Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Ervaringsdeskundigen ringbandjes gezocht

Lieven Vlassenroot 12 3777 1-12-2004 07:59  

Dernière réponse

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

29-11-2004
21:36

 

Ervaringsdeskundigen ringbandjes gezocht

Sommigen zullen het al gehoord of gelezen hebben, maar gisteren heb ik op de Bleau Open een ringbandje gescheurd (diagnose van een kinesist die aanwezig was en er eens naar gekeken / gevoeld heeft).

Ik ben nu dus op zoek naar goede raad, wat wel, wat niet enz... Dat ik de eerste maand niet meer zal kunnen klimmen, dat weet ik al en daar heb ik me ook al bij neergelegd. Maar daarna ?

Dank bij voorbaat

 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 

 

Roel
le pendule, je ne fais que ça
90 posts

30-11-2004
12:09

 

Hey Lieven,
is echt rot hé! Ik heb in het voorjaar net hetzelfde meegemaakt. Een ringbandje aan de linkerwijsvineger van het bovenste kootje gescheurd, was het verdict. Ik ben er dan nog 1 maand rustig mee blijven klimmen, maar de pijn wilde eigenlijk niet verdwijnen. Ik ben er toen mee naar Dr. Francis Vandervelde gegaan en die heeft mijn onmiddellijk 4 prikjes gegeven. De behandeling heet prolotherapie, en bestaat uit het injecteren van een dexstroseoplossing in de vinger, zo dich mogelijk in de buurt van het gescheurde ligament. Dit induceert een ontsteking waardoor de doorbloeding in de vinger toeneemt, en daardoor ook het genezingsproces versneld wordt. Bij ratten werd aangetoond dat na zulke behandeling de ligamenten tot 40% sterker waren dan onbehandelde ligamenten. Dit is dus zeker een voordeel vooral omdat je tijdens de behandeling mag blijven verderklimmen.
Nu, ik heb 2 zulke enorm pijnlijke behandelingen ondergaan, maar tijdens de laatste werd er een zenuw geraakt. Hierdoor verdween het gevoel in mijn vingertopje, en dit is nog steeds niet helemaal teruggekeerd. Na dit voorvalletje ben ik dan ook gestopt met klimmen gedurende 3 maanden. Dit raad ik misschien gek genoeg niet aan omdat bij mij de pijn pas overgegaan is nadat ik terug gestart was met klimmen. Stoppen met klimmen vermindert de bloedtoevoer naar de vingers, en vertraagt daarom volgens mij ook het genezingsproces.
Dus de goude raad van tante kaat: Gewoon blijven verderklimmen op gemakkelijke routes en er goed op letten dat je alles tendue vastneemt, en eventueel toch die prolotherapie overwegen.
Veel beterschap, en wanhoop niet, want na een periode van minder of niet klimmen ben je supergemotiveerd, wat uw niveau enkel ten goede komt
Groeten

 

 

Nico W
parfois ça m'arrive de grimper
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

30-11-2004
12:39

 

Als het echt pijn blijft doen tijdens het klimmen, zou hangtraining dan niet gewoon even in de plaats kunnen komen? De doorbloeding van je spieren blijf je zo toch stimuleren, en je belast dat bandje niet al te hard omdat het niet cyclisch belast wordt... (Allez, zou ik toch denken?)

Alvast veel beterschap toegewenst
 
----------------
Life on earth is expensive, but it does include an annual free trip around the sun.

 

 

m.
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

30-11-2004
13:56

 

Hangtraining is een statische oefening.De bloedvaatjes worden dichtgedrukt en de doorbloeding afgeremd.Zou ik zeker niet doen bij deze blessure,eerder knijpen in zo'n foamtennisballetje en goed stretchen.
 
----------------
one live..
you got to do what you should.

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

30-11-2004
14:26

 

Het gaat hier dus om het ringbandje van de linker ringvinger, middelste kootje.

Ik denk toch dat ik de komende maand mijn vinger zoveel mogelijk ga ontlasten. kwestie van het niet verder te scheuren. Ondertussen neem ik glucosamine om het herstel van kraakbeen en pezen te bevorderen.

Mijn vinger is nu een beetje stijf, alsof je heel zwaar geklommen hebt. Bij het buigen, doet hij lichtjes pijn. Als ik er druk mee zet, wordt de pijn veel erger. Zelfs een open klimgreep vasthouden zou nu maar net lukken vrees ik.

Ik ben wel geïnteresseerd in de therapie met die inspuitingen, maar je verhaal ivm die zenuw vind ik niet bemoedigend.

