Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

onderste ringbandje middelvinger tapen?

hendrik 9 10114 17-2-2009 09:58  

Dernière réponse

hendrik
fidèle client
464 posts

8-8-2005
09:57

www
 

onderste ringbandje middelvinger tapen?

Ik vrees dat ik nog altijd kamp met een verrekking of scheurtje in het onderste ringbandje van mijn middenvinger. Dus helemaal onderaan de vinger (onderaan onderste vingerkootje) waar die vastzit aan de hand.

bij het optrekken aan een deurstijl in mei voelde ik opeens pijn en de dagen erna stond mijn vinger altijd stijf 's morgens. Na een beetkje bewegen was hij terug soepel. Ik had ook drukpijn als ik op de onderkant van het onderste vingerkootje drukte.(dus daar waar de grens is tussen je vinger en de hand zelf, het is echt heel specifiek de drukpijn) Door te rusten was de pijn en stijfheid volledig weg maar na twee weken terug te klimmen en stilaan intensiever te gaan, had ik dit weekend terug last: terug wat ochtendstijfheid en drukpijn op die plaats. Maar tijdens het klimmen had ik geen last of pijn.

Weet er iemand wat voor blessure dit exact zou kunnen zijn, hoeveel rust is aangewezen en of tapen kan helpen? en zo ja hoe dan?


alle info welkom!
 
[last edited on 2005.08.08 09:57:25]

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

8-8-2005
10:44

 

als je er niet direct mee naar de dokter wil, probeer eens om een paar dagen ontstekingsremmers of iets gelijk voltaren gel te gebruiken. Een spierscheur zou je blijvend voelen denk ik, zou niet 2 weken mogen weg gaan en daarna terug komen.
Onderste ringgewricht tapen is niet simpel. Als ik een gewricht moet tapen doe ik dat zowel horizontaal als vertikaal: vertikaal reepjes plakken (zoals je zou spalken) en dan horizontaal 1/2 keer rond de vinger. Maar dit lijkt me niet evident en waarschijnlijk niet echt effectief bij het onderste gewricht


vooraleer je klimt kan opwarming/losmaken van de vingergewrichten mischien ook al helpen: vinger net boven gewricht vastnemen en er wat mee wiebelen en ronddraaien, net zoals je een ander gewricht zou opwarmen
----------------
bunnies have more fun

 
[last edited on 2005.08.08 10:44:20]

 

 


fidèle client
278 posts
'Anything you can climb you can easily watch tumble away'

8-8-2005
12:57

 

I know what you mean

Ik heb iets gelijkaardigs, alleen sleept het bij mij nu al meer dan een jaar aan, met pieken als ik overdrijf. Ik heb uit ervaring:
altijd goed opwarmen, zeker bij boulderen;
geen plotse overdreven inspanningen (zoals optrekken aan deurstijl met vingers arqué);
als je een tijdje niet geklommen hebt heel geleidelijk aan terug opbouwen;
als je pijn voelt in een route, laat je zakken voor het erger wordt in plaats van koppig te zijn.
Deze laatste vind ik zelf de moeilijkste.
Als je dit allemaal min of meer respecteert, zal het wel vanzelf overgaan. Ik heb het soms moeilijk mij in te houden, vandaar dat het zolang aansleept waarschijnlijk

Remember:
Rusten is ook een deel van trainen; je wordt pas sterker als je je spieren laat herstellen na een zware inspanning.
 
[last edited on 2005.08.08 12:57:52]

 

 

Kris 'xke' Smekens
ultimate chuffer
571 posts
failure never hurt anyone , until now ....!!

8-8-2005
18:06

 

indien echt het onderste ringbandje geraakt is vrees ik dat het moeilijk te tapen is , ga zeker te rade bij een kinesist want bij verkeerd tapen trek je nog veel meer kapot ... vooraleer het volledig genezen is denk ik toch (uit eigen ondervinding ) dat ge toch op een 2-tal maanden out moogt rekenen

greetz and keep it safe
 
----------------
failure never hurt anyone , until now ....!!

 

 

hendrik
fidèle client
464 posts

9-8-2005
14:55

www
 

ik ben bij francis vandevelde langsgeweest:

tis een a2 ringbandje dat beetje gescheurd is. maar aangezien ik geen pijn heb tijdens het klimmen en enkel wat last van stijfheid 's morgens, is het al aan de beterhand en niet zo ernstig

voorlopig nog geen arquee pakken en ni overdrijven met het klimmen en dan komt het zeker goed.

en tapen gaat gelukkig wel



 
[last edited on 2005.08.09 14:55:50]

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

16-8-2005
20:20

www
 

A1 (t onderste en eigenlijk in uw hand eerder dan aan de vinger) valt moeilijk te tapen dus chance dat t a2 is. Voorzichtig dermee zijn is t enige dat nog geld aan de laatste post te zien! Succes ermee.
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

Dob
un verre d'eau svp
5 posts

20-8-2005
20:47

 

Tijl,

A1 ringbandjes scheuren ook niet bij sportklimmen

 

 

HannesStubbe
le pendule, je ne fais que ça
63 posts

7-1-2009
23:08

 

Ik heb hetzelfde probleem als Hendrik, maar dan bij mijn middelste vingerkootje op mijn linker ringvinger. Ook pijn als ik druk zet op de binnenzijde van mijn hand, soms voel ik af en toe een pijnscheutje. Verder heb ik geen last ervan. Ik ben nu al een maand gestopt met klimmen. Wat moet ik doen? Aeroob trainen voor een maand, en dan rustig aan opbouwen? Denk je dat ik terug mag klimmen als ik geen pijn meer heb, tenzij ik druk zet?
Groetjes

 

 

Mr. Swelly
fidèle client
411 posts

17-2-2009
09:58

www
 

Mijn vinger staat 's morgens ook altijd stijf...