Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

gebroken middenvoetsbeentje

Tosse 14 13674 20-9-2007 23:37  

Dernière réponse

Tosse
le pendule, je ne fais que ça
153 posts

10-6-2007
11:12

 

gebroken middenvoetsbeentje

Gegroet,

Ik heb vorige week tijdens een (zoals steeds) heel dom accident mijn middenvoetsbeentje gebroken.

Ik wilde de laatste twee weken van juli naar Frankrijk gaan om in Ailefroide te klimmen, maar de omstandigheden beslissen er blijkbaar anders over: nog minstens drie weken gips en dus pas rond 7 juli ongeveer uit de plaaster(hopelijk).

Mijn vraag: zou het compleet idioot zijn nog te denken dat ik alsnog kan gaan klimmen in die periode? Ik kijk er al een jaar naar uit, maar ik zou niet weten hoe dat zit met herstel van breuken (mijn eerste echte breuk dus)...
'T is maar, ge moet zoveel druk zetten op uw voet, da ik vermoed dat dat niet verstandig is...

Iemand meer ervaring?

Groeten,
Tosse

 

 

Andries
fidèle client
241 posts

10-6-2007
12:33

www
 

ik denk dat je zeker al kan klimmen... maar je moet wel weer opbouwen..

Na drie weken gips is de breuk volledig hesteld. Het is zefs sterker dan voordien.

klim ze
A.

 

 

fieke
parfois ça m'arrive de grimper
1154 posts

10-6-2007
13:52

 

De vraag is misschien vooral of je nog in je klimschoen zal geraken. De breuk op zich zal inderdaad genezen zijn, maar wellicht gevoeliger dan normaal. Heb zelf ooit eens kleine teen gebroken. Heb toen een tijdje met 1 sportschoen en 1 klimschoen geklommen. Dat ging ook.
Als ge echt wilt klimmen zal't wel lukken, maar misschien een niveauke lager dan anders.

 

 

wouter
le pendule, je ne fais que ça
179 posts

10-6-2007
14:24

 

heb mijn middenvoetsbeentje ook al s gebroken. 2 weken gips en dan nog 2 weken rustig moeten houden en twas weer volledig in orde. Dus tegen eind juli moet da zeker lukken! klim ze!

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

12-6-2007
07:29

www
 

Eventueel in het begin een ondersteunend tapeke rond je middenvoet (opletten dat je deze niet te hard aantrekt) om je spieren te helpen. Deze zijn immers verzwakt door de gips.

 

 

joon
le pendule, je ne fais que ça
55 posts

13-6-2007
02:06

 

Alright Tokke! Lijkt op een groen licht als ge het mij vraagt. Gaan met dat gebroken middenvoetsbeentje, GAAN!

 

 

Tosse
le pendule, je ne fais que ça
153 posts

13-6-2007
12:07

 

Groen licht, schmoen schmicht...

Den dokter was gisteren redelijk afwijzend tegenover de trip. Tzal een last minute call worden vermoed ik. Ik mag tot den 13e ni sporten, en om dan de veertiende op reis te vertrekken lijkt me mss wa ver gezocht. Ik zal dus eerst wa gaan testen in de Wall Street denk ik, in de hoop om toch te kunnen vertrekken.

Toch bedankt voor info, het kan dus nog steeds nuttig zijn...

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

13-6-2007
13:27

www
 

Alles hangt af van:
1: de heling van de breuk (best een controlefoto laten nemen gezien je sportieve escapades na de gips) om te zien of de breuk voldoende sterk is
2: de fysieke paraatheid van je arts...
2.a.: arts met een bierpens en een sigaar = vergeet het groen licht
2.b.: arts pezig, bruin en afgetraind: mogelijkerwijze groen licht

 

 

Mr. Swelly
fidèle client
411 posts

14-9-2007
19:07

www
 

Dag Tosse! Ge hebt er een collega bij! Ik ben wel zo slim geweest om mijne voet te breken op het einde van m'n verlof. Ook zeer stom gebeurd: na de laatste klimdag terugwandelen naar de camping en m'n voet omslaan op een losse steen en voila gebroken. Wat er juist gebroken is weet ik niet. 't Is aan de buitenkant ergens in 't midden. Om het in dokterstaal uit te drukken: "dwarse fractuur ter hoogte van de basis van metatarsaal V en met lichte diastase tussen de fractuur fragmenten voornamelijk centraal en lateraal", maar men mag evengoed chinees tegen mij praten. 'k Moet nu op z'n minst 4 weken in de gips en zo weinig mogelijk steunen op de voet. Ik kan nu niet klimmen, maar m'n party-skills op de krukken zijn er op vooruit gegaan!
Hoe is het ondertussen met de genezing van jouw voet? Heb je geen pijn in de nauwe klimschoenen en/of bij belasting tijdens het klimmen?

Greetz

 

 

Tosse
le pendule, je ne fais que ça
153 posts

16-9-2007
12:12

 

Mr Swelly,
Ik heb den dokter zijn advies goed opgevolgd en ben pas na 7 weken terug beginnen klimmen.Ik heb daar nooit last van gehad toen. Int begin ist effe wennen om terug zoveel op dieje voet te steunen maar da viel al bij al goed mee. Ondertussen wel meer niet dan wel geklommen wegens tweede zit. Maar ik heb der geen last meer van.

Veel succes met de genezing, en laat da goe rusten want tzou echt zonde zijn als ge uw voet direct terug overbelast.

 

 

Mr. Swelly
fidèle client
411 posts

19-9-2007
09:26

www
 

Bedankt voor de wijze raad!

 

 

Chris
parfois ça m'arrive de grimper
1238 posts

20-9-2007
11:25

 


dwarse fractuur ter hoogte van de basis van metatarsaal V en met lichte diastase tussen de fractuur fragmenten voornamelijk centraal en lateraal
Dit betekent volgens mij dat je 'pink'-middenvoetsbeentje dicht bij de botten die dat 'rommeltje' vormen tussen je tenen en je enkelgewricht overdwars gebroken is en dat er van de buitenzijde van dat bot tot in het midden daarvan nog wat ruimte zit in de breuk.

http://www.minerva-ebm.be/articles/nl/2003/teksten_7_2003/7-2003_Ottawa_enkelregels_bestanden/image001.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Metatarsus

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Gray268.png

 

 

Mr. Swelly
fidèle client
411 posts

20-9-2007
13:14

www
 

Dat zou wel eens dat kunnen zijn. Het heeft in ieder geval "krak" gezegd!

 

 

Chris
parfois ça m'arrive de grimper
1238 posts

20-9-2007
23:37

 



Beterschap in ieder geval