Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

aandacht!!

Henk 9 11423 7-6-2004 19:22  

Dernière réponse

Henk
un verre d'eau svp
1 posts

27-5-2004
08:00

 

aandacht!!

Vlaming vervet in snel tempo

BRUSSEL - De Vlaming vervet in snel tempo. Vanaf zijn 27ste kampt meer dan 40 procent van de Vlaamse mannen met overgewicht. De vrouwen kunnen de schade iets langer beperken. Dat blijkt uit het eerste grootschalig onderzoek naar de fysieke activiteit en het gewicht van de Vlaming.



Wat iedereen al langer met zijn ellebogen aanvoelde en waarvoor veel wetenschappers al een tijd waarschuwen, wordt nu voor het eerst zwart op wit aangetoond: het probleem van overgewicht en obesitas neemt ook in Vlaanderen ernstige vormen aan. Op vraag van het steunpunt Sport, Beweging en Gezondheid ondervroegen de universiteiten van Leuven, Gent en Brussel 11.726 Vlamingen tussen 10 en 75 jaar naar hun fysieke activiteit. Tegelijk werden ook het gewicht en de lengte van de ondervraagden opgemeten. Dat is nooit eerder op zo'n systematische schaal gebeurd.

Op het vlak van de sportiviteit vallen de resultaten op het eerste gezicht mee: 75 procent van de Vlamingen zeggen minstens 1 uur per week aan sport te doen. Daarbij wordt echter geen onderscheid gemaakt tussen een uurtje biljart en een uur intensieve loop- of fietstraining. Wordt doorgevraagd naar 'echt sportief gedrag' - dat wil zeggen minstens een half uur sport per dag - dan loopt het aantal sportieve Vlamingen terug tot 46 procent.

Erger is het gesteld met het gewicht. Tot zijn 26ste is er weinig aan de hand, maar daarna nemen overgewicht (een body mass index, BMI, van meer dan 25) en zwaarlijvigheid (een BMI van meer dan dertig) in snel tempo toe. 45 procent van de mannen tussen 27 en 36 jaar kampt met overgewicht. Bij 55-plussers is dat zelfs meer dan zeventig procent. Bijna twintig procent van de Vlaamse veertigers is bovendien echt zwaarlijvig. Dat betekent dat hun gezondheid ernstig gevaar loopt.

Bij de vrouwen is de toestand iets minder erg: 'slechts' 25 procent van de vrouwen tussen 27 en 36 jaar kampt met overgewicht. Vooral op hogere leeftijd neemt het probleem echter toe: bij de 55-plussers kampt meer dan de helft met overgewicht.

Betekent dit dat de Vlaming veeleer een voeding- dan een bewegingsprobleem heeft? ,,De vraag is natuurlijk waarom die mensen met een overgewicht kampen. Eten ze te veel of bewegen ze te weinig? Meestal is het een combinatie van beide. Daarom moeten we de twee problemen tegelijk moeten aanpakken'', zegt professor Johan Lefevre van de KU Leuven. ,,Mensen met een BMI van meer dan dertig moeten we niet onmiddellijk laten joggen. Eerst moeten we ervoor zorgen dat hun gewicht daalt en dan pas kunnen we hen langzaam aan doen sporten. Maar we merken wel dat mensen die aan het bewegen slaan, ook op hun voeding gaan letten.''




 

 

Scuba Climber
fidèle client
277 posts
kill 'em all,
let God sort 'm out!

27-5-2004
08:10

 

Ik zou zo zeggen:

gaan we inderdaad de 'Amerikaanse' toer op???

Shame on us
 
----------------
kill 'em all,
let God sort 'm out!

 
[last edited on 2004.05.27 08:10:50]

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

27-5-2004
08:30

www
 

Wekelijks nekeer gaan joggen is ni overbodig vind ik, en het houd uw conditie een beetje op peil....
 
----------------
http://users.pandora.be/ghost.buster/

 

 

Koenkrol
fidèle client
229 posts

27-5-2004
15:12

www
 

In vergelijking met America hebben we nog geen alarmerend probleem denk ik. Ik merk wel dat er in europa een trend is naar bigger = better, qua eetwaren he. Het kan maar een indruk zijn hoor, maar je ziet steeds meer enkel verpakte eetwaren die soms behoorlijk over the top zijn voor enkel gebruik. cfr. halve liter potjes ijscreme van Mars etc. Deze worden bijna afgeschilderd als tussendoortjes terwijl je met zo 1 pot bijna half ethiopie kan voeden.

Die bigger = better trend heeft wel zo zijn weerslag op de gezondheid vrees ik.

 

 

High&Dry
le pendule, je ne fais que ça
158 posts
Hoog in de bomen, weg van 't licht...

27-5-2004
17:53

 

Ik zal daar niet snel last mee hebben denk ik. Ik sport zoveel dat ik amper aan eten toekom

Nee, das overdreven, maar 6 keer per week sporten houdt mij alvast flink afgetraind!

Ik voel me ook gewoon mentaal beter als ik veel aan sport doe!

edit : dikke DT fout
 
----------------
Hoog in de bomen, weg van 't licht...

 
[last edited on 2004.05.27 17:53:26]

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

27-5-2004
17:05

www
 

Ik denk dat de meeste klimmers liefst geen overgewichtsproblemen hebben.
 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 

 

Koenkrol
fidèle client
229 posts

27-5-2004
17:08

www
 


Ik voel me ook gewoon mentaal beter als ik veel aan sport doe!



Gezonde geest in een gezond lichaam zegt men wel eens he.

Ik word zelf ook heel nerveus als ik te lang stilzit. Een dag achter een bureau zitten is dan ook niets voor mij. Ik zou het al beter uithouden moesten ze de stoel afschaffen en het werkblad wat verhogen zodat je moet rechtstaan. Kan je nog wat heen en weer huppelen als je dan toch bureauwerk moet doen.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

27-5-2004
17:19

www
 


Een dag achter een bureau zitten


Je moet de site: http://www.vvsport.be/ eens bekijken, in het blauwe vakje (o.m.sportblessures) staan er oefeningen die je achter je bureau kan doen
 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 

 

High&Dry
le pendule, je ne fais que ça
158 posts
Hoog in de bomen, weg van 't licht...

7-6-2004
19:22

 

Ik zit hier nu een hele dag zo :

http://www.vvsport.be/buro/Bureaufitness_warmingup_bestanden/oef8.gif

en zo :

http://www.vvsport.be/buro/Bureaufitness_warmingup_bestanden/oef2.gif


 
----------------
Hoog in de bomen, weg van 't licht...