Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

pijnlijke tenen in nieuw paar schoenen

Gerd 8 4092 11-1-2005 20:53  

Dernière réponse

Gerd
un verre d'eau svp
2 posts

7-1-2005
16:00

 

pijnlijke tenen in nieuw paar schoenen

Deze week kocht ik mijn eerste paar klimschoenen (Boreal Spider), maat 8.5 (mijn normale schoenmaat = 43), maar na 1 avond klimmen zijn ze al niet uit te houden qua pijn aan de tenen. Het is zo dat mijn tenen in de schoentip effectief naar onder geduwd/gekruld worden waardoor het extra pijn doet als ik met de tip ergens steun zoek op de klimmuur. Mijn vraag is dus eigenlijk of een nieuw paar schoenen mettertijd nog rekken (want nu zijn die volgens mij duidelijk net te klein) waardoor de tenen meer plaats krijgen, of dit normaal is bij nieuwe schoenen, en of iemand anders hier ervaring mee heeft?
In de winkel overtuigden ze me deze 8.5 te kopen op basis van het niet doorbuigen/plooien van de bovenstof vooraan de tip als ik op een testmuur uitprobeerde... Blijkbaar mag dit niet plooien. Bij maten 9 en 9.5 zag je dat dan wel doorbuigen...

 

 

klimbo
fidèle client
347 posts
"Het plezier in een sport wordt mede bepaald door de gezelligheid na het sporten."

7-1-2005
16:21

 

Ik denk dat het plooien op van de bovenstof op de schoen, eerder te maken heeft met de vorm van uw voet. Sommige mensen hebben een hoge wreef, andere weer niet. Dan hangt het af van welke soort schoen je kiest. Bij een maat 9 van deze boreal kan dat het geval bij u zijn, bij een maat 9 van een ander merk misschien weer niet.
Toen ik mijn eerste paar schoenen kocht, heb ik zeker 10 verschillende schoenen gepast en naar drie verschillende winkels geweest, vooraleer ik de juiste heb gevonden. Met klimschoentjes moet je uitkijken, als ze niet goed zitten, neem ze dan niet. (je voelt echt wel het verschil tussen onconfortabel en pijn)

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

7-1-2005
16:35

 

Ja die schoentjes rekken nog wel mee hoor, maar je moet ze niet heel de avond aanhouden he!!!Misschien deed je dat al niet, misschien wel.

Als ik nieuwe schoenen heb doen ze ook zeer en kan ik ze maar 1 route aanhouden. Daarna gaan ze meteen uit, maar als ik ze daarna weer aandoe voor een nieuwe route zitten ze al iets ruimer.

Ik weet niet in hoeverre die Spiders nog gaan oprekken, maar meestal is dat ongeveer een halve maat. Het kan even duren voor ze echt wat ruimer worden, ik geloof dat die Spiders in de lengte minder snel uitlopen.

Oja, en hoe makkelijk kom je in die schoentjes? Heb je er plastiek zakjes voor nodig of een karabiner om ze aan te trekken?

 

 

Els
Duvel in de rugzak
205 posts

7-1-2005
16:54

 

Als ik nieuwe schoentjes heb, dan draag ik die ook maar een paar routes en daarna doe ik nog wat mijn versleten paar aan. De meeste klimschoenen moeten zich net als gewone schoenen wat zich zetten naar de vorm van je voet. Na een klimbeurt of 3 is dat bij meestal in orde.

Anderzijds, toen ik mijn eerste paar klimschoentjes kocht, heeft de verkoper mij ook een wel érg strak paar verkocht. Ik koop ze nu een volle maat groter zelfs

 

 

Gerd
un verre d'eau svp
2 posts

7-1-2005
16:56

 

Nee, aantrekken gaat (maar met moeite) door gewoon met de hand aan die 2 lussen achteraan te trekken. Als ik de veters knoop zonder ze maar iets aan te spannen, gaat het beter.

Dus, toch blijven klimmen met die schoenen en afwachten? (want mijn intentie was van er direct terug mee naar de winkel te gaan...)

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

7-1-2005
17:06

 

Ik zou er nog even op door klimmen, ik denk dat het wel goed komt. En die Spiders zijn niet zo'n extreme schoenen dat de vorm van de schoen alleen al je voet pijn zal doen.

Misschien eens proberen om de veters alleen bij je tenen aan te trekken? Vaak haalt dat een heleboel druk van je tenen.
Wat ik ook vaak doe, en zeker bij nieuwe schoentjes is de eerste tijd de veters helemaal niet vastmaken. Meestal zitten ze toch wel strak genoeg dat je ze niet verliest onderweg.
En oja, inklimmen op makkelijke routes wil ook helpen, dus met grote voettreden, die kleine priegeltreetjes doen meer zeer.

 

 

Stiaanke
Water? Alleen om te blussen!
297 posts

10-1-2005
11:11

 

Schoentjes voor het klimmen wat opwarmen, dan is het rubber elastischer. Dan doen de teentjes van in het begin minder pijn. Eens de pijn er is gaat deze gedurende het klimmen niet meer weg, maar verergerd meestal.

 

 

wannés
le pendule, je ne fais que ça
109 posts

11-1-2005
20:53

 

Die schoentjes zullen wel meerekken denkek, zoals al de geen hier boven zeggen