Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Spanning in de vingers

Lieven 18 3476 2-9-2004 17:03  

Dernière réponse

Lieven
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
646 posts

3-6-2004
10:26

 

Spanning in de vingers

Ik heb tegenwoordig redelijk veel last van spanning in m'n vingers wanneer ik niet klim. Het doet niet pijn (geen ontstoken pezen of zo), maar de vingers strekken wordt lastiger. Mijn vingers trekken eigenlijk samen (het 'apehandjesfenomeen') ten gevolge van het klimmen.
Ik heb net twee weekjes klimreis erop zitten, en nu heb ik toch wel wat last van.
Het is allemaal niet dramatisch, maar ik denk dat het toch best niet zou verergeren.

Wat kan ik hieraan doen? Kent er iemand stretchoefeningen voor de vingers om gewoon overdag te doen? Of andere oplossingen?

Ik tracht zoveel mogelijk m'n handen vlak te leggen met gestrekte vingers om dit tegen te gaan, maar wanneer ik slaap bijvoorbeeld trekken mijn vingers toch veelal samen.

Is dit gekend? Zijn er oplossingen voor?
Het heeft misschien ook te maken met het feit dat ik redelijk veel in arqué klim, misschien moet ik wat meer met open hand klimmen?
 
----------------
"Victory is good, annihilation is better."

 
[last edited on 2004.06.03 10:26:40]

 

 

Steven VD
the climbing undertaker
857 posts

10-12-2012
14:29

 

in deze thread vind je enkele stretchoefeningen

http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?mode=viewTopic&topicID=3494

 
----------------
i'm not antisocial... society is anti ME!!

 

 

Lieven
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
646 posts

2-6-2004
17:09

 

Stretchen doe ik idd zoveel mogelijk na het klimmen. Brengt het ook op om 'koud' de vingers te stretchen, ttz zonder geklommen te hebben?

 
----------------
"Victory is good, annihilation is better."

 

 

Lexe
le pendule, je ne fais que ça
67 posts

2-6-2004
18:26

 

Ik ken niet zoveel van rotsklimmen, maar één ding lijkt me ook heel belangrijk en dat is een degelijke opwarming en het stretchen voor de klim. (in de respectievelijke volgorde niet/ nooit koud stretchen)
Zo maak je immers alles goed los.
Dat is ook één van de fenomenen die je bij body -builders kunt zien die stretchen niet of zelden mag. dat hun armpezen niet voldoende meegeven met de rest van de gegroeide spier, en dan lopen ze gelijk jerommeke met gebogen armen!

Voordeel is dat als de spieren terug verdwijnen (na korte tijd denk ik toch!) dat alles weer normaal gaat hangen/ plooien !

 

 

Lieven
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
646 posts

3-6-2004
08:36

 

Huh, dus 'koud' de vingers stretchen lijkt niet goed te zijn?
Zijn er dan andere oefeningen die ik overdag kan doen om mn vingers soepel te houden?

Overigens nog een goeie vinger-stretch oefening: je vingers in je hand steken (een vuist maken dus) en dan op je vuisten gaan staan in 'pomp-houding' (op handen en voeten, met gestrekt lichaam dus). Dan kan je wat meer belasting op de ene en dan de andere hand steken door er meer op te leunen.
Dit doe je zeker wel best na het klimmen, want het is een redelijk groot gewicht op je vingers.
 
----------------
"Victory is good, annihilation is better."

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

3-6-2004
15:35

www
 

stretching=strekking----> dus een vuist maken kun je niet echt stretchen noemen...
Ik veronderstel toch dat je het over de pezen aan de binnenkant van je handpalm hebt. Voor de rest, ik zou niet weten wat uw probleem juist inhoudt. Mijn vriendin wist me wel te vertellen dat ze een juf heeft gehad die ooit een echt apehandjessyndroom had en dat dat heel lastig, pijnlijk en gevaarlijk was. Dokter?
Greetz T
-met uw vingers laat je niet sollen-
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

Lieven
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
646 posts

3-6-2004
17:15

 

Dat vuisten-maken stretcht je vingers echt wel goed, je moet het maar es proberen. Bovendien heb ik dat geleerd van Johan Mus, en hij weet er wel iets van zeker...

Mijn probleem houdt dus idd vooral de binnenkant van mn handpalmen in. De pezen lijken te verkorten (tgv zware belasting).
Ik herhaal het: het is niet erg of pijnlijk, maar ik wil gewoon - zoals Tijl zegt - niet sollen met mn vingers.
 
----------------
"Victory is good, annihilation is better."

 

 

Lexe
le pendule, je ne fais que ça
67 posts

3-6-2004
18:54

 

in verband met stretchen over dag, geen probleem!
Maar eerst een beetje opwarmen hé!
Gemakkelijk door een aantal keren uw hand maximaal te openen en dan maximaal te sluiten (zonder dat de botten kraken = nooit goed ook bij het stretchen niet, is een teken dat er nog niet voldoende vocht in de 'kussentjes' tussen je gewrichten is)
En tennisbal kan ook helpen! of zo'n veer die je open en dichtmoet doen!
Die dingen zijn trouwens ook goed als je veel aan de computer werkt.
ge moet maar eens van die oefeningen opzoeken via internet of via de kiné gaan vragen.

