Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Slecht nieuws: teek

54 16253 12-2-2009 17:07  

Dernière réponse

Els
Duvel in de rugzak
205 posts

20-10-2004
21:51

 

Carl,

Jouw verhaal is wel effe slikken man.
Ik vind het wel erg bijzonder dat je ons dit verhaal vertelt om ons zo te waarschuwen. Ik zou inderdaad ook nooit vermoed hebben dat een tekenbeet zo'n verschrikkelijk zware gevolgen kan hebben.
Veel sterkte!
Els

 

 

Herman C.
le pendule, je ne fais que ça
73 posts

20-10-2004
21:51

 

teek

yep,

heb ook al gelezen over Lyme-disease. Toen mijn vriendin in India nen tekenbeet opschaarde en ze daarna ziek werd hebben wij ook goe met de schrik gezeten.
Was uiteindelijk gelukkig iets minder erg.
Lyme tast zenuwstelsel aan .

Herman



 

 

High&Dry
le pendule, je ne fais que ça
158 posts
Hoog in de bomen, weg van 't licht...

20-10-2004
21:51

 

Sta me toe deze thread een beetje "over the top" te vinden...

Dat op zo'n korte tijd precies twee mensen zo ziek worden, vind ik zeer twijfelachtig. Als het wel zo is : heel erg...

Maar de info komt van een gast en dus ben ik toch wel een beetje wantrouwig. Of ligt dat echt aan mij?
 
----------------
Hoog in de bomen, weg van 't licht...

 

 

Thorgal
be carefull with that axe
243 posts

20-10-2004
21:51

 

T?
Ik vind het er iets te dik opliggen, sorry als ik te cynisch/sceptisch ben...
 
----------------
Bij alle nevels van de Niflheim!!

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

20-10-2004
21:51

www
 

Maakt mijns inziens niet echt uit of het menes is of niet. Feit is dat wat hierboven verteld wordt perfect mogelijk is. Hoewel de link tussen meningitis en een tekenbeet me niet duidelijk is. Ik kan uit dit verhaal twee dingen besluiten:
Ten eerste moet ik blijven oppassen voor tekenbeten, zoals ik altijd al deed. Ik ben ooit thuisgekomen van een nachtje slapen in 'den bled' met toch wel het mooie aantal van 17 teken op mijn lijf -val ik in herhaling - en heb het ook overleefd.
Ten tweede vind ik toch ook dat onze gast hier overdreven reageert. Om nu te besluiten nooit meer de natuur in te trekken.... Er sterven nog steeds meer mensen in het verkeer dan dat er aan tekenbeten sterven. Net zoals dat je bij alles wat je eet waarschijnlijk enorme overdosissen hormonen, pesticiden, insecticiden, antibiotica, kankerverwekkende stoffen noem maar op binnenspeelt. Om daarom te stoppen met eten...

Ik denk dat uw vrienden enorme pech hebben gehad en wens ze het allerbeste toe! Maar misschien zullen ze jaloers zijn op u omdat jij momenteel nog steeds te been bent en de natuur in kunt trekken terwijl zij in een vies kaal stinkend ziekenhuis liggen waar ze helemaal niet willen zijn!
Sterkte!!
T
 
[last edited on 2004.10.20 21:34:35]

 

 

klimmer
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
938 posts

20-10-2004
21:51

 

Ik heb hier wel mijn twijfels.
Het kan, maar?

Hersenvlies en lyme?

Andere bronnen die iets over dit verhaal te vertellen hebben?

 

 

Els
Duvel in de rugzak
205 posts

20-10-2004
21:51

 

Op http://www.tbe-info.com/burden/index.html valt het volgende te lezen:

Tick-borne Encephalitis is a communicable disease caused by a flavi-virus, infected ticks being the main vectors. At least 10.000 cases of TBE are referred to hospitals each year, yet the incidence of TBE is so far not fully recognized. The nervous system is affected, at least four clinical features of different severity are observed: meningitis, meningoencephalitis, meningoencephalomyelitis, meningoradiculoneuritis.

Hospitalisation varies between days and months; some cases need many years of treatment and rehabilitation measures.

Just recently one patient died after two years of coma. A 20 year old male patient developed a severe TBE after being biten by a tick in an endemic region. He was not vaccinated. He stayed for inpatient treatment (9 months) in three different hospitals, survived in a apallic syndrome and finnaly died two years after onset of TBE. (Binder L.: Frühsommer-Meningoenzephalitis (FSME) in Österreich: Übersicht über Erkrankung und Impfung mit Fallbericht (In: H.Mittermayer, M.Pietsch (Hrsg.): Impfmanagement - Qualitätssicherung in der Prävention. 2. Erweiterte Auflage, 1998)

In Austria TBE used to be the most important viral disease affecting the central nervous system; this situation has changed due to the impact of vaccination.

No specific therapy for TBE is known so far.

TBE can only be diagnosed accurately by means of laboratory techniques, as the clinical symptoms are usually not specific for the disease.

TBE has become an international public health problem also because of increasing mobility of people travelling to risk areas.

Austria has gained a lot of experience by trying to control TBE and should be able to support other countries to establish and expand their own efforts.

TBE is very easily prevented by vaccination.
TBE is much easier to be prevented than the other tick borne disease namely Lyme-Borreliosis.

Social Marketing including public awareness campaigns is necessary to create problem awareness towards TBE

Information measures are needed to reach as well the general public as the professional community; international efforts should be able to supplement the necessary local information measures.

New epidemiological projects could be performed on an European level by following up the hypothesis of underestimating the impact of TBE.

 

 

BCN
red.
28 posts

20-10-2004
21:51

 

moved for the sake of all

This thread was moved by theboss

 

 

Harald Swen
fidèle client
430 posts
Beta male

20-10-2004
22:04

 

FSME

@klimmer: niet zomaar iets roepen... Even Googelen had je ook verder geholpen. Vergis je niet in het aantal mensen dat een door teken overgebrachte ziekte oploopt.

Kijk eens op de site http://www.zecke.de voor meer informatie. Deze site is van Baxter, een farmaceutisch concern dat middelen tegen door teken verspreide ziektes maakt.

Zie http://www.zecke.de/fsme/fsme_p2002c.html voor een kaart met FSME risikogebieden in Duitsland. In Duitsland worden risicogroepen in risicogebieden preventief ingeent om besmetting met FSME te voorkomen.

"FSME (Frühsommer-Meningoenzephalitis)

Die Frühsommer-Meningoenzephalitis, kurz FSME, ist eine virale Erkrankung des zentralen Nervensystems (ZNS). Der Erreger der FSME, das FSME-Virus, wird in erster Linie von Zecken auf den Menschen übertragen. Es sind jedoch auch einige wenige Fälle bekannt, bei denen die Erkrankung durch den Genuß unpasteurisierter Milch von infizierten Kühen oder Ziegen ausgelöst wurde.

Als gefährdet, an einer FSME zu erkranken, galten lange Zeit vor allem bestimmte Berufsgruppen wie Förster, Jäger, Wald- und Landarbeiter, da diese besonders häufig von Zecken gestochen werden. Inzwischen sind solche beruflich gefährdeten Personen jedoch meist gegen die FSME geimpft. Daher infizieren sich heutzutage etwa 90 Prozent aller Patienten während ihrer Freizeit mit dem Virus.1

In Deutschland erkranken jedes Jahr über hundert Personen an der FSME. Es ist jedoch nicht jeder gleichermaßen gefährdet. Das FSME-Virus tritt nur in bestimmten Regionen, sogenannten Endemiegebieten, auf. In Deutschland sind das vor allem Bayern und Baden-Württemberg, aber auch aus dem Saarland, Rheinland-Pfalz, Hessen, Thüringen, Sachsen und Brandenburg werden vereinzelt FSME-Fälle gemeldet."


----------------
I feel it move across my skin. I'm reaching up and reaching out. I'm reaching for the random or what ever will bewilder me. And following our will () we may just go where no one's been. We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been.

 
[last edited on 2004.10.20 22:04:11]

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

20-10-2004
22:04

www
 


Tick-borne Encephalitis

Just, de Engelse naam deed mijne frank vallen dat het wel degelijk ook een mogelijkheid is. Nu is het zeker dikke pech.
En ik denk dat klimmer het niet zó negatief bedoelde. Hij doelt op de mogelijke trollgraad van dit bericht. De combi van beide, in een zelfde vriendenkring, op zo'n korte tijdsspanne is inderdaad ongeloofwaardig maar uiteindelijk is het theoretisch wel mogelijk.
T

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

20-10-2004
23:00

www
 

De officiële folder van Volksgezondheid

http://users.telenet.be/Q.Q/teken.pdf
 
----------------
"Whenever I climb I am followed by a dog called 'Ego'." - Friedrich Nietzsche (1844-1900)

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

21-10-2004
08:51

www
 

Van bij onze noorderburen:
http://www.diagned.nl/pdf/magazine-pdf/Diagned05-1.pdf


 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 

 

Lieven
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
646 posts

21-10-2004
10:50

 

Dees lijkt mij ook wel een hoog troll-gehalte te hebben...
Apologies if it ain't...
 
----------------
"C'est pas l'homme qui prend la mer, c'est la mer qui prend l'homme"

 

 

klimfreak
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
587 posts
I wanna climmmmmmmb!

21-10-2004
11:41

 

U bent nog maar de vijfde die de uiterste belangwekkende mededeling heeft dat dit troll zou kunnen zijn. Hiermee heeft u toch maar even aangetoond dat ook u uitermate op uw hoede bent voor dergelijke gevallen die u in het ootje trachten te nemen. Ofwel toont u hierbij aan dat u een kuddedier bent dat volgzaam de twijfels van anderen volgt. In beide gevallen wens ik u een welgemeende proficiat.
En nog iets, zou dit geen troll kunnen zijn?
klimfreak
 
----------------
4MgCO3Mg(OH)24H2O is my dope

 
[last edited on 2004.10.21 11:41:44]

 

 

Lieven
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
646 posts

21-10-2004
11:59

 

Om alle twijfels uit te schakelen, het is het tweede.
Met dank voor de proficiat hiervoor.
 
----------------
"C'est pas l'homme qui prend la mer, c'est la mer qui prend l'homme"

 

 

klimfreak
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
587 posts
I wanna climmmmmmmb!

21-10-2004
22:11

 

Graag gedaan.
Weet er iemand of teken in de winter actief blijven? Of zoeken die dan warme plekjes diep in de grond?
klimfreak
 
----------------
4MgCO3Mg(OH)24H2O is my dope

 
[last edited on 2004.10.21 22:11:13]

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

22-10-2004
15:14

 

sWinters zijn er geen teken, die houden niet van kou. Volgend voorjaar weer, dan komen ze weer in grote getalen mens en dier plagen....

 

 

Matti
fidèle client
499 posts

22-10-2004
16:11

www
 

overzichtje

A)tekengevaar in een notedop:

1. gewone tekenbeet zonder gevolg

2. gewone wondontsteking na wegdoen teek

3. teek bevat bacterie: LYME-Boriolysis disease (rode kringen) .. bacterien, dus te behandelen met antibiotica dacht ik

4. bactierie van teek is drager van virus: FSME/BTE/encephalitis ofte hersenvliesontsteking dit is pas serieus, maar hiervoor kunt ge wel gevaccineerd worden, wat ik iedereen die kan aanraden die regelmatig eens buitenwandelt.
--
nog opmerking: de meeste tekenbeten waarvan ik totnogtoe gehoord heb is opgelopen tussen hoog gras en in mindere mate vanonder bomen. Doch voor klimmers komt vooral de teek uit de bomen gevallen...

B) gast doet maar 1 sensationele post: wil de trol zich nu eindelijk kenbaar maken?

 

 

Thorgal
be carefull with that axe
243 posts

22-10-2004
20:12

 


Mij zie je niet meer in de natuur. Naar verluidt zijn meer en meer teken dragers van schadelijke bacteriën en die besmette teken groepen samen. Je zou dus best kunnen afleiden dat de rotsen rond Dinant zwaar besmet zijn met schadelijke teken.


't Is natuurlijk ook een schoon probeersel om de drukte in Freyr te bestrijden...
 
----------------
Bij alle nevels van de Niflheim!!

 

 

- Koen -
fidèle client
341 posts

24-10-2004
22:30

 


Mij zie je niet meer in de natuur.


blijf dan maar in de stad tussen de zieke mensen...