Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Blessurepercentage?

m. 8 2499 29-11-2004 11:47  

Dernière réponse

m.
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

29-11-2004
14:34

 

Blessurepercentage?

Als ik hier zo een beetje door de forums heen grasduin valt mij op hoeveel klimmers eigenlijk gekwetst geraken.Wat is hier de oorzaak van volgens jullie?Zijn het meestal beginners die te hard van stapel lopen of eerder de die-hards die de elastieken stuk trekken.Ligt het aan weinig begeleiding tijdens het trainen of ontoereikende techniek?Waar lopen jullie de meeste blessures op,buiten of in de klimhal?Wat voor soort blessure ? enz...... klimmend Vlaanderen , laat je eens horen.
 
----------------
one live..
you got to do what you should.

 

 

Chris
parfois ça m'arrive de grimper
1238 posts

29-11-2004
14:34

 

De oorzaak is volgens mij dat klimmen nou niet echt een sport is die voor mensen geschikt is. We mogen dan wel 'uit de bomen komen', als je ziet hoeveel sterker apen zijn in de armen mag duidelijk zijn dat wij daar eigenlijk niet veel (meer) te zoeken hebben. Onze benen zijn daarentegen veel beter ontwikkeld, als je ziet hoeveel die te verduren hebben tijdens een voetbalwedstrijd kun je voor die constructie alleen maar bewondering hebben.

De typische pees-/overbelastingsblessures loop ik eigenlijk alleen maar op in de hal. Buiten ben ik veel rustiger, gaat het mij veel meer om de 'totale' beleving en voel ik over het algemeen ook veel minder de noodzaak tot het uiterste te gaan qua klimtechniek. Mijn 'buiten'blessures hebben dan ook veel meer te maken met bloed en blauwe plekken
 
[last edited on 2004.11.29 09:31:28]

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

29-11-2004
14:34

www
 

Ik kan enkel beamen wat Chris zei, toch voeg ik eraan toe:
Blessures zijn eigen aan al onze bewegingen, wat we ook doen we stellen ons dagelijks bloot aan blessures. Iedere sport heeft zijn typische blessures. Net zoals we bij andere lichaamsactiviteiten gaan opletten wat en hoe we het doen, moeten wij dit ook bij het klimmen toepassen. Als je gaat zwemmen ga je eerst je schoenen uitdoen en een zwembroek aantrekken (enz...), dus bij het klimmen is er zeker een opwarming en voorbereiding nodig. Als je met moeite een 100m brevet hebt gehaald, moet je niet trachten het kanaal over te steken - idem voor het klimmen, we moeten rekening houden met de grens van ons kunnen. Ons niet laten opmaken om toch persé een Xb te doen, hou het bij wat je kan en hou er op die manier blessurevrij veel plezier aan. (ik zeg niet dat we niet moeten trachten onze limiet te verhogen, maar hou het bij het voor je eigen individuele mogelijkheden).
Ik begrijp de klimmers die om deze reden aan geen wedstrijden deelnemen, hier gooi ik het in de groep:
Hoeveel blessures loop je op bij wedstrijden in vergelijk met je andere klimactiviteiten

 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 

 

Roel
le pendule, je ne fais que ça
90 posts

29-11-2004
14:34

 

Zou het ook niet kunnen dat die je die indruk krijgt omdat hier op het forum ook mensen met een vrij hoog niveau posten. En om dan de vergelijking met voetbal te trekken moet je maar eens kijken hoeveel 1e en 2e klassers er steeds geblesseerd zijn.
Ik denk dat wanneer je op een hoog niveau klimt (en dat is dan weer enorm subjectief) de greepjes gewoon zo klein worden, en de krachten op de vingers en de pezen erin zo groot worden de kans op een overbelasting gewoon ook enorm sterk toeneemt. Daarbij komt dat klimmen nu eenmaal eerder een individuele sport is met weinig of geen begeleiding, wat de kans op die blessures alleen maar in de hand werkt.
Wat mij betreft heb ik ooit een ligament in mijn pols overbelast, en een ringbandje gescheurd. Allebei tijdens het boulderen gebeurd, de klimdiscipline waarin de kans op blessures volgens mij het grootste is.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

29-11-2004
14:34

www
 


Daarbij komt dat klimmen nu eenmaal eerder een individuele sport is met weinig of geen begeleiding, wat de kans op die blessures alleen maar in de hand werkt.

Zeer juist...
 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

29-11-2004
14:34

 


Hoeveel blessures loop je op bij wedstrijden in vergelijk met je andere klimactiviteiten


Ik heb gisteren voor het eerst in mijn reeds 3 jaar durende klimcarrière een blessure opgelopen (waarschijnlijk een ringbandje dat gescheurd is). Ik zou dus kunnen zeggen dat de kans groter is om bij wedstrijden blessures op te lopen. Toch is dit volgens mij niet zo. Als het geen wedstrijd was, had ik die greep even hard geblokeerd. Het is gewoon toeval dat het nu op een wedstrijd gebeurt.

PS: ik klim geen hoog niveau (6a) en heb nu ook een blessure. Het hangt dus niet enorm af van het klimniveau.
 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 
[last edited on 2004.11.29 11:44:16]

 

 

Sven
le pendule, je ne fais que ça
106 posts
Somewhere out there is a place where I belong!

29-11-2004
14:34

 

van het klimmen zelf nog geen blessures opgelopen (ik reken de occacionele blauwe plek of flapper niet mee), bij het voorbereidende in conditie geraken daarentegen...
bij klimmen heb ik de indruk dat ik eerder doorheb dat ik moet stoppen om blessures te vermijden dan dat ik dat bij pakweg lopen heb: tijdens het lopen gaat alles goed en achteraf zit ik opgezadeld met een peesontsteking. bij 't klimmen voel ik het aankomen en als ik dan stop is alles prima.

 

 

BCN
red.
28 posts

29-11-2004
14:34

 

moved for the sake of all

This thread was moved by Bart Van Gasse