 

 

Steven VD
the climbing undertaker
857 posts

3-6-2004
22:35

 

kan ook komen door een dysbalans van u handspieren... uw spieren aan de binnenzijde van u hand zijn te veel ontwikkeld waardoor die van de achterkant de spanning niet gaan kunnen tegenhouden... gevolg vingers die naar binnen lijken te trekken...


(kijk maar eens naar profvolleyballers... die lopen ook veel "gebogen" doordat de smash-spier bij uitstek de borstspier meer ontwikkeld is dan de schouderspieren...)

dit is een veronderstelling hé... geen diagnose...
 
----------------
i'm not antisocial... society is anti ME!!

 

 

Lieven
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
646 posts

4-6-2004
08:31

 

Steven: ... en wat kan ik daar aan doen? Ik moet daarvoor toch niet naar de dokter lopen hé?

En Lexe, bedankt voor het advies, ik werk idd aan een computer, dus ik kan wel wat oefeningetjes doen overdag.
 
----------------
"Victory is good, annihilation is better."

 

 

Chris
parfois ça m'arrive de grimper
1238 posts

4-6-2004
09:53

 

'reverse wrist curls' toch?

 

 

Steven VD
the climbing undertaker
857 posts

4-6-2004
14:58

 

gewoon ervoor zorgen dat de balans tussen u strekkers van u hand (handrug) en de plooiers (handpalm) in evenwicht komen... (ga desnoods eens raad vragen aan een kinisist of dokter...)

door even veel te trainen op de strekking als op de buiging... en idd Reverse wrist curls is goed voor die strekkers
 
----------------
i'm not antisocial... society is anti ME!!

 
[last edited on 2004.06.04 14:58:19]

 

 

Renaat
parfois ça m'arrive de grimper
1178 posts

4-6-2004
16:21

www
 

Eens gaan vragen aan die mannen in de fitness, die zullen je wel oefeningetjes geven... Maandagavond Ucon?

 

 

Lieven
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
646 posts

27-8-2004
14:20

 

Overigens een semi-interessant artikel over vingerblessures:

http://limits.climbing.nl/archief/medisch/vingers.html

De figuren staan er precies wel niet bij... vindt iemand die? Er zou o.a. een figuur moeten zijn van intapen, dat zou wel interessant zijn. Of heeft iemand daar concrete info over (hoe correct tapen)?

P.S.: for those who care: mn vingers doen het tegenwoordig weer heel goed, ik vermoed door een knijpballetje dat tegenwoordig op mn bureau ligt + stretchen + opletten tijdens het klimmen...
 
----------------
"Victory is good, annihilation is better."

 
[last edited on 2004.08.27 14:20:16]

 

 

BCN
red.
28 posts

10-12-2012
14:29

 

off-topic

The off-topic part was moved here...
This thread was split by theboss.

 

 

Pieter Heyvaert
le pendule, je ne fais que ça
80 posts

28-8-2004
18:14

 

Monkey-hands

Ik heb der ook al last van gehad...
Soms werd ik 's morgens wakker en kon ik van mijn handen zelfs geen vuist meer maken.
Wreed ambetant en ik heb da denk ik 2 maand gehad!

'T was simpelweg opgelost met het even wat rustiger aan te doen...wat minder vaak gaan klimmen. 't is langzaam beter geworden en nu kan ik er weer vol tegenaan

Take it easy

greetz

 
[last edited on 2004.08.28 18:14:07]

 

 

Duveliscious Wiki
le pendule, je ne fais que ça
71 posts

28-8-2004
19:27

 

~kraak~


door een aantal keren uw hand maximaal te openen en dan maximaal te sluiten (zonder dat de botten kraken = nooit goed ook bij het stretchen niet, is een teken dat er nog niet voldoende vocht in de 'kussentjes' tussen je gewrichten is)


da klopt ni helemaal: ik heb teveel vocht in mn enkels zitten zodat die kraken zodra ik een trap opga of zelfs als ik begin te stappen nadat ik effe heb stil gezeten. volgens mn doc is alles okee, mn vrienden horen geschokt toe.
maar in geval van te weinig vocht, is het inderdaad ni zo'n goed teken als het kraakt...
voor mij alvast geen sluipspelletjes meer *sniff*
 
----------------
in the wildest lies the preservation of the world, so seek the wolf in thyself!

 

 

Lieven
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
646 posts

2-9-2004
17:03

 

Wiki: jij kraakt nu echt wel bij het minste dat je doet, kameraad!
 
----------------
"C'est pas l'homme qui prend la mer, c'est la mer qui prend l'homme"