Is er iemand soms nog op de hoogte van andere therapiën ? Zou ik er eigenlijk mee naar de dokter gaan ? Ik ben werkzoekende en heb dus geen nood aan ziekebriefjes.
 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 

 

Roel
le pendule, je ne fais que ça
90 posts

30-11-2004
14:59

 

Ik wil wel ff opmerken dat een gescheurd ringbandje eigenlijk geen pijn doet als het belast wordt. Ik heb van verschillende mensen gehoord (waaronder enkele trainers-B) dat wanneer je pijn voelt bij belasting het eerder om een pees gaat die overbelast/beschadigd is dan over een ringbandje. Er hecht zich een pees aan het bot vast langs beide kanten van u vinger ter hoogte van het midden van het middelste en laatste kootje, dus eventuele pijn op die plaatsen zou eerder kunnen wijzen op een peesblessure. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat het een combinatie van beiden is !?
Wat het ook is, de beste remedie zal geduld oefenen zijn vrees ik

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

30-11-2004
15:20

 

De pijn die ik heb, is zo'n zeurende pijn, geen stekende pijn. Het is vooral het middelste kootje (binnenzijde hand) dat pijn doet.

De pijn voel ik vooral als ik het volgende doe: Ik zet de vingertop van de gekwetste vinger tegen een vinger van mijn andere hand en oefen dan druk uit. Al bij heel lage druk, treed er een zeurende pijn op. Deze is niet ondraagelijk, maar goed kan het toch niet zijn.
 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 

 

m.
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

30-11-2004
15:42

 

Lieven , pas een paar dagen het RICE principe toe en raadpleeg een arts.
R = rest= vermijd iedere belasting
I = ice = koudeapplicatie
C = compression = eventueel een licht steunverband
E = elevation = niet van toepassing

----------------
one live..

you got to do what you should.

 
[last edited on 2004.11.30 15:42:00]

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

30-11-2004
17:16

www
 

@Roel:


maar tijdens de laatste werd er een zenuw geraakt. Hierdoor verdween het gevoel in mijn vingertopje, en dit is nog steeds niet helemaal teruggekeerd

Ik heb 15 jaar geleden een dergelijke cadeau gehad (per ongeluk in een zenuw prikken), het eindresultaat is dat een deel van mijn vingers nog altijd gevoelloos is, het erge van de zaak: ik was naar de dokter geweest omdat ik een tintelend gevoel had in de vingers door een lichte nekslag tegen een rots. (dat zou hij sowieso oplossen met een spuit...)
@Iedereen(ook Lieven!): het inspuiten (inbrengen van de naald) houdt ook bepaalde risico in.
 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

30-11-2004
17:42

 

Die inspuitingen staan me niet aan hoor. Ik ga morgen eens naar de huisdokter voor een doorverwijzing. Meer dan verplichte rust verwacht ik echter niet.
 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 

 

Roel
le pendule, je ne fais que ça
90 posts

1-12-2004
07:32

 

Er zijn toch al veel mensen die door een spuitentherapie (prolo- of mesotherapie) degelijk geholpen zijn. Om een geval aan te halen waar de behandling wel degelijk hielp: Fré van Drieschen had in één van zijn vingers zowat alles gescheurd wat er te scheuren viel (wat betreft ringbandjes toch) en hij is door deze behandeling, en met de nodige hoeveelheid rust, toch volledig hersteld en bevindt zich weer in topvorm. Maar of de vingers al dan niet even snel genezen waren met gewoon te rusten blijft maar de vraag. En om eerlijk te zijn zou ik het zelf ook geen 2e keer meer laten doen.
Wat dar Rice principe betreft heb ik toch mijn bedenkingen. Steunverband, of eerder intapen in dit geval lijkt mij geen goed idee tenzij je de vinger gaat belasten (klimmen dus) en ik dacht dat een behandeling bij ijs enkel resultaat gaf bij ontstekingen ed zoals bij pezen vaak voorkomt.

 

 

m.
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

1-12-2004
08:57

 

@ roel
in de acute ontstekkingsfase direkt na een blessure....pas rice een PAAR dagen toe en raadpleeg een arts..........


...compression = licht steunverband....,geen tape of rekverband!Er moet vermeden worden dat er rek op de gehavende bandjes komt.Bij een vingerblessure inderdaad moeilijk toepasbaar


Na een paar dagen kan je de doorbloeding stimuleren door wisselbaden( koud/warm),en heel lichtjes bewegen zonder belasting.
 
----------------
one live..
you got to do what you should.

 

 
[last edited on 2004.12.01 08:57:21]