Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Limiet van je lichaam: reactie

Ozzy & Zwozzy 3 4211 18-3-2008 21:29  

Dernière réponse

Ozzy & Zwozzy
un verre d'eau svp
11 posts

26-1-2008
00:18

 

Limiet van je lichaam: reactie

Geachte Mr. BlackScorpion,

Bloedname door de huisarts gedaan? Niets ernstigs gevonden? Gerustgesteld? Mooi zo!

Weet dat hartkloppingen in 90% van de gevallen banaal en niets betekend zijn. Af en toe kunnen ze echter een symptoom van hartritmestoornissen zijn. Soms zelfs van gevaarlijke -lees levensbedreigende- hartritmestoornissen. Denk aan de plots doodvallende topsporters... Zeker als er ook een verhaal van (bijna) flauwvallen is, kan dit op ritmeproblemen wijzen.

Weet ook dat een bloedname met controle van 'alles wat je maar kan verzinnen' (dwz aantal rode, witte bloedcellen, mineralen, nierfunctie, leverfunctie, hartenzymes, ...) NIETS maar dan ook HELEMAAL NIETS over hartritmestoornissen zegt!!!! Het sussen met 'in het bloed is alles normaal' is dan ook een totaal valse geruststelling.

Hartritmestoornissen zijn vaak moeilijk detecteerbaar. Eigenlijk zou je hart moeten gevolgd worden op het moment van de hartkloppingen, wat dikwijls moeilijk is in de praktijk.
Daarom, als je dan al iets wil doen als check-up, doe dan een fietsproef waarbij je hartritme onder belasting gevolgd wordt en laat een 24-uur holter doen waarbij je hartritme gedurende 24 u met een kaske gevolgd wordt tijdens je dagelijkse bezigheden (bvb. klimmen). Dit geeft je zeker geen 100% zekerheid, maar is toch al iets meer indicatief. Deze onderzoeken kun je afspreken via een huisarts of cardioloog.

't Is zeker niet de bedoeling je nodeloos ongerust te maken. Zoals gezegd zijn jou symptomen volgens mij met 98% zekerheid als irrelevant te beschouwen. Maar 98 % is niet 100%!

Vriendelijke groet,

Steven

(De profklimmer die in zijn vrije tijd ook doktertje speelt. Of was het nu omgekeerd?)
 
[last edited on 2008.01.26 00:15:09]
 
[last edited on 2008.01.26 00:18:46]

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

28-1-2008
05:51

 

Hoi Steven,

Bedankt voor de reactie. Vooreerst 2 kleine zaken. probeer te posten in de thread die relevant was, dan houd je de moderators blij ... en onze BlackScorpion is een dame, wat je natuurlijk (denk ik) niet uit de naam kunt afleiden

en ook heb je volkomen gelijk wat betreft bloedafname gerelateerd aan hartritme.

Er is off-site nog wat verder over gepraat via mail met haar, en ze is effectief de dokter gaan consulteren. Ze heeft ook een hartslagmeter gekocht zodat ze zelf kan opvolgen of er iets abnormaals gebeurt. Daarbij hebben we op het forum enkel wat basics gepost, maar dit zijn enkel tips, want de enigste verantwoorde info kan van een dokter komen.

Het goede nieuws is dat volgens haar laatste mails alles nu goed ging, het slechte nieuws is dat ik gisteren voor het eerst sinds 14 jaar hetzelfde voorhad.
Ik zit met 2 gebarsten ribben, een gebroken voetbeentje en nog wat andere kwalen, maar dat mag geen reden zijn dat je daar onwel van wordt is niet normaal, 'k heb al pijnlijker dingen meegemaakt.

Dus eerste werk, dokter, daarna vermoedelijk sport-dokter voor de inspanningstest, en daarna een goeie accupuncturist, zie andere thread die ik net opgestart heb.

Oorzaken bij mij kunnen varieren, maar zal in de richting van een verzwakt hart door jarenlang slechte voeding in combinatie van overtraining (ben bijna elke dag in de zaal) zijn denk ik, maar er zijn nog duizend mogelijke andere oorzaken.

Grts
 
----------------
"You don't have to be a fantastic hero to do certain things -- to compete. You can be just an ordinary chap, sufficiently motivated to reach challenging goals." (Ed Hillary)

 

 

BlackScorpion
est-ce que j'ai droit à une bière ?
38 posts

18-3-2008
21:29

 

Ik heb dit niet meer kunnen zien door het uitvallen van de fora, maar hier toch nog een late reactie. Bender heeft gelijk: Blacky is een vrouw. Eentje met hypochondrie, ernstige angststoornis en hyperventilatie. Een héél erg 'leuke' combinatie die mij continue dingen laat voelen.

In short: op dit moment is alles denk ik goed met me of fysiek vlak. Ik sport nu met een hartslagmeter, sportdrank en energiereep en heb het gelukkig niet meer voorgehad.

Die hartkloppingen komen door de hyperventilatie en al de andere klachten die ik regelmatig heb ook. Zo heb ik 2 weken aan 1 stuk continue stekende pijn in mijn schouder gehad. 'Dankzij' internet dacht ik al aan de ergste dingen. Bleek ook weer spanningspijnen (ontspanning ken ik al jaaaaren niet meer) / hyperventilatie te zijn. Ach ja, ik ben in behandeling bij een therapeut, probeer alles te relativeren, etc.

Toch nog bedankt, jij ook Bender
En die cardioloog komt er nog wel.
Daar blijf ik bij...