Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

vetpercentage

hilde 12 5654 14-12-2004 20:57  

Dernière réponse

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

29-9-2004
14:24

 

vetpercentage

mijn nieuwe weegschaal is er zo eentje die ook vetpercentages kan meten; wat mij nu intrigeert is het feit dat als ik virtueel van geslacht verander ik heel andere percentages krijg, en zelfs een verschillende interpretatie: als vrouw is mijn vetpercentage eerder hoog gemiddeld voor mijn leeftijd, als man zou mijn vetpercentage zeer goed zijn. Er moet, vermoed ik, achter de metingen een formule zitten, verschillend naargelang man of vrouw. Is er iemand die daar iets meer over weet?

 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

Renaat
parfois ça m'arrive de grimper
1178 posts

29-9-2004
14:33

www
 

Lijkt mij bizar, als ik de cursus juist onthouden heb : vrouwen hebben gemiddeld een hoger vetpercentage. Een bepaald vetpercentage zou dus eerder hoog moeten zijn voor venten, en maar gemiddeld voor vrouwen, niet?

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

29-9-2004
15:21

 

hihi, héél juist wat je schrijft; maar hier is het zo dat het vetpercentage zelf al verschillend is, de uitkomst dus; vandaar dat ik vermoed dat er een formule achter zit
CU
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

29-9-2004
15:55

www
 

Er zit op een formule achter (welke wet ik niet, maar zal wel een complexe zijn) of een tabel.

Geef je ook je leeftijd op, op die weegschaal?
Bij de vetmetingen die ik regelmatig meemaak wordt er met een soort knijper de mm vetplooien gemeten en die geven in een tabel ee nbepaalde waarde voor man/vrouw gerelateerd aan de leeftijd.

bij hetzelfde aantal mm is bij 20-30 en 30-40 een verschil in de tabel van meer dan 5 procent!
dus op je dertigste heb je van het een op het andere moment ineens geen 10 % meer maar 15 (of zo)

dus vetpercentage is leeftijd en geslachtgerelateerd. Hoe die weegschaal dat weet is onduidelijk, maar er wordt wel met die verschillen gewerkt.
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

29-9-2004
16:01

www
 

hier een grafiekje:
http://www.triton.studver.uu.nl/img/vetmeting.gif

hier nog een pagina die erbij hoort. erg interessant als grove indicatie

http://www.triton.studver.uu.nl/vetmeting.html

----------------
De mooiste route?... is de volgende

 
[last edited on 2004.09.29 16:01:21]

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

29-9-2004
16:04

www
 

Waar google toch niet goed voor is:



De onderwaterweegmethode

Bij de onderwaterweging wordt de densiteit (compactheid) van het lichaam vastgesteld door bepaling van het volume volgens de wet van Archimedes. Deze wet zegt dat een object, dat in water wordt ondergedompeld, een opwaartse kracht ondervindt, die gelijk is aan het gewicht van het verplaatste water.

De te meten persoon wordt eerst "droog" gewogen en dan laat men haar of hem aan een weegconstructie in een met water gevulde tank zakken. D.m.v. standaardformules worden het volume en de densiteit berekend. Vervolgens kan het lichaamsvetpercentage worden berekend, met behulp van het verschil tussen het "droge" gewicht en het gemeten gewicht onder water. Omdat het soortelijk gewicht van vet lichter is dan dat van botten, vlees en spiermassa, zal iemand met veel lichaamsvet onder water relatief minder wegen dan iemand met weinig lichaamsvet. Het verschil tussen "droog" gewicht en "onderwatergewicht" zal dan dus groter zijn.

Deze methode wordt algemeen beschouwd als één van de nauwkeurigste, maar is niet erg praktisch om algemeen bij veel personen te worden toegepast.

Ten eerste omdat de installatie erg duur en er speciaal opgeleid personeel voor nodig is, maar ook omdat van de te meten persoon nogal veel wordt verlangd. Hij moet alle lucht uit zijn longen blazen en korte tijd met ingehouden adem muisstil onder water blijven. Dat is voor sommige mensen (met b.v. watervrees of een ziekte aan de luchtwegen) een zeer moeilijke opgave. Alles bij elkaar duurt de totale meting wel 15 minuten tot een uur (!), dus even snel veel personen meten is er hier niet bij!

