Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

fitness is goed voor (sommige) klimmers!

hilde 11 4591 9-12-2005 18:21  

Dernière réponse

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

9-12-2005
09:54

 

fitness is goed voor (sommige) klimmers!

In november werd ik door de natuurvrienden - bergstijgers afgevaardigd naar het international mountain en climbing congres in tsjechië
(zie http://www.ftvs.cuni.cz/imosc/)
Daar werd o.a. een studie voorgesteld die onderzocht wat de impact was van 13weken aangepaste powertraining op klimniveau. Hier de resultaten van deze pilootstudie:
- bij 8a+ klimmers was er geen significante verbetering van klimniveau
- bij 7b/7c klimmers was er een winst van "1 scale point on the french rating scale"
- bij 6a tot 7a klimmers: winst van 2 scale points
- bij klimmers van een lager niveau: was er een niet nader omschreven "performance boost"

Natuurlijk blijft de belangrijkste parameter klimervaring en de juiste antropometrie, maar er is dus toch wel degelijk een positieve transfer tussen krachttraining en klimprestaties!
Wie dus tijd genoeg heeft naast het klimmen heeft er baat bij powertraining te doen (zie andere thread alhier), tenzij je 8a+ klimt
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

Rine
Bleau-girl
162 posts

9-12-2005
10:59

www
 

Hilde ; heel leuk om weten maar kan je ook iets meer vertellen over soort oefeningen die in die studie gebruikt werden ?
Ze zouden me goed van pas kunnen komen de komende maanden.
dank je
Rine

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

9-12-2005
11:27

 

daar werd niets over gezegd, maar enkele tips kun je alvast vinden in de thread over fitness en ik zou zeggen: vul maar aan met jouw bevindingen!!

meer informatie over algemene en semi-specifieke krachttraining kun je vinden in het boek van frans melskens
(MELSKENS, F., 1998, Sportklimtraining: streven naar het optimale, Boxtel, Tendue, 276 p.)


 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

m.
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

9-12-2005
12:00

 

@ rine

'k heb in een vorig leven nog wat rondgehangen in fitnisszalen,als je nog eens in Hasselt kom mag je mij d'er altijd eens over aan spreken.

greetz
m.
 
----------------
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

 

 


fidèle client
278 posts
'Anything you can climb you can easily watch tumble away'

9-12-2005
12:18

 

En wat is het effect van 13 weken aangepaste klimtraining op het niveau?

 
----------------
O'clock tick tock

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

9-12-2005
13:32

 

blessures...

 

 

fieke
parfois ça m'arrive de grimper
1154 posts

9-12-2005
15:06

 


13weken aangepaste powertraining


Je zegt powertraining. Waarover gaat het dan? Enkel kracht of ook vormspanning e.d.
Even wat kracht bijtrainen kan helpen, dat heb ik zelf gemerkt. Daar is echter geen fitnesszaal voor nodig. Enkel een optrekbar, lange rekkers en een matteke voor grondoefeningen.



En wat is het effect van 13 weken aangepaste klimtraining


Klimtraining omvat oa krachttraining. 'k Denk niet dat je er met powertraining alleen komt. Weerstand, uithouding, techniek, ... zijn naar mijn gevoel even belangrijke aspecten.
 
[last edited on 2005.12.09 15:06:41]

 

 

WL
le pendule, je ne fais que ça
51 posts

9-12-2005
15:36

 

powertraining, aleemaal goed en wel, maar voor jongeren (-18) is dit zeer ongezond. Want je spieren zijn dan nog aant groeien en krachtreein,ing en het groegen van spier gaat niet goed samen. er is een onderzoek geweest bij jongeren tss14-18j, na powertraining zo er ong 45% meer kans zijn op blessures. en dit door (veel) te korte spieren.
als jongere kun je beter trainen met je eigen lichaams gewicht, veel gezonder, en dit geld trouwens ook volwassenen.

 
[last edited on 2005.12.09 15:36:00]

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

9-12-2005
16:35

 

- specifieke klimtraining omvat: conti, weerstands en maximale krachttraining als het gaat over het trainen van kracht en uithouding voor routes; techniek en ook tactiek zijn aparte aspecten
- powertraining kan zeker ook thuis: soms geven krachttrainingsboeken een programma mee om thuis zonder gewichten te werken: daar zitten dan steevast push ups, pull ups, dips,lunges, spannings- en stabiliteitsoefeningen enz. in; wie in zo'n programma geïnteresseerd is mag mij altijd een mailtje sturen
- jongeren, maar ook beginnelingen mogen zeker geen weerstand of maximale training doen; in de fitness praktijk bestaan tabellen van de belastbaarheid hiervoor: indien je nog niet volgroeid bent en je gaat naar de fitness: zeker om vragen; maar ook als je gaat klimmen opletten: veel blessures tijdens het boulderen ontstaan door het te snel te veel willen trainen: spierweefsel past zich véél sneller aan aan training dan pezen




 
----------------
walk through life and talk to everyone

 
[last edited on 2005.12.09 16:35:48]

 

 


fidèle client
278 posts
'Anything you can climb you can easily watch tumble away'

9-12-2005
17:49

 

Om Fred Rouhling te citeren: 'Je moet graag klimmen, niet graag trainen'.
Er zijn zoveel aspecten die beïnvloeden of een route lukt of niet. Ik denk dat het probleem zelden bij een gebrek aan kracht of uithouding ligt maar eerder bij een gebrek aan concentratie of weerstand (dus mentaal aspect). Hoe leg je anders uit dat ik na 10 dagen aan 1 stuk rotsklimmen op de 11de dag top? Of dat ik na drie uur in bleau eindelijk de route klim die in het begin niet lukte? Niet omdat ik meer kracht had denk ik.
Ik zou wel graag weten of die stijgingen van niveau gelden voor klimmen in zaal of op rots. Het zou mij ten zeerste verwonderen mocht powertraining zo'n direct effect hebben op rotsklimmen. Zaalklimmen is nog redelijk specifiek, maar bij rotsklimmen zijn er zoveel factoren die spelen. De enige training daarvoor is denk ik gewoon: veel rotsklimmen.
 
----------------
O'clock tick tock

 

 

fieke
parfois ça m'arrive de grimper
1154 posts

9-12-2005
18:22

 


Ik denk dat het probleem zelden bij een gebrek aan kracht of uithouding ligt maar eerder bij een gebrek aan concentratie of weerstand (dus mentaal aspect). Hoe leg je anders uit dat ik na 10 dagen aan 1 stuk rotsklimmen op de 11de dag top? Of dat ik na drie uur in bleau eindelijk de route klim die in het begin niet lukte? Niet omdat ik meer kracht had denk ik.


Training geldt wel over een langere periode dan 3
uur of 14 dagen hé Daar hebt ge op zo'n korte tijd geen groot effect van hoor, toch zeker niet zoals in Hilde haar uitleg bedoeld

Weerstand, daar is bij mijn weten niks mentaals aan...

De ene persoon gaat al meer kracht tekort hebben dan de andere, terwijl die andere dan meer z'n techniek moet bijschaven. Zelf uw sterke en zwakke kanten kennen is het begin van eraan werken. Maar: 'nobody is perfect' -> der valt altijd wel wat bij te schaven.

Voor de rest heeft Fred Rouhling 100% gelijk

----------------
Anyone who thinks the sky is the limit has limited imagination.

 
[last edited on 2005.12.09 18:22:20]