Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

schema

Dinges 15 4453 17-6-2005 14:15  

Dernière réponse

Dinges
le pendule, je ne fais que ça
66 posts

16-6-2005
15:03

 

schema

Ik klim nu ongeveer 8 maand, en zit op niveau 6B in een zaal waar ik regelmatig train.
6A a vue is mogelijk, al hangt dat af van zaal tot zaal.
Ik zit een beetje vast op 6C, en 6B id overhang.
het hangt natuurlijk allemaal een beetje af van de routes, maar dit is om jullie een idee te geven.
Vermits ik vrij veel last heb in de overhangroutes ben ik van plan eens een trainingsschema te maken.
De bedoeling is vooral om me beter te trainen id overhang. Ik denk dat ik hiervoor het best wat meer blokklim?
Ik ben al af en toe eens gaan boulderen, en merk toch dat dat een beetje helpt voor de overhangroutes.
Ik weet dat je opt net 101 dingen kan lezen ivm trainingsschema's, maar uiteindelijk zie je de bomen niet meer door het bos.

Wat denken jullie van dit schema?

maandag: rust
dinsdag: klimmen
woensdag: fitness of blok
donderdag: fitness
vrijdag: klimmen
zaterdag: rust
zondag: klim of blok

Is dit een té zwaar schema?
Wat zijn de pos/neg punten?
wat zijn jullie opmerkingen aub?
Kan ik de overhang beter op een andere manier trainen?

 

 

Vinz
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
748 posts

16-6-2005
16:25

 

vergeet die fitness dat helpt in feite niets en je gaat er zeker niet beter van klimmen.
Wat ge moet doen is veel klimmen maar zien dat ge uzelf niet overbelast
af en toe nekeer onder u max niveau blijven en wa conti trainen.
en als overhang een zwak punt is doe dan af en toe eens een overhangtraining gewoon blijven gaan in die devers totdat ge zelfs de 5kes ni meer op geraakt.
En niet teveel fitnessen want dan moet ge al die extra tot nietsdienende zwaarwegende spieren mee omhoogsleuren.
greetz Vinz
 
----------------
De meeste schaduwen in ons leven worden veroorzaakt doordat we onszelf in het licht staan.

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

16-6-2005
21:19

 

als je in overhangen klimt is het belangrijk een goede lichaamsspanning aan te houden, vooral werk voor buik- en rugspieren: ik zou daar dus zeker aan werken tijdens fitness sessies; vermits je 2x na elkaar fitness plant kan dit perfect in één van die 2 beurten, ter afwisseling met andere algemene krachttraining; ik zou tijdens die fitness-sessies wel gaan voor krachtuithoudingstraining, dwz veel herhalingen (benen tot 3X20 herhalingen, armen 3X10 tot 15) en niet voor maxi-training: geeft nadelige volumetoename, daarin heeft anti-fitness-man vinz gelijk; dat het niet zou helpen is natuurlijk onzin, maar die discussie wordt gevoerd in een andere thread hier
ik neem aan dat je tijdens de boulders maximaal gaat: ik zou dat dan daarbij laten, zodat je spieren de tijd krijgen om te herstellen
en ook nog heel belangrijk: vergeet niet je algemene uithouding ook te trainen!!
enjoy the way up
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

Dinges
le pendule, je ne fais que ça
66 posts

17-6-2005
08:26

 

het is zeker niet de bedoeling om id fitness spiermassa bij te krijgen (alhoewel dat wel automatisch zal gebeuren denk ik), maar vooral om eens op een niet-klim manier te trainen. Tzal dus vnl buik-rug-borst zijn dat ik zal proberen te trainen, hopelijk zal dat wat resultaat hebben om de overhang-routes beter te kunnen klimmen.
(moeten daar ook de schouderspieren niet voor getraind worden?)

ps, het ziet er een redelijk dwaas spul uit, maar een 'fitnessbal' lijkt wel interessant voor klimmers (ttz voor de lichaamsspanning):
http://www.neck.nl/produkt/produkte.mb1?mb_f020_id=VxsZ_I6E2qQPsLjQasW8&fh_url=fh_search%3Dboksbal%26action%3Dsearch%26fh_location%3D%252F%252Fnecknl%252Fnl_NL%26fh_secondid%3D10102300%26fh_view%3Ddetail%26fh_oneslice%3Dyes&set=url&nav_id=10106523&produkt_id=10102300&mb_v301_ch=ca735
 
[last edited on 2005.06.17 08:26:22]

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

17-6-2005
09:37

www
 

Ik vind dat schema er helemaal niet slecht uitzzien. Pas alleen op voor overbelasting! Als je nog onder de 30 bent kan dat schema echt wel. Als je fitness-dagen zwaar zijn, klim dan de dag ervoor of erna niet op volle kracht. Doe tehcnische dingen of zo. Denk eraan, herstel is bijna nog belangrijker dan trainen.
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

17-6-2005
10:32

 


Ik klim nu ongeveer 8 maand, en zit op niveau 6B


Probeer hierbij niet het allerbelangrijkste te vergeten: Je lichaam de tijd geven om sterker te worden!

Je mag niet vergeten dat er tijd overgaat om sterker te worden en techniek aan te leren...

Zoals misschien al aangehaald: laat die fitness vallen, je kweekt er misschien spiermassa mee aan, maar daarom nog niet de juiste spieren. En let op: spiermassa= gewicht!

