Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

moet ik nu minder trainen?

Dinges 7 2487 25-11-2004 16:37  

Dernière réponse

Dinges
le pendule, je ne fais que ça
66 posts

25-11-2004
09:28

 

moet ik nu minder trainen?

Ik probeer 3 keer id week te trainen (woe, vrij, zondag).
Normaalgezien gaat alles vlotjes en voel ik geen pijn ofzo.
Gisteren klom ik (meestal is dat een uur of 2) eens 6a's, omdat ik nu ongeveer op dat niveau zit.
Ik begin meestal met een 5a ofzo om me wat op te warmen, drna 6a's en dan terug 5c ofzo.
Gisteren voelde ik opeens vrij veel pijn aan m'n linker schouder. Toen ik m'n arm wat draaide voelde ik m'n schouder een beetje kraken, tzat precies allemaal een beetje scheef daarginds ... Omdat ik me dat meestal niet al teveel aantrek ('tzal wel vanzelf overgaan) klom ik rustig verder, maar merkte dat het slechter en slechter ging met m'n linker arm, tot ik uiteindelijk na een uurtje moest stoppen. Niet dat de pijn zo ondraachelijk was ofzo, maar ik wil geen blessures oplopen.
Een tijdje daarvoor heb ik dit ook al eens gehad met m'n rechter arm, maar dat waren gewoon pijnscheuten, nu was het een constante pijn.
Ik vermoed dat ik me wat geforceerd heb bij een technische 6a, waarschijnlijk omdat ik de techieken nog niet 100% beheers.
Betekent dit nu dat ik minder moet gaan trainen?
Ik klim nu ongeveer al 1.5 maand, misschien is m'n lichaam nog niet echt gewoon aan 3x id week trainen ... :/
Of moet ik nu terug verminderen naar 5C's klimmen, tot ik deze perfect beheers?
Moet ik op een andere manier trainen?

Ik wil echt wel vermijden dat ik met blessures zit, en niet meer kan klimmen.

 

 

Chris
parfois ça m'arrive de grimper
1238 posts

25-11-2004
10:20

 

Zonder op jouw specifieke blessure in te gaan:
Ik denk inderdaad dat je het iets rustiger aan moet doen. Anderhalve maand, 3 keer in de week, dus je bent zo'n 15 keer wezen klimmen?
Drie keer in de week is ideaal voor de krachtopbouw, maar funest voor je nog onervaren pezen, omdat die zich in zo'n korte tijd echt niet aan die extra kracht aan kunnen passen. Ik zou het even een tijdje bij 2 keer per week houden, hoe leuk klimmen ook is. Op de iets langere termijn kun je dan overstappen naar 3 keer per week.
Verder: al eens aan een techniekcursus gedacht? Het omhoog komen kost je daarna minder kracht, terwijl je je op de juiste manier verder ontwikkelt.
En het hangt van het type 5A af natuurlijk, maar er is om op te warmen echt niks mis met een 4 hoor

Luister naar je lichaam. Het is niet nodig om de zaken te overhaasten. Als je het op een rustige, weloverwogen manier aanpakt heb je daar later meer profijt van en kom je uiteindelijk verder dan met jezelf nu in de vernieling werken.

 

 

Dinges
le pendule, je ne fais que ça
66 posts

25-11-2004
10:32

 

ik heb nooit training gevolgd, misschien is het wel tbest dat ik dat eens ga volgen, want volgens mij is die pijn er omdat ik nog steeds niet juist klim.
Ik heb gezien dat ze id bleau een klimcursus geven:


voor klimmers met niveau 5C - 6A (oranje - geel)
maandag van 20.00 tot 22.00uur


Heeft iemand ervaring met deze training? Is dit echt nuttig?
Zijn de quoteringen bij boulderen hetzelfde als bij gewoon klimmen? (ik heb nog bijna nooit geboulderd, ik klim steeds met touw)

 

 

Pieter dp
fidèle client
223 posts
if you let go you will not fall, you will fly

25-11-2004
11:30

 

Ik zou persoonlijk wat meer opwarmen dan één 5a te klimmen.
Bv in 3 a 5 routes opbouwen tot 6a.
Misschien kan je ook na het opwarmen en voor je op je maximum niveau gaat klimmen een beetje stretchen.

 

 

Mark Tilburgs
un verre d'eau svp
13 posts

25-11-2004
12:45

 

lager niveau opwarmen

tijdens het opwarmen kan je best heel laag in niveau beginnen. begin in niveau 3 a 4. doe dit gewoon om je bloed te laten circuleren. de bedoeling is dat je niet verzuurd en dat je je spieren gewoon losmaakt. je kan zelfs beginnen met gewoon enkele vingervriendelijke grepen vast te nemen en lichtjes achteroverleunen.
je maakt jezelf hier niet belachelijk mee.
ikzelf klim boulder in zaal 7a en soms een 7b-tje. als ik dan opwarm begin ik ook met 5. een goede opwarming duurt al snel een half uur voor je op je max niveau zit.
die opwarming is geen verloren trainingstijd. je kan die tijd gebruiken om je techniek aan te scherpen. goed op je voeten letten. een juiste plaatsing van je voeten en lichaam. je vingers tendue gebruiken ipv arque. voor je je volgende greep met handen of voeten neemt hem eerst eventjes 2maal aantikken. als dit gecontroleerd lukt zonder al te veel kracht en vermoeid te worden dan sta je in de juiste positie.
Een goede training wordt niet bepaald door hoe agressief je training is. maar eerder op een gecontroleerde manier te trainen. op die manier voorkom je niet enkel blessuren,maar leer je ook meer bij en zal je niveau sneller stijgen. tevens zal je de volgende dag ook niet stikkapot zijn en kan je sneller aan je volgende training beginnen.De bedoeling van een training is ook niet dat je op het einde van de avond niet meer kan bewegen. voor een krachttraining kan je al stoppen als je voel dat het maximun niveau niet meer behaald wordt. Als je dan verder blijft gaan op je max dan verleng je gewoon de recuperatietijd. je kan dan beter overschakelen op een ander soort training. bv uithouding. dit doe je dan door lange traversees en cirkels te klimmen zonder zwaar te verzuren. begin met 10 minuten en bouw dit LANGZAAM op naar 40 minuten.
als je zwaar in de verzuring gaat dan ben je met weerstand bezig. weerstandstraining vergen gevoelsgewijs de meeste recuperatietijd en daarom kan je dat best niet combineren met een andere training. doe dit op een aparte dag.
Onthou. als je stikkapot naar huis gaat dan heb je te zwaar getraind en riskeer je blessures.

greetz en veel klimplezier

Mark

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

25-11-2004
12:51

www
 

@Dinges: Uw kwestuur is ondertussen bijna 24uur oud. Doet het nog steeds pijn? Heb je er ijs ofzoiets op/aan gedaan? Dat zijn belangrijke vragen om er enig zicht op te krijgen wat je juist voor hebt. En zeker vragen die hun consequenties hebben om te bepalen wanneer je terug kan gaan klimmen. Het klinkt in mijn ogen al direkt als iets ernstigers dus wees voorzichtig.
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

Dinges
le pendule, je ne fais que ça
66 posts

25-11-2004
16:37

 

mja, het doet toch nog een beetje pijn, als ik met m'n arm beweeg, maar 'tis al veel beter.
Volgens mij heb ik me gewoonweg een beetje geforceerd met die 6a, teveel op m'n linker arm getrokken ofzo
kzal de volgende keer een beetje beter opwarmen, en niet te vlug aan de 6a's beginnen.
We zullen zien, vrijdag klim ik weer, als ik weer die pijn voel stop ik direct en rust ik een paar dagen uit.
Bedankt alleszinds vr de info!