Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Opgepast: Lyme- 't is weer (bijna) zomer!!

Tijl 29 3174 10-6-2004 14:28  

Dernière réponse

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

7-5-2004
21:32

www
 

Opgepast: Lyme- 't is weer (bijna) zomer!!

Tijd om nogmaals een waarschuwing de wereld in te sturen. Zeker voor alle rotsklimmers die hier op deze forums rondsnuisteren.
Controleer u na een dagje rotsklimmen op teken!!!
Meer info: http://www.mloz.be/cgi-bin/iesnl/iesgen.cgi?page=http://www.mloz.be/nl/ies/brochures/br34.html
t Is voor uw eigen gezondheid en voor uw klimtoekomst
T

 

 

Lexe
le pendule, je ne fais que ça
67 posts

9-5-2004
20:30

 

beter nog laat je vaccineren!

 

 

Koenkrol
fidèle client
229 posts

9-5-2004
21:01

www
 



beter nog laat je vaccineren!


Is dat mogelijk??? wohow... daar ga ik eens voor naar mijn huisarts bellen. Sinds jaar en dag campeer ik behoorlijk wat dagen in een jaar buiten en de kans om lyme op te lopen wordt dan wel groot. Moest ik me kunnen laten vaccineren is dat weer een kopzorg minder.

 

 

DE LODE
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
557 posts
DE LODE (LHFAM)

9-5-2004
21:32

 

Volgens mij bestaat daar geen vaccin voor ze! Als er een zou zijn, zou de ziekte ni meer zo gevreesd worden, denk ik
 
----------------
DE LODE (LHFAM)

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

9-5-2004
21:34

 

er bestaan wel geneesmiddelen voor, vaccin is mogelijk, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 

 

Luna
est-ce que j'ai droit à une bière ?
22 posts

9-5-2004
22:19

 

Na een weekendje Fontainebleau had ik opeens een dikke bewegende sproet op mijn scheