Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Energierepen

BlackScorpion 15 6095 7-4-2008 17:32  

Dernière réponse

BlackScorpion
est-ce que j'ai droit à une bière ?
38 posts

31-3-2008
10:53

 

Energierepen

Omdat ik eens zonder het te weten té ver was gegaan (en achteraf 1 à 2 dagen ziek was erdoor), was mij aangeraden om tijdens het klimmen af en toe te drinken en ook een energiereep te eten. Nu gebruik ik Aquarius Orange als drinken, maar weet eigenlijk nog niet wat het beste zou zijn qua reep.

Ik heb er al enkelen geprobeerd en vind de Isostar repen het meest eetbaar. Maar er is zoveel keuze tussen, dat ik niet weet welke het beste is als compensatie tijdens het klimmen. De laatste die ik geprobeerd heb is de Recovery (chocolade smaak) en die ging eigenlijk ook het beste binnen. Hij heeft zeer veel caloriëen, maar het is natuurlijk wel recovery (en dus niet echt bedoelt denk ik om tijdens het klimmen energie te geven).

Wat is jullie opinie en welke vinden jullie het beste om te voorkomen dat je onbewust 'er over gaat'?

Greetz,
Blacky

 

 

regletslet
un verre d'eau svp
9 posts
't zijn al bakken !

31-3-2008
19:21

 

De mueslibars van in de lidl zijn wel lekker

En voor de rest: ken uw lichaam en temper dan wat.
Als ge tijdens gewone klimsessies al zo ver gaat is dat misschien niet zo gezond.

Met een fles water en desnoods een muslireepke kom ik wel toe. Bij training kan zo'n aa-drink wel goed doen tussendoor. En als ge voor't klimmen een taloor havermoutpap eet komt ge ook wel lang toe.

 

 

BlackScorpion
est-ce que j'ai droit à une bière ?
38 posts

31-3-2008
20:57

 

Hoi,

Nou als je me bezig ziet, zou je nochthans niet zeggen dat ik hard bezig ben hoor. Mijn niveau is maar 5A en als ik 1 héél lichtjes overhangende 5A probeer, moet ik in het midden van de route eventjes stoppen en op een module gaan zitten (don't ask) om bij te komen. En ik klim max. maar anderhalf uur ofzo met opwarming en afkoeling bij. Ok, een simpele 3 van 8 meter ofzo kan ik redelijk snel, maar voor de rest heb ik ook wat tijd nodig. Mijn hartslag ligt nooit boven de 170. Hoe ik dan toch 'er over' kan gaan, weet ik zelf niet. Maar ja, het kan. Maar daar gaat het hier niet over natuurlijk haha.

Back to energierepen!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

31-3-2008
21:29

www
 

@BlackScorpion:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar op een 5A in een klimzaal en 170 van pols lijkt mij vrij hoog. Ik zou je naar een cardioloog sturen, je weet nooit...

 

 

samson
est-ce que j'ai droit à une bière ?
43 posts

1-4-2008
10:36

 

Ja inderdaad, dit lijkt me niet gezond! Go and see a doctor! Je gezondheid is nog steeds iets belangrijker dan wat klimmen in zaal.

 

 

131
fidèle client
309 posts

10-12-2012
14:26

 
 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

1-4-2008
11:02

www
 

Die hoge polsslag kan van veel zaken afhangen. Ook de factor hoogte/schrik speelt misschien mee.
En als ik het goed lees gaat de pols niet boven de 170. Die van mij gaat ook nooit boven 300 Dat wil niet zeggen dat hij 300 wordt hé (al een chance).
Dit neemt natuurlijk niet weg dat je als klimmer over een goede basisconditie moet beschikken. Een gezonde levensstijl is voor om 't even welk sportactiviteit aangewezen en beredeneerd sporten is dan ook aangewezen. BS zoekt alvast advies dus dat klinkt niet slecht...
Wat de mueslirepen betreft, ik denk niet dat op een training van anderhalf uur een mueslireep echt nodig kan zijn indien je doorheen de dag een gezond voedingspatroon volgt. Ontbijt goed, neem gezonde tussendoortjes halverwege de voor- en namiddag, eet 's middags niet steeds hetzelfde en zeker niet alleen maar broodjes en prop u 's avonds niet vol met kant en klaar maatijden. Combineer dit alles met een fles water die je standaard in uw nabijheid hebt staan en dan lukt het wel wat voedingspatroon betreft. En bij het klimmen zelf... een liter water en een banaan

Groeten,
Tijl

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

1-4-2008
11:04

www
 

En nog één opmerking: het is tegenwoordig precies in de mode mensen naar de cardioloog te sturen...

Grtz,
T

 

 

BlackScorpion
est-ce que j'ai droit à une bière ?
38 posts

1-4-2008
14:40

 

Ja ik weet dat ik eens naar een cardioloog moet, ik blijf het altijd uitstellen . Ik ben 27 en heb nix-nul-noppes conditie. Ik doe niets anders van sport, als ik een partner vind ga ik dus eens klimmen en dat is dan max. 1 keer per week (tegenwoordig door soms partnergebrek maar 1 keer per maand). En ik neem zelfs de lift voor 1 verdieping hier op het werk, dus daar kan wel de uitleg liggen.

Anyhow, ik zal het dan maar gewoon houden op wat ik lekker vind grijns chocolade!! Verder ontbijt ik braaf, eet genoeg tussendoortjes (ben een wandelend eet-ding), eet s'middags afwisselend (broodjes / slaatjes / pasta / ...) en eet s'avonds gezonde home-made kost van de moeder. Dus dat zit allemaal wel goed.

Thanks!

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

1-4-2008
14:54

 

Yo Blacky,

Qua muesligrepen hoop ik dat den bartman dit leest. Die heeft altijd een fleske water bij en een reep, maar welk merk weet ik niet. 't zal alleszins iets ecologisch verantwoord zijn

Daarneffens idd goed eten overdag. Vorige week keihard doorgegaan en daar niet opgelet en ik had het ook gans het weekend zitten.

Ik kan je ook het slechte advies geven om jezelf te verdoven met een paar Duvels, maar dat is niet echt verantwoord en dat werkt ook maar tijdelijk en zeer nefast op langere termijn. 'k zijn content dat je uitzoekt hoe je het op een gezonde manier aanpakt.

En die cardioloog ... tis altijd goed om je eens te laten checken, maar behalve mogelijk geruststellen denk ik dat dat dik in orde is met u

Grts en keep it healthy

 

 

BlackScorpion
est-ce que j'ai droit à une bière ?
38 posts

2-4-2008
11:42

 

Hey Bender,

Ge weet dat die Duvels zowiezo niets voor mij zijn hè, remember de vervelende smaakpapillen die totaal geen alcohol lusten... Qua drinken krijg ik enkel maar plat water, appelsiensap en warme chocomelk binnen. Zelfs die Aquarius is altijd moeite doen om het binnen te krijgen. 't heeft zijn voordelen (niet drinken, niet roken en zelfs geen rood vlees eten enzo), maar 't is ook niet altijd makkelijk. Either way, dat deel zit al goed dus eigenlijk.

Greetz,
Blacky

 

 

dirk v o
fidèle client
243 posts

2-4-2008
21:18

 

water!

Voldoende water drinken (2l per dag minimaal) is belangrijker dan sportdrank en powerbars, natuurlijk bij een gezonde voeding.
Water is binnen de traditionele Chinese en Tibetaanse geneeskunde geneesmiddel nr 1

 

 

gr
le pendule, je ne fais que ça
153 posts
Keep walking

3-4-2008
22:06

www
 

Wat bedoel je met 'te ver gegaan?'
Bedoel je dan dat je sterretjes begint te zien?
Of dat je armen - benen - niet geïdentificeerde spieren pijn doen?
Of dat je 5 minuten moet uithijgen na een klim?

Als je 2 dagen uitgeput bent na een klimsessie, of ook na een andere inspanning, kan het met vanalles te maken hebben. Maar normaal is dat niet.
Totaal geen conditie, ijzer tekort, hartafwijking, niet genoeg geeten hebben (omwille van overtuiging), ...

Kwestie van hartslag; ben bijna 30 en als ik doorga, klimmen lopen fietsten, dan kan mijn hartslag tot ongeveer 185 geraken. Ik sta daarna wel te trillen op mijn benen Heb het ook al eens gehad dat een auto mij wel echt wilde overrijden en toen stond er 190 op te tikker.

Keep walking

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

6-4-2008
23:29

 

De graanrepen met cranberries van den Aldi
De fruitpasta-repen (rode vruchten aroma) van den Decathlon

 

 

regletslet
un verre d'eau svp
9 posts
't zijn al bakken !

7-4-2008
17:32

 


Anyhow, ik zal het dan maar gewoon houden op wat ik lekker vind grijns chocolade!! Verder ontbijt ik braaf, eet genoeg tussendoortjes (ben een wandelend eet-ding), eet s'middags afwisselend (broodjes / slaatjes / pasta / ...) en eet s'avonds gezonde home-made kost van de moeder. Dus dat zit allemaal wel goed.


Het is niet alleen hoeveel je eet dat belangrijk is, maar ook wat je eet. Als je energie te kort hebt zijn koolhydraten en dan vooral de trage suikers belanrijk