De Tanita BIA-methode is uitvoerig vergeleken met deze methode, waarbij de conclusie was dat de resultaten van beide methodes nagenoeg gelijk zijn.


De huidplooimeting.

De huidplooimeting is momenteel de meest toegepaste methode. Daarbij wordt op 3 tot 7 (vaste) plaatsen van het lichaam de dikte van een huidplooi (met het eronderliggende vet) gemeten met een speciaal daarvoor ontwikkeld handapparaat, dat de vorm heeft van een soort tang. Het gemiddelde van de metingen wordt via een tabel omgezet in het lichaamsvetpercentage.

Deze methode wordt zo algemeen toegepast omdat hij niet duur en gemakkelijk en overal te gebruiken is. Toch is deze methode minder aangenaam, omdat op meerdere plaatsen in de huid moet worden "geknepen" om een meetresultaat te kunnen verkrijgen.

Daarbij komt, dat het resultaat sterk afhangt van de ervaring van de persoon die de metingen verricht, en van de kwaliteit van het apparaat, dat in verschillende prijsklassen op de markt is. Bovendien geldt, dat hoe meer lichaamsvet de te meten persoon heeft, hoe moeilijker het wordt om nauwkeurige metingen met de huidplooitang te doen. De huidplooimeting resulteert in het algemeen in een vrij grove benadering van het exacte vetpercentage.


De BIA-methode van Tanita
(Bioelectrical Impedance Analysis)


De Tanita BIA-methode is de meest eenvoudige en snelste van alle huidige methoden en geeft het minste ongemak.

Als de te meten persoon met blote voeten op de voetelektroden van het weegplateau gaat staan, wordt er een niet voelbaar en ongevaarlijk zwakstroomsignaal door het lichaam gestuurd. Zoals gezegd biedt lichaamsvet een hoge weerstand aan zo'n elektrisch signaal, terwijl het lichaamsvocht in vlees- en spiermassa het signaal gemakkelijker geleiden.

Ook hier wordt vooraf de lichaamslengte en het geslacht ingegeven en kan de gemeten weerstand samen met de persoonlijke gegevens in een formule worden bewerkt, met als resultaat het vetaandeel in procenten van het totale gewicht van de gemeten persoon.

De Tanita rekent dit direct na de meting razendsnel uit, zodat het na enkele seconden in het display kan worden aflezen. Gemakkelijker en sneller is eigenlijk niet mogelijk, terwijl het meetresultaat altijd reproduceerbaar is! Dat wil zeggen, dat bij meerdere keren direct na elkaar meten men steeds vrijwel dezelfde waarde als uitkomst zal krijgen!

Als referentie voor deze methode is de onderwaterweegmethode gebruikt. Daarbij zijn veel vergelijkende metingen gedaan met beide systemen, waarbij ten opzichte van de onderwaterweging nauwelijks verschillen konden worden geconstateerd.


 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

29-9-2004
18:41

 

wat betreft de vetmetingen op zich: het is inderdaad zo dat de onderwatermethode best is, vervolgens huidplooimetingen en tot slot de indicatie via het stroompje, ook gebruikt door mijn weegschaal; maar het blijft mij intrigeren dat de uitkomst verschilt naargelang je man of vrouw bent, maar dezelfde persoon en wat de leeftijd betreft, dat zou ik ook nog eens kunnen uitproberen (ben nu niet thuis), volgens die grafiek zou er dus ook een verschil moeten zijn.
Het is zo dat je in zo'n weegschaal leeftijd, geslacht en gestalte moet invoeren; het gewicht kan die zelf meten natuurlijk!
dat er een formule gebruikt wordt, bevestigt de uitleg; blijkbaar zal in die formule, naast een parameter voor geslacht, ook een parameter voor leeftijd opgenomen zijn: iemand die de formule kent?
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

david
fidèle client
288 posts

6-10-2004
12:06

 

Uw weegschaal zal het zo niet voor de vrouwen hebben zeker

 

 

Koenkrol
fidèle client
229 posts

6-10-2004
15:19

www
 

http://ask.yahoo.com/ask/20040129.html

Hieruit kan je dus afleiden dat die weegschaal eigenlijk je BMI schat met die stroompje, of toch een poging doet tot.

Waarschijnlijk wordt de zooi dan omgerekend van BMI naar vetgehalte via deze of soortgelijke formule:

http://www.halls.md/bmi/fat.htm

(met idd, een parameter voor geslacht en leeftijd)

Dus je weegschaal vraagt naar je gestalte => om de bmi te berekenen en geslacht en leeftijd zijn dan goed voor het vetgehalte. Denk dat het plaatje klopt.
 
[last edited on 2004.10.06 15:19:06]

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

7-10-2004
12:58

 

in principe zou ik dan voor hetzelfde gewicht altijd hetzelfde percentage moeten uitkomen; dit is niet het geval; 'k vermoed dat de impedantie ook ergens verrekend wordt, maar het is alvast een goeie indicatie en bevestigt mijn vermoeden; bevreemdend vind ik het nog steeds
wat het BMI betreft: er gaan steeds meer stemmen op om taille-omtrek wereldwijd te gebruiken ter indicatie van vet-gebonden risico's, om de eenvoudige reden dat er verschillen zijn wat betreft vetverdeling van ras tot ras; in de recente runnersworld staat hierover een artikeltje en het is ook verschenen in de pers
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

Koenkrol
fidèle client
229 posts

7-10-2004
22:02

www
 

Ik ben van oordeel dat heel die BMI zooi eigenlijk niet voldoende is om je als in conditie zijnde mens iets te vertellen over je conditie of hoe deze te verbeteren.

Het is een richtlijn als je naar de extremen neigt, en dan nog...

En het is nu ook eenmaal zo dat de meeste mensen die een probleem hebben het:

1. meestal wel weten, daarvoor heb je geen bmi index of vetpercentage nodig
2. er zelf iets aan kunnen doen

De mensen die perse hun vetpercentage willen kennen (met een zekere nauwkeurigheid), sporten meestal op een hoger niveau en denk dat er dan niet echt meer spraken is van een conditie en of gewichtsprobleem maar dat het eerder gaat over gewichts- en prestatie-optimalisatie.

Dus het kan het mij gestolen worden of een of andere kwiet het beter vindt om mensen hun body mass index te beschrijven via een taille opmeting.

Treffend is wel dat sinds de renaissance de mens zijn maten (*kuch* en gewichten) in zo'n groot mogelijk detail wilt beschrijven cfr. DaVinci., maar dat het zelfs met heel ingewikkelde wiskundige en fysische modellen nog steeds niet echt lukt.

 

 

Duveliscious Wiki
le pendule, je ne fais que ça
71 posts

14-12-2004
20:57

 

volgens mij draait het om normverschillen die ze hanteren tussen mannen en vrouwen. basicly komt hete rop neer da ze uw vetpercentage meten en dan die waarden gaan vergelijken met de cijfers die gevonden hebben bij een representatieve steekproef van de bevolking of populatie waar ge toe behoort. in uw geval is dat de vrouwelijke. vervolgens gaan ze dan kijken in welke mate da ge afwijkt van dat gemiddelde. behoort ge dus tot een vet volkje (bijv. USA) dan zijt ge waarschijnlijk redelijk gezond met da gewicht omdat de meesten meer wegen dan u. zou ge bijv ethiopisch zijn (no offence) dan zou ge waarschijnlijk ziekelijk vet kunnen bestempeld worden. het hangt dus af van met wie ze u vergelijken. ni echt een ingewikkelde formule ofzo, tenzij het die is om te berekenen hoeveel ge verschilt van het gemiddelde, maar dan vertrekt ge ook van een bepaalde waarde...der bestaan wel cijfers en curves voor enzo (tis vergelijkbara met de groei).
langs de andere kant vind ik het ook raar dat vrouwen "normaalgezien" minder vetpercentage zouden hebben dan mannen. staat uw weegschaal wel goed ingesteld?