Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

elleboog uit de kom

marguerite 12 7337 9-2-2005 15:54  

Dernière réponse

marguerite
est-ce que j'ai droit à une bière ?
36 posts

20-1-2005
11:18

 

elleboog uit de kom

Het moest er eens van komen, dat ook ik een flinke blessure op zou lopen; bij een ongelukkige val bij het het boulderen is mijn elleboog uit de kom geraakt. Mijn arm zit nu in het gips. Klimmen zit er dus niet in.
Heeft iemand ervaring met dit soort blessure, en misschien ve3rstandige adviezen wat betreft herstel, revalideren, oefeningen, alternatieven w.b. sporten etc.? Natuurlijk ga ik ook op zoek naar een goede fysiotherapeut, maar ik ben daarnaast erg benieuwd naar de adviezen van 'ervaringsdeskundigen'!
grt mrgrt

 

 

SereN
le pendule, je ne fais que ça
153 posts

20-1-2005
11:42

 

Ik heb ooit met het skateboarden mijn schouder uit de kom gehad, maar ik kon die dan bijna zonder moeite (maar wel pijn! ) terug tegoei 'steken'.
Dus nooit mee naar de dokter geweest.

Mijn schouder was de volgende dagen wel wat pijnlijk en slapjes. Maar toch niet teveel rekening mee gehouden, en enkele dagen later had ik het weer zitten, gewoon door een verkeerde beweging te maken bij het voetballen was hij er weer uit. Toen ben ik het een beetje voorzichtiger aan beginnen doen, maar in de daaropvolgende dagen is hij er toch nog eens uitgegaan.
Sindsdien geen last meer van gehad.

Het voelde bij mij aan (gewoon een gevoel he, zonder medische achtergrond) alsof dat door die eerste keer te vallen en hem uit de kom te hebben dat al die ligamenten, spieren, pezen, enz. een beetje uitgerokken zijn geworden, waardoor hij er daarna sneller terug uitkwam.

Ik raad dus aan om het een tijdje zeer kalm aan te doen, totdat alles rond uw elleboog terug verstevigd is.
 
----------------

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

20-1-2005
15:16

www
 

Reactie op de post van SereNtje

Ok, ik kan hier even een beetje overdreven klinken en ik ben van geen kanten dokter maar heb wel wat geleerd over dergelijke zaken.

Ten eerste is een ellebooggewricht nog net iets ingewikkelder dan het schoudergewricht dus de vergelijking maken is niet echt aangewezen.

Ten tweede is het reduceren van een schouderdislocatie een redelijk eenvoudige handeling maar is en blijft het een zware kwetsuur. Voor moest het niet opgevallen zijn: Uw beenderen zitten namelijk niet meer waar ze horen te zitten! Als dit door een rechtstreekse impact is gebeurd kan hierbij bot geraakt zijn en is doktersbezoek absoluut aangewezen. De pijn verplicht u er anders wel toe. Bij uw skate-val is het een indirecte torsie/'lever' (op zijn engels uitspreken) of hoe ze het ook weer noemen. Het gevaar op zware beschadigingen is dan inderdaad minder groot maar toch kunnen er zaken als zenuwen geraakt zijn. Doktersadvies is ook na reductie (!!) een must.

Ten derde we hebben het hier over het ellebooggewricht waar het eenvoudigweg onvermijdelijk is om doktersadvies in te winnen.

Moraal van het verhaal: Niet naar de dokter gaan is zo ongeveer het stomste wat je kon doen en prijs u gelukkig dat het goed afliep. Feit is dat er veel mensen zijn waarbij de schouder makkelijk uit de kom gaat (Ik heb er zelf al een bij iemand uitgetrokken ) maar dat maakt het daarom niet minder gevaarlijk. Om maar een vergelijking te maken: Er zijn ook veel mensen die kanker hebben maar daar ga je toch ook mee naar de dokter.

