Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Last van colophonium

ciba 14 3553 18-8-2004 11:33  

Dernière réponse

ciba
le pendule, je ne fais que ça
127 posts
Time is a luxery I don't have

12-8-2004
09:42

www
 

Last van colophonium

Sinds aan aantal jaren heb ik last van een colophonium allergie. Colophonium zit hem in lijm,hars,papier,... En dus ook in schoenen...
Nu heb ik gemerkt dat als ik mijn klimschoenen lang aan heb, ik de dag erna last heb...
Momenteel heb ik klimschoentjes van mamoet (de simpelste).

Wie kan er mij ander aanraden, deze keer liefst met nestels en die hopelijk niet gekleeft zijn.
Iemand een idee?
 
----------------
Time is a luxery I don't have!

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

12-8-2004
10:09

www
 

Heb je er al aan gedacht om kousen te dragen in je klimschoenen? Zeg nu niet direct dat het gevoel zou verminderen want ik ken mensen die daar vlot 7e graad mee klimmen.

Geert

ps: je neemt er best géén witte kousen voor

 

 

DE LODE
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
557 posts
DE LODE (LHFAM)

12-8-2004
10:31

 

Klimschoentjes die niet gelijmd zijn, bestaan niet vrees ik. Of versta ik je verkeerd? Het gaat toch over de lijm waarmee de rubber op de 'sok' is gekleefd?
Misschien moet je is een mail sturen naar verschillende fabrikanten van klimschoenen om te vragen of ze 'colophonium' gebruiken in hun lijm?
 
----------------
DE LODE (LHFAM)

 

 

ciba
le pendule, je ne fais que ça
127 posts
Time is a luxery I don't have

12-8-2004
11:16

www
 

heb idd al geklimt met kousen, maar het probleem was/is dat ik mijn schoentjes iets te krap heb genomen en met kousen spannen ze...

En ja het gaat hem over die lijm...
denk dat ik mij er gewoon nieuw ga kopen, met nestels... en dan kousen ga dragen...
 
----------------
Time is a luxery I don't have!

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

12-8-2004
11:26

 

Ciba, wat bedoel je met last hebben? Jeukt het, krijg je blaasje onder je huid, ziet het rood,...

Ikzelf heb een aantal keer per jaar last van onderhuidse blaasjes. Dit zou komen door één of andere lijmstof, al ben ik redelijk zeker dat het van iets anders moet zijn. De allergie komt nu, 10 jaar nadat ik er voor het eerst heel erg last van heb gehad (bijna al mijn vingers lagen toen open en enige oplossing was de hoogste dosis cortisonen), nog steeds terug maar dan wel in een veel lichtere vorm (kleinere blaasjes en minder). Waaraan het plots opkomen licht, weet ik niet, maar misschien ligt het wel aan het gebruiken van nieuwe klimschoenen (zal dit eens controleren in de toekomst).

Kort nadat ik dit voor de eerste keer gehad heb, hebben we naar een aantal schoenfabrikanten een brief gestuurd om hen te vragen of dat product in hun lijm zat. Als je het probleem grondig uitlegt en eventueel de vraag stelt langs je klimwinkel om, zal je normaal wel een antwoord krijgen.
 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 

 

ciba
le pendule, je ne fais que ça
127 posts
Time is a luxery I don't have

12-8-2004
11:35

www
 

Lieven,

dit is dus wat ik heb, alleen is het bij mij in der ergere vorm... de kleine blaasjes worden groot en als ik er niet rap bij ben, mag ik weer gaan camperen in het ziekenhuis ik moet er ook altijd zo een zalfke met overdosis cortizone op strijken...

Ik heb het opgelopen in zwitserland door bergbotinnen...
Als ik maar in aanraking kom met lijm waar colophonium inzit heb ik het zitten...

Welke schoentjes heb jij? En heb je er weinig of geen last van???
 
----------------
Time is a luxery I don't have!

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

12-8-2004
11:53

 

Ik klim met FiVe Ten schoentjes, mijn bergschoenen zijn van Hanwag, scarpa en Meindl.

