem voor het klimmen, goed intapen, rustig opwarmen en stretchen
Je moet tijdens het klimmen rekening houden met de belastbaarheid en voor jezelf uitmaken wat belangrijker is: die ene route met enkele zware mono's kost wat kost uitklimmen of een andere route kiezen...

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

17-5-2008
21:26

 

advies van de sportarts: klim maar verder, zorg dat je vingers sterk genoeg zijn (sic)

 

 

Mr. Swelly
fidèle client
411 posts

21-5-2008
21:25

www
 

't Probleem bij veel sportartsen is dat ze niets kennen van klimmen...

 

 

Ozzy & Zwozzy
un verre d'eau svp
11 posts

22-5-2008
08:57

 

Enkele oplossingen

Geachte allen,

enkele algemene zaken over ringbandontstekingen.

- het is totaal niet nodig om bij elk pijntje 2 maanden of langer te rusten (als ik dat zelf zou doen klim ik gemiddeld 3.5 week/jaar). Met rusten krijg je misschien wel de ontsteking weg, maar die komt snel terug als je herbegint op dezelfde manier.

Wat dan te doen?

- tapen: en ge moet geen tape-cursus volgen hiervoor; gewoon 20 cm tape eenvoudigweg circulair rond de plaatsen waar het pijn doet.

- in opwarming: tendu klimmen (dus niet met overstrekken van de pezen = arqué). Zo raken pezen opgewarmt en zijn ze beter beschermd tegen overbelasting.

- onstekingsremmers (op voorschrift van huisarts) werken ook. En ineens nog een fabeltje uit de wereld helpen: ontstekingsremmers nemen en dan klimmen is 'niet' verschrikkelijk gevaarlijk en geeft 'niet' een zeer groot risico op overbelasten/om zeep helpen van de pezen zonder dat je iets zou voelen. Ontstekingsremmers zijn wel pijnstillend, maar zijn geen sterke klasse pijnstillers. Als je dus 'echt' pijn hebt zal je dit ondanks de ontstekingsremmers toch nog voelen. Met morfine zou bovenstaande bvb. wel kunnen gelden.

- als je ondanks bovenstaande eenvoudige maatregelen blijft sukkelen: bespreek dan met je huisarts om een handorthopedist te consulteren.

Groeten,
steven

(de profklimmer die in z'n vrije tijd soms doktertje speelt)

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

31-5-2008
19:04

 

de tip met de tijgerbalsem is goud waard!!!
thx bart!!!

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

26-6-2008
15:07

 

intapen

Steven,

tapen hindert mij altijd bij het klimmen en ik heb dan de neiging met mijn vinger de tape te forceren, natuurlijk nefast voor het gewricht zelf. Pijn doet alleen het gewricht zelf, maar dat tapen lukt dus niet. Ik klim dus maar zonder...

 

 

Jeroen vd S
le pendule, je ne fais que ça
133 posts

27-6-2008
07:30

 


- in opwarming: tendu klimmen (dus niet met overstrekken van de pezen = arqué). Zo raken pezen opgewarmt en zijn ze beter beschermd tegen overbelasting.

Volgens mij is de tendu greep juist een belasting van de pees en arque een belasting van de ringbandjes.


Los van dit argument: Beide vinger posities kunnen bij extremiteiten overbelastingen veroorzaken. Tendu is juist voor mij erg blessure gevoelig geweest. Ik kon in die periode nog prima Arque greepjes pakken. Goed opwarmen is het devies, en extremiteiten in de opwarmperiode vermijden.

Verder gebruikte ik op rustdagen Mobilat creme. Deze creme stimuleert de doorbloeding. (gewoon bij apotheek verkrijgbaar, 2x per dag inmasseren) Mij werd destijds wel gezegd de creme niet voor het klimmen te gebruiken. Het schijnt de pezen week te maken. Of dat laatste waar is weet ik niet, maar ik heb het op klimdagen alleen na het klimmen gebruikt.