@Marguerite: Ervaringsdeskundige ben ik gelukkig niet. Dus voor verdere informatie zal je moeten wachten op reacties van andere forumgangers.
Beterschap!!
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 
[last edited on 2005.01.20 15:16:41]

 

 

marguerite
est-ce que j'ai droit à une bière ?
36 posts

20-1-2005
16:03

 

Mijn elleboog deen na de ontwrichting niet echt veel pijn, en ik was blij dat er niets gebroken was. Ik had er beslist niet aan moeten denken hem zelf weer terug te moeten zetten (ambulancebroeders gebruikten lachgas en een infuus met een pijnstiller;nog kon ik 't terugzetten voelen...).
Weet iemand bij indicatie hoe lang het duurt voordat banden enigszins hersteld zijn/
grt mrgrt

 

 

SereN
le pendule, je ne fais que ça
153 posts

20-1-2005
16:21

 

@Tijl: sjans dat skateboarders dan zo'n coole kerels waren...

Ik heb hier ook nooit beweerd dat dat just hetzelfde gaat zijn als bij een elleboog kwetsuur hé. En ik wil mensen ook niet aanmoedigen niet naar de dokter te gaan.

Ze vroeg om gelijkaardige ervaringen, en voila, ik denk dat het gelijkaardig is.

Succes met de revalidatie
 
----------------

 

 

marguerite
est-ce que j'ai droit à une bière ?
36 posts

21-1-2005
16:50

 

Bedankt. Ben net weer terug van het ziekenhuis; nog VIJF ! weken gips...en dan ws langzaam aan revalideren.

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

24-1-2005
11:35

www
 

Ik vreesde al zoiets voor u. Is het nu echt iets uit de kom? Of is het meer dan dat? Allé, wat ik wil zeggen, vertel eens wat het juist is als je wilt.
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

marguerite
est-ce que j'ai droit à une bière ?
36 posts

25-1-2005
10:48

 

luxatie

Officieel heet een elleboogluxatie. Komt eigenlijk alleen voor als je op je gestrekte arm valt, nooit doen dus.
Met name mijn spieren (vooral biceps) deden pijn na de val, die hadden de klap opgevangen. En een tintelende hand natuurlijk...
Enfin, de arts in het zh was niet erg scheutig met informatie; 2 weken vast gips, daarna vier weken scharniergips. Toen ik over evt. fysiotherapie begon, antwoordde hij dat dit ernstig letsel was en dat ik daar voorlopig niet aan moest denken...
Ik denk er wel degelijk aan, geef mijn arm wel rust maar wil zsm deskundig advies van een fysiotherapeut die verstand van zaken heeft...
ik had niet de indruk dat deze arts veel verstand had van dit soort zaken, hij bekeek mijn arm niet eens, maakte geen foto, niente! (hadden ze op de ehbo een week eerder natuurlijk wel gedaan).
Dus nu nog 4,5 weken gips. En ondertussen maar naar de sportschool.
grtmrgrt

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

5-2-2005
21:54

www
 

Hey,
hoe is het ermee?
Als er al een foto was moest deze dokter dat toch niet meer doen? Of kreeg m die foto niet te zien? Geven ze op een sportschool niet aan welke de goede dokters zijn voor zo'n specifieke kwetsuren?
Greetz
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

marguerite
est-ce que j'ai droit à une bière ?
36 posts

9-2-2005
13:52

 

Nou inmiddels heb ik raad en daad van bevriende fysiotherapeuten, en over 15 dagen officieel revalideren
Ik raak al bedreven in het klimmen met 1 arm, heb zondag een heuse 5b geonsight!
Ach, nog een maandje, dan klim ik weer op m'n oude niveau, maar dan met 1 arm, hoewel overhangen nog wel moeilijk zijn....en als ik weer helemaal gezond ben ga ik 1-armige routes bouwen, als training voor niet-gehandicapte klimmaten! Goed voor de techniek!
grtmrgrt

 

 

Chris
parfois ça m'arrive de grimper
1238 posts

9-2-2005
14:43

 

Pas op, straks heb je zo'n bovenlijf als sommige tennissers vroeger, met één hele dikke arm! -getsiederrie
Of ga je alle grepen voor de hand precies in het midden zetten?

 

 

marguerite
est-ce que j'ai droit à une bière ?
36 posts

9-2-2005
15:54

 

Ja ik denk dat ik wel wat uit balans raak kwa spieropbouw...maar mijn nieuwe routes zullen zowel voor de linker- als de rechterarm zijn, om ze beiden goed te trainen

Enne, uit balans was ik toch al, ander was ik natuurlijk noooooooooooit gevallen, grrrr. Klimmen zit immers vooral tussen de oren!
grtmrgrt