Dat die blaasjes groter worden, heb ik maar twee of drie keer gehad in het begin. Toen heb ik elke keer de zwaarste dosis cortisonen in pilvorm gekregen. Nu gaat heb bij mij stukken beter, al moet ik zeggen dat ik nog drie à vier keer per jaar last heb van kleine blaasjes die dan 2 tot 3 dagen pijn doen en dan opdrogen waarna ik gedurende de volgende maand het vel van mijn vingers zie komen.

Ik ben niet allergisch aan colophonium maar wel aan twee soorten van Accrylaten als ik me niet vergis.
 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 
[last edited on 2004.08.12 11:53:20]

 

 

ciba
le pendule, je ne fais que ça
127 posts
Time is a luxery I don't have

12-8-2004
12:08

www
 

mja, ikke allergisch aan colophonium en de symptomen zijn exact het zelfde...
Ik ga eens rond horen en bij de dokter vragen achter cortizone in pillekes... want zo'n zalfke is ni alles als ge da 4 keer per dag moet op smeren.
 
----------------
Time is a luxery I don't have!

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

12-8-2004
13:11

 

Ik zou niet te snel grijpen naar die pilletjes hoor, is behoorlijk zwaren bucht. Ik ben door al die kuren toen heel wat kilo's bijgekomen (één van de grote neveneffecten). Ik heb destijds "Medrol" moeten nemen, hoeveel mg weet ik niet meer, maar het was 120 of 160.

Hopelijk raak je snel van dit probleem af, want uit ervaring weet ik dat het geen lachtje is.
 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 

 

ciba
le pendule, je ne fais que ça
127 posts
Time is a luxery I don't have

12-8-2004
16:24

www
 

idd geen lachertje... maar mijn cortizone zalf is ook gene lichte bucht zenne. Mijn zalfke moet altijd op bestelling gemaakt worden, omdat het in die sterkte niet zomaar verkrijgbaar is...

En ik hoop het ook, want als het blijft aanslepen, dan kan ik weer eens langs het sint jozef passeren

Wilt dus zeggen... ander schoentjes zoeken... En vinden!
 
----------------
Time is a luxery I don't have!

 

 

ciba
le pendule, je ne fais que ça
127 posts
Time is a luxery I don't have

14-8-2004
11:32

www
 

Als vervanging van mijn mamoet schoentjes zou ik naar Boreal gaan.
meer bepaald de boreal ACE of SPIDER


Is dit een goede keus?
 
----------------
Time is a luxery I don't have!

 

 

Cliffhanger
un verre d'eau svp
1 posts

25-8-2004
12:00

 

Heb onderstaande referentie teruggevonden. Vermits het gaat over een contactdermatitis lijkt het me aangewezen het contact te vermijden, bv zoals Lode voorstelt dmv kousen. Blijkbaar wordt colophonium niet enkel in lijm gebruikt maar ook om leder te bewerken. Goed informeren dus!

Referentie:
Contact Dermatitis. 2002 Jul;47(1):59.

"Shoe dermatitis due to colophonium used as leather tanning or finishing agent in Portuguese shoes."

Strauss RM, Wilkinson SM.

Department of Dermatology, Leeds General Infirmary, Leeds, UK.

 
[last edited on 2004.08.25 12:00:41]

 

 

ciba
le pendule, je ne fais que ça
127 posts
Time is a luxery I don't have

18-8-2004
11:04

www
 

kun je dan eventuele schoentjes aanraden? momenteel heb ik terug mijn cortizone kuur en heb ik er geen last van. maar kan dat niet eeuwig blijven gebruiken he
 
----------------
Time is a luxery I don't have!

 

 

DE LODE
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
557 posts
DE LODE (LHFAM)

18-8-2004
11:33

 

@Cliffhanger: Met de 'sok' bedoelde ik eigenlijk de stof van de schoen (binnen de rubber) en niet een gewone kous.
Maar een kous dragen in je schoentje zal inderdaad geen slechte oplossing zijn voor dit probleem.

 
----------------
DE LODE (LHFAM)