Vos commentaires sur les voies, nouvelles ouvertures, prises cassées, cotations, répétitions fabuleuses, pitonage, oiseaux & vipères... en Belgique seulement!
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Slangen in Yvoir

Rudi Frankinouille 32 11462 15-7-2006 22:01  

Dernière réponse

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

20-6-2006
08:12

www
 

Slangen in Yvoir

Vermoedelijk geen raar fenomeen voor geoefende klimmers maar toen één van de aanwezige klimmers gisteren zch een hoedje schrok en luid 'Il y a des serpents ici' riep ter hoogte van een scheur in het massief van Dalle Imperiale was mijn goesting over om dat deel van het massief verder te beklimmen.
Vraagjes:
1: zijn er 'slangenvrije massieven'
2: wat te doen indien deze beesten koppig zijn en een uitval wagen naar mijn vingers indien het adders zijn?
Volgens hetgeen ik weet uit biologie zijn deze beestjes giftig... En wat als ik met mijn kinderen ga klimmen en zij zoiets tegenkomen?

 

 

CPU
le pendule, je ne fais que ça
52 posts

20-6-2006
08:51

 

was jij het die er gisteren ochtend samen met je maat aan't klimmen was?

wij waren het groepje van 2 supporterende dames en 2 klimmers

de MASSA hagedissen kon ik daar wel apprecieren, grappige beestjes (wel een keertje verschoten toen ik me hand in een spleet stak en er een hagedis vast had )

maar adders op de rots klinkt al iets minder onschuldig...

 

 

marie-anne
parfois ça m'arrive de grimper
1493 posts

20-6-2006
09:08

 


'Il y a des serpents ici'



Wees gerust, je zal er maar ééntje tegelijk tegenkomen. Mannetjes- of vrouwtjesadders gaan heus niet samenscholen.

Omdat ze zo'n slechte naam hebben, zijn wij bang voor adders. Maar adders zijn veel banger voor ons. Als ze een mens bijten, dan is dat alleen om zich te verdedigen.


Bij 50% van de slachtoffers treden slechts lokale symptomen op na een beet. In 30% van de gevallen treden er matige tot ernstige vergiftigingsverschijnselen op. De ernst van de symptomen hangt af van de hoeveelheid gif dat de adder kon injecteren tijdens de beet.
Het Belgisch Antigifcentrum ontvangt jaarlijks hoogtens een 5-tal oproepen i.v.m. een mogelijke adderbeet. De laatste jaren werd geen enkel dodelijk ongeval in ons land gerapporteerd.

Ze eten geen klimmers of kinderen maar wel knaagdieren, kleine vogels, hagedissen, kikkers...


Meestal kom je ze tegen als het niet te warm is, (10° C is ideaal voor hen) en bewolkt.


"Slangenvrije" massieven zijn genoeg in België !
En trouwens, was het wel een adder ?
Als je er eentje tegenkomt, bekijk hem/haar dan maar eens goed, als je tenminste de kans krijgt. Het zijn mooie beestjes en we hebben er niet zoveel meer...


En als je dan toch gebeten bent : de wond ontsmetten met niet-alcoholische oplossing.
Bij twijfel of onrust : dokter raadplegen.

Leer je kinderen een slang te onderscheiden van een hagedis en geef ze de raad er af te blijven. Die beestjes zijn niet gemaakt om bepoteld te worden door mensenhanden.
Maak er voor jezelf een leuke klimdag en voor je kinderen een leerrijke dag van !
Er is op en rond onze belgische massieven zo heel veel te ontdekken voor kinderen... en voor volwassenen.




 
[last edited on 2006.06.20 09:08:38]

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

20-6-2006
10:29

www
 

@ CPU, yep, dat waren wij... Mooi rood verbrand op de schouders maar o zo leuk. Enkel een buitje gehad en 1 u niet kunnen klimmen in de namiddag. We zijn tot 19u blijven klimmen, kwestie van ons wat te amuseren.

Wat de 'serpents' betreft, geen idee of het adders waren. Ik heb die mens alleen zien roepen en omdat het top-rope was dat hij deed en een 3-tal meter opzij zien springen. Na een tijdje (5' ongeveer) is die slang van verveling verder de barst ingekropen en kon hij verder.
Moet behoorlijk verschieten zijn als je je hand in zo'n bak steekt, je optrekt en dan zo'n beest ziet liggen. Hij sprak van een 50-tal cm. Weet niet of het visserslatijn was.

Dat is natuurlijk het nadeel van klimmen. Je weet nooit wat je tegenkomt tot je je opheist he...

 

 

sticky finger
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
627 posts

20-6-2006
10:30

www
 

welcome to the world

 

 

- Koen -
fidèle client
341 posts

20-6-2006
11:11

 

Beste Rudi, moest je slangen in de klimzaal gezien hebben dan was jouw reactie gegrond, nu echter niet. Rotsklimmen gebeurt in de natuur, waar er meer organismen vertoeven dan de mens alleen. Slangen, hagedissen, vogels, maar ook losse stenen, mos, zand, onkruid, bramen dat hoort er allemaal bij.
Dus, wil je slangenvrije massieven, ga dan naar de klimzaal

 

 


fidèle client
278 posts
'Anything you can climb you can easily watch tumble away'

20-6-2006
11:15

 


zijn er 'slangenvrije massieven'




misschien kan je beter nog even in zaal blijven klimmen...

----------------
Oh Carmelita, I'll never forget you


edit: al achterhaald intussen...

 
[last edited on 2006.06.20 11:15:10]

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

20-6-2006
11:54

 

ook al tegengekomen in spleten op de rots:
een vleermuis
glas
een halve bierfles
kroonkurkjes
een boeket plastiekbloemen
een fluim
een papje van magnesium, regenwater en andere vette brol
kroetjes en bloed van afgeklommen vingers
een te vast zittende nut
haken

en ook wel eens een bange klimmer die te diep in de spleet gekropen was en er niet meer uit durfde.


de oplossing? kruip in routes met alleen maar regletten

Of gewoon niet teveel nadenken aan wat er allemaal in je greep verstopt kan zitten
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

marie-anne
parfois ça m'arrive de grimper
1493 posts

20-6-2006
12:06

 

héhé ! ... en niet vergeten ... DUIVESTRONT !

Dat is pas leuk om in te pakken (als ie vers is)

 

 

hofie soet
le pendule, je ne fais que ça
185 posts

20-6-2006
12:12

 

aanvulling van het lijstje:

paaseieren,

een wespennest,

ja en in mexico ook eens een kleine ratelslang ... gelukkig was ik niet de happy vinder, want die jongen heeft toen 15 anti-gifspuiten gekregen om er bovenop te geraken. Hij was nl. pas 2uur later in het ziekenhuis en zijn hele arm was al gezwollen.

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

20-6-2006
15:01

 

Nog een kleine aanvulling van zaken die ik ooit wel eens tegenkwam in de rots:
- Vogelnestjes
- een uil
- een wespennest in die grote bak over de rand
- een nest horzels naast de relais

Nou moet ik zeggen dat ik die wespen en horzelnesten in routes veel enger en gevaarlijk vind als een slang in de route

 

 

Maaike
le pendule, je ne fais que ça
85 posts

20-6-2006
16:11

 

En ik die zondag voor de eerste keer buiten ga klimmen... in Yvoir...

Gewoon doorklimmen en u er niets van aantrekken is de boodschap zeker? Enfin, waarschijnlijk zal ik toch veel te opgewonden zijn en nie letten op al da ongedierte en consoorten...

De goesting gaat in elk geval niet over

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

20-6-2006
16:29

 

Juist, niks van aantrekken en lekker klimmen. Behalve als het een nest wespen of horzels is natuurlijk

Veel plezier!!

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

20-6-2006
18:02

www
 

Allé, 'k heb het door, niet seuten maar ervoor gaan...

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

20-6-2006
18:06

 


 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

20-6-2006
18:34

 

http://www.pixagogo.com/0044545227

Gezien te Dave op een warme lentedag.

Vraagje aan de kenners: Is dit een hazelworm?
 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

20-6-2006
19:00

 

Yep, dit is duidelijk een hazelworm. In de rots zul je meestal adders aantreffen, en rond de rots hazelwormen. De gladde slang of de ringslang zul je minder vaak zien. Laatstgenoemde meestal bij water in de buurt. Slangen en rotsen horen bij alkaar - niks vreemds mee. Bang zijn voor slangen is voor onwetende stadsmensen. Weet wat er zoal in je leefomgeving rondkruipt of vliegt! Ik zou me eerder zorgen maken over teken - die zijn pas gevaarlijk...

Om verder te gaan met wat er zoal in de rots zit:
- ik heb eens toen ik in een spleet naar een greep zocht een eekhoorn bij z'n staart gepakt: da's schrikken!
- verder een keer een duif gepakt toen ik dacht een grote bak te pakken.
- en ik ben wel eens een slechtvalk op 't nest in een spleet tegengekomen (aiai, als de Duitse natuurbeschermers dat horen) die prompt een hartverzakking kreeg en wegvloog midden in m'n armen. Na wat geworstel en vleugelslagen in 't gezicht konden we allebij verder... zij vliegend en ik trillend naar de volgende haak.
- maar meestal is iets zachts in een spleet een vleermuis en daar moet je WEL voor oppassen (bij een beet altijd naar de arts!)
- slangen, hagedissen, hoornaars, packrats (bah, wat een stront!) en hele lieve zevenslapers...

----------------

Learn to swim.

 
[last edited on 2006.06.20 19:00:35]

 

 

hofie soet
le pendule, je ne fais que ça
185 posts

21-6-2006
13:23

 

awel angst voor teken, da vind ik ook voor stadsmensen, hoor. Ik heb al zeker 20 teken gehad (mijn vriend heeft er in de zomer elke week wel een) en ondertussen weet ik er alles van.
Dit advies kreeg ik van een dokter in spe:
Als ge hem binnen de 24 uur met kopke en al kunt verwijderen dan is er normaal gezien geen probleem.
En als het kopke bleef zitten, kan je het er met een naald nog wel uitkrijgen.
De volgende twee weken kan je best even uitkijken of je geen rooie plakken op je lichaam krijgt en zo ja, dan ga je naar de dokter en dan geeft die u antibiotica en zo kunt ge de ziekte van lime voorkomen. Dat valt wel mee, he!


 

 

FL
parfois ça m'arrive de grimper
2239 posts

21-6-2006
13:52

 


- maar meestal is iets zachts in een spleet een vleermuis en daar moet je WEL voor oppassen (bij een beet altijd naar de arts!)


slangen, vleermuizen, eekhoorns, .... als ze bijten of krabben (eekhoorn!!) altijd zeer goed verzorgen, bij voorkeur doo reen arts laten nakijken!. Zo'n beten/krabben kunnen lelijke infecties tot gevolg hebben, buiten de eventueel giftige effecten van bijvoorbeeld een adderbeet.


De gladde slang of de ringslang zul je minder vaak zien. Laatstgenoemde meestal bij water in de buurt.


Ik ben er zelf eens een tegengekomen in Freyr. Het beest dook prompt het water in. Dat is de zekerste manier om een ringslang te herkennen, al de andere in belgenland kunnen niet zwemmen.
 
[last edited on 2006.06.21 13:52:52]

 

 

Cabron
fidèle client
228 posts

21-6-2006
14:05

www
 

Tijdens het boulderen was er eens een honderdpoot (http://www.naturalis.nl/sites/naturalis.nl/contents/i000951/duizendpoot.jpg) uit een boom gevallen op een vriend van mij! Zeker 30 cm lang!

Gelukkig was dat in Venezuela en komen die beesten hier niet voor