Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

osteo-arthritis in de vingers bij klimmers

hilde 8 3407 12-2-2005 20:08  

Dernière réponse

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

10-2-2005
17:32

 

osteo-arthritis in de vingers bij klimmers

"Intensive training and climbing lead to adaptive reactions; nevertheless, osteoarthrotic changes are rare": de conclusie van een radiografische studie van de vingers bij jonge klimmers( zie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15494334)
"Rare", die arthritis, maar dus toch voorkomend; vraag mij af hoe dat zit bij oudere klimmers; ervaringen??
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

marguerite
est-ce que j'ai droit à une bière ?
36 posts

11-2-2005
12:21

 

hoi Hilde,

In de Hoogtelijn (het clubblaadje van de NKBV) van deze maand staat iets over arthritis en vingerblessures bij jonge, op hoog niveauklimmende talenten (door stelselmatige overbelasting). Inderdaad was er een verhoogd risico op het ontwikkelen van arthritis.
De NKBV heeft een medische commissie die zich vlgs mij aardig op de hoogte houdt wb de ontwikkelingen op sportklimgebied en fysieke aandoeningen. Ik weet niet of de CABBAC ook zo'n afdeling heeft.
grtmrgrt

 

 

Chris
parfois ça m'arrive de grimper
1238 posts

11-2-2005
13:13

 

Artrose, dames!

Artritis is de ontsteking, artrose de (kraak)beenaantasting...


En in dat artikel werd specifiek ingegaan op eigenwijs doorklimmen na een vermoeidheidsbreuk in de groeischijf (4 weken spalken, 2 maanden klimverbod).





 

 
[last edited on 2005.02.11 13:13:41]

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

11-2-2005
14:28

www
 

Ik zal het gewoon hebben over ouderdomsartrose.
Toen ik een tijdje terug enkele maanden niet mocht klimmen, kreeg ik zeer veel last in de vingers, ik kon zelfs niet op een normale manier met mes en vork omspringen.
Foto's laten nemen en zo klaar of het maar kon zijn, je kon de stukjes zien zitten, de hoop voor het verdere klimmen en muziek spelen zag ik niet meer zitten. Men stelde voor om de vingerspieren door te snijden, je hebt dan minder last maar je kan die ook niet meer plooien. Daar ik iemand kende die vroeger in Aalter kwam klimmen en met een dergelijke operatie niet zo gelukkig was (ondertussen klimt die man terug) nam ik het besluit: afwachten.
Nu het wonder:
Ik begin terug te klimmen, eerst voorzichtig in Fontainebleau, enkele weken later in zaal en op de rotsen. Wat is het huidige resultaat: ik eet op een normale manier met mes en vork, speel terug muziek en bij het klimmen voel ik weinig last van de artrose.
Ik denk ergens dat die stukjes door de veelvuldige vingerbewegingen klein gemalen worden, echt weten doe ik het niet maar het resultaat was duidelijk. Het klimmen maakte die gewrichten losser.


----------------
De meeste bergsporters zijn gewoon creditcard-avonturiers(Joe Simpson)


Guido

 
[last edited on 2005.02.11 14:28:29]

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

11-2-2005
15:10

 

een vraagje daar rond: is wat veel klimmers voelen in de vinger dan echt artrose of eerder iets in de aard van RSI. Artrose zoals guido het vertelt kan ik me voorstellen dat door vingeroefningen en bewegingen kan verbeteren. RSI zal blijven pijn doen? Of is RSI een vorm van artrose?
Kan iemand dat een beetje uitdiepen?
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

11-2-2005
15:58

 

RSI is geen atrose, maar een chronische overbelasting van pezen. Dit kan hele vervelende uitstralingen geven door heel de arm, schouder, nek, bovenrug en ook in de hand.

Pijn 'in' de vingers is dus geen RSI!!

RSI ontstaat na veelvuldig steeds dezelfde bewegingen te maken, bv steeds maar op de muisknop klikken heel de dag lang (voor kantoortijgers iets waarmee ze moeten oppassen). Om dit te voorkomen mag je daarom ook niet te lang hetzelfde werk doen en moet je regelmatig afwisselen met andere bewegingen, en dus andere werkzaamheden.

Maar RSI kan idd heel hinderlijk zijn bij het klimmen. Als je er echt flink last van hebt merk je ook krachtsverlies en pijn tijdens het klimmen. Maar meestal heb je in je dagelijkse bezigheden al genoeg ongemakken van de RSI.

Maar kijk, ook nog een interessante link over RSI gevonden: http://www.rsi-vereniging.nl/overrsi/index.php

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

11-2-2005
17:53

 

om dan verder te gaan op jouw defenitie: chronische overbelasting van pezen, dat is toch iets waar je als klimmer wel last van kunt krijgen als je teveel traint/klimt? Vandaar mijn eerdere vraag, is wat de meeste klimmers voelen niet eerder overbelasting van pezen ipv artrose?
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

12-2-2005
20:10

 

Ja als je veel traint kun je last krijgen van (chronische) overbelasting van pezen, maar dat is niet per definitie RSI!

Je zult ws eerder last van je pezen krijgen als van je gewrichten, hoewel dit misschien wel anders is als je nog in de groei bent.

Een peesblessure zou met 6 weken rust al een stuk beter moeten zijn, RSI duurt veel langer voor het over is.
En waar je met RSI uitstraling en tintelingen hebt, heb je dat met overbelaste pezen vanwege klimmen meestal niet.

Maar wat je zegt over pijn in de vingers; het is soms moeilijk uit te maken wat je nu precies voelt, een pijnlijk gewricht of een pijnlijke pees.
Een pees geeft meestal zeurende pijn die niet echt goed te lokaliseren (en bepaalde bewegingen doen dan zeer)is en bij een pijnlijk gewricht kan je meestal door doordrukken wel aangeven waar het zit en zit de pijn meer gelokaliseerd. Bij heel pijnlijke vingergewrichtjes kan een tas in je hand dragen al zeer pijnlijk zijn weet ik uit eigen ervaring....
 
[last edited on 2005.02.12 20:10:49]