Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Warm of koud?

Wout 7 3038 18-10-2004 20:20  

Dernière réponse

Wout
Married with child
1179 posts
Iedere tegenslag maakt je sterker (Marc Herremans)

11-10-2004
17:31

 

Warm of koud?

Voor de ene blessure krijg je soms van die sterk riekende zalf die 'opwarmt', en voor de andere blessure krijg je de raad ze regelmatig met ijsblokjes enzo af te koelen. Kan iemand me eens het verschil uitleggen?
 
----------------
Wherever you go, don't eat yellow snow!

 

 

Koenkrol
fidèle client
229 posts

11-10-2004
18:05

www
 

koud: tegen de zwelling die optreedt na een of ander trauma

warm: om de boel terug soepel te maken en niet te laten opstijven

Of ik denk dat het toch zoiets moet zijn...

Als je om een verstuikte voet een warm makende zalf smeert ga je door het dak denk ik, dus daar moet weldegelijk iets koud op om die zwelling te stoppen.

Leg je op een stramme/stijve spieren en gewrichten een pak ijs ga je er waarschijnlijk ook niet veel baad bij hebben, je moet daar meer warmte en doorbloeding hebben. Iets wat je niet bekomt door er ijs op te smijten.

 

 

Geza TOTH
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

11-10-2004
18:56

www
 

bij een inpakttrauma (val, stoot, omslaan) wordt eerst ICE-regel toegepast : I = immobilistaie / C = Compression / E = Elevatie(hoogstand) + ICE = Ijsapplicatie.
Dit om de zwelling tegen te gaan die onstaat door de doorbloeding. Zeker NIET inwrijven of masseren, want dan bevordert men de doorbloeding.

Na enkele dagen past men de warmtetechniek toe en dit om de doorbloeding te bevorderen die het genezingsproces zal bespoedigen.

Stramme (verkrampte) spieren hebben dan meer deugd van warmte omdat dat de doorbloeding bevordert en zo de afvalstoffen (melkzuur,...)die voor een groot stuk verantwoordelijk zijn voor de pijn sneller afgevoerd worden uit de pijnlijke spieren

 

 

Crime-fighter
fidèle client
227 posts
leave no men behind

11-10-2004
21:21

 

IJs wordt ook dikwijls gebruikt om ontstekingen tegen te gaan... (hebbe ze mij toch altijd in mijn oor geblazen)
 
----------------
leave no men behind

 

 

Geza TOTH
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

12-10-2004
18:59

www
 

EHBSO

EHBSO = eerste hulp bij sport ongevallen
als je interesse hebt ga dan eens kijken op volgende link
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/ehbso/

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

14-10-2004
13:16

 

westerse geneeskunde: veelal koudetherapie (vb ijs)
oosterse geneeskunde: veelal warmtetherapie (vb moxa)
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

sander2
est-ce que j'ai droit à une bière ?
48 posts

18-10-2004
20:20

 

volgens mij moet je op eender welke verse kwetsure koude toedienen, om zwelling, ontsteking... tegen te gaan. pas nadat de kwetsure iets of wat genezen is, mag men warmte toedienen(zwelling moet dan wel weg zijn). Warmte kan dienen om eventueel littekenweefsel aan de pezen of spieren soepel te houden.
Bij een verstuiking is het in het genezingsproces zeer effectief om warm/koud-baden te nemen met het verstuikte lichaams deel. Eerst steek je bijvoorbeeld je voet in heet water, vervolgens in ijskoud, da weer heet, d&aan weer ijskoud. Dit help echt!!! Het wordt trouwens aangeraden door veel kinesisten.