Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Gebarsten rib

Herre 9 5931 7-10-2004 13:01  

Dernière réponse

Herre
fidèle client
396 posts

6-10-2004
15:03

www
 

Gebarsten rib

Hallo,

Een week en half geleden schoof ik op een klimmuur van een module en kwam met mijn borstkas op een klimgreep terecht. Kwestie van mezelf eens dik belachelijk te maken

Na een week pijn en geen verbetering besloot ik bij de dokter langs te gaan. Het uiteindelijk verdict: gebarsten rib.

Heeft er hier nog iemand dat al eens voorgehad? De dokter verzekerde me dat na 3 weken constante pijn, de pijn zeer snel zou afnemen (op 2 dagen).

Mag je daarna meteen terug klimmen als je niets meer voelt? Of is dat zoals bij een verstuiking dat je eerst langzaam terug moet opbouwen?

Herre
 
[last edited on 2004.10.06 15:03:56]

 

 

de_fret
le pendule, je ne fais que ça
61 posts

6-10-2004
15:27

 

Hey Herre,

Ik heb vroeger rugby gespeeld en heb ook eens een gebarsten rib gehad en mijn zwevende rib was toen ook gekneusd.

Zelfde verhaal: bij mij heeft het ong 2,5 week geduurd en dan zeer snel gebeterd (denk op 3 dagen).
Vanaf het gene zeer meer deed, ben ik terug gaan trainen zonder problemen en op mijn 2de training ben ik al terug voluit gegaan (en da's toch geen zachte sport )

Effe geduldig afwachten en alles komt wel in orde

 

 

Herre
fidèle client
396 posts

6-10-2004
18:33

www
 

Mersie kerel, ge stelt me hier enorm gerust.

Nu, ik ben gewoon van 4 tot 5 keer in de week te gaan lopen en 3 weken niet lopen betekent 15 looptrainingen kwijt...

Zou dat kwaad kunnen om toch te gaan lopen? Of beveel je platte rust aan?

(ik deed gisteren alvast een pistetraining mee, op't gemak aan 18km/u, en had er toch wat last van, maar zeker minder dan moest ik gaan klimmen ofzo. Kracht uitoefenen met m'n linkerarm is uit den boze)

 

 

de_fret
le pendule, je ne fais que ça
61 posts

6-10-2004
19:23

 

Zelf denk ik da het ni veel kwaad kan als je wat gaat lopen. Ik zou het zeker rustig aan doen en zeker ni forceren. Vanaf je echt pijn voelt, uiteraard wel stoppen.
Zoals je zelf aan aangeeft, is klimmen geen goed idee, maar ik denk dat lopen, zonder dat je echt buiten adem geraakt, geen probleem moet geven.

Zelf heb ik ook ni echt stilgezeten toen en alles is toen ook snel goedgekomen

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

6-10-2004
20:02

www
 


op't gemak aan 18km/u

t Is maar wat je op het gemak noemt Is het een typfout of meen je dat?
En wat de rib betreft: succes ermee. t Klinkt als een stom voorval...
T
-just 2 know-

 

 

Stephan aka stefke
multiforale schizofreen
4371 posts
Klimkriebels again

6-10-2004
20:05

 

Kzou toch aanraden om het rustig te doen en eventueel raad vragen aan een kinesist. Iets wat iemand als jij kan missen als de pest is een aanslepende blessure. Als ik van u was, zou ik pas terug voluit beginnen gaan als ge na het wegtrekken van de pijn ook een tijd gerust hebt en rustig terug opgebouwd hebt...
 
----------------
Putain, que la montagne est belle,mais qu'elle nous coûte cher...(hommage à P. Berhault).....www.klimfoto.tk

 

 

Herre
fidèle client
396 posts

6-10-2004
20:44

www
 

Inderdaad, de training van vanavond heb ik om die reden al overgeslagen (was een lange duurloop). Vrijdag (korte piste-intervals) zal ik ook overslagen omdat daar de snelheden nogal hoog liggen (veel schokken, veel trekken met de armen).

@ Tijl: De 18km/u was voor afstand van 2km in VMA-tempo (Volume Maximale Aerobique). Da's nie zo speciaal hoor. (Hoe korter de afstand hoe hoger de snelheid). Ter vergelijking: onlangs op heuvelachtig parcours 10km op 37 minuten, das net 16km/u, op competitief niveau stelt dat niets voor, en dat is ook niet mijn bedoeling.

Ik loop enkel voor mijn plezier en doe soms kleine lokale wedstrijdjes mee voor den ambiance en voor een top 15-plaatske (hoe marginaler hoe liever).

Ik zou het redelijk teleurstellend vinden 4 à 5 keer per week te lopen en dan nog steeds geen 18 per uur te halen op afstanden tot 2km. Ik loop maar voor de fun, maar het mag voor mij best ook wat vooruitgaan.

In vergelijking met de absolute top: Paul Tergat loopt net iets meer dan 20km/u gemiddeld op 42km, de marathon.

Greetz,

Herre, vanuit de zetel.

 

 

Cabron
fidèle client
228 posts

7-10-2004
12:05

www
 

Damn!! 20 km/h

RESPECT!

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

7-10-2004
13:01

 

http://home.hetnet.nl/~peho/berekenpag.htm

speel maar eens met deze calculators...
 
----------------
walk through life and talk to everyone