Probeer een juiste mix te vinden tussen boulderen en lengtes klimmen, zodat je uithouding én blokkracht combineert...De techniek die komt vanzelf (door veel te klimmen)

Als je de mogelijkheid hebt: ga veel buiten klimmen. Dit lijkt me de beste leerschool voor techniek.

Anyway: geduld hebben en veel klimmen is de boodschap (maar ook veel rusten)

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

17-6-2005
11:26

www
 

Als je op de juiste manier fitness doet, kan je echt wel sterker worden xzonder spiermassa te kweken. Daarbij krijg je bij de juiste fitness programma's ook conditie(-training) Alles alleen maar goed voor het klimmen. Kan helemaal geen kwaad!
Maar de stelling geldt nog steeds: de beste training voor het klimmen is klimmen!
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

Vinz
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
748 posts

17-6-2005
11:49

 

Maar de stelling geldt nog steeds: de beste training voor het klimmen is klimmen!


Das hetgeen dak bedoel he als je in plaats van uw fitness sessie een klimsessie doet dan zal dat beter zijn voor u klimprestaties.

 
----------------
De meeste schaduwen in ons leven worden veroorzaakt doordat we onszelf in het licht staan.

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

17-6-2005
12:28

www
 

maar de afwisseling is goed voor de motivatie. En alleen maar routes doen wordt ECHT saai, geloof me. Daarbij belast je de spieren eens op een andere manier.

Naast al dit blijft techniek de basis van alles. Kracht is leuk maar helpt niets als je de kracht niet op de rots kan overbrengen.
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

17-6-2005
12:43

 


En alleen maar routes doen wordt ECHT saai


Kan zijn...Maar waar ben je mee bezig als je het klimmen saai begint te vinden? Ben je dan niet té overdreven bezig?

Ik heb nog nooit gevonden dat het klimmen saai was...Ok, er zijn wel van die momenten dat de routes me geen bal interesseren, maar dan doe je toch iets anders (campussen, 1.2.3..spelletjes, enz...)

Om eerlijk te zijn: de dag dat ik klimmen saai begin te vinden zou ik stoppen!

Aan de andere kant: een afwisseling kan geen kwaad. Is dit nu fitness, lopen, fietsen, whatever...Je lichaam zal er alleen maar voordeel uit halen

 

 

Dinges
le pendule, je ne fais que ça
66 posts

17-6-2005
13:01

 

Ik kies voor fitness, omdat ik dan toch iets doe ipv niets.
Het zijn gewoon niet-rustdagen, maar ook niet-klimdagen, want je kan toch geen 5 keer/week klimmen ... .
Daarom kies ik voor fitness (ik kan ook een andere sport doen hoor), want ik denk dat fitness, buiten klimmen uiteraard, de 2e beste manier is om beter te kunnen klimmen?
Ik weet wel dat klimmen de beste training is, maar ik was op zoek naar een alternatief voor als ik niet klim, en dan lijkt fitness me dus het best.

 

 

nico farcy
fidèle client
286 posts

17-6-2005
13:13

 

ge kunt fitnessen zonder echt spiermassa te kweken (nl door hoge intensiteit, weinig herhalingen en veel reeksen (5-10))
dan werkt ge op neuro-musculaire verbinding
natuurlijk komt er wat massa bij maar dit is niet zo erg

het beste natuurlijk om klimkrachttraining is specifieke krachttraining; bv pan gullich, poutre, ...

 

 

Tekar
le pendule, je ne fais que ça
64 posts

17-6-2005
13:31

www
 

Hmmm, ik denk dat klimmen gewoon om beter te worden niet de goede mentaliteit is. Dan ga je het volgens mij al snel bue worden. Ik ga persoonlijk 3 keer in de week naar de klimzaal maar soms heb ik dan geen zin om te klimmen en dan speel ik een van de spelletjes die daar liggen, of praat ik gewoon wat met de mensen.

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

17-6-2005
14:12

www
 

@ bz:


Kan zijn...Maar waar ben je mee bezig als je het klimmen saai begint te vinden? Ben je dan niet té overdreven bezig?


Echt wel dus. Als je alle routes in de hal al gedaan hebt of er 1 route die je nog niet gedaan hebt maar ieh eeft een heel domme pas erin of een paar grepen die pijn doen... Dan kan je lekker saai steeds diezelfde opwarmers doen en weer uit dezelfde pas vallen. Erg leuk ja Dat plastic. Dan liever een paar keer per week naar buiten en steeds een ander gebiedje of andere routes. Steeds echt nieuwe bewegingen en een echt ander gevoel ipv steeds die bedacht plasticworst.
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

17-6-2005
14:15

www
 

@ dinges


Het zijn gewoon niet-rustdagen, maar ook niet-klimdagen, want je kan toch geen 5 keer/week klimmen ... .


Oh ja hoor, als je een erg goed herstelvermogen hebt (Lees: jong genoeg bent) en bewust je klimdagen indeelt en er tijd voor hebt (lees: geen of weinig werk, genoeg rust kunnen nemen)
Een hele tijd geleden (ong. 10 jaar) deed ik dat voor over een jaar aan een stuk, dat 5 dagen in de week klimmen. Ging heel goed en progressie was er ook.

tegenwoordig werkt het veel beter als ik 3 keer per week klim en vele meer rust neem. Je blijft niet eeuwig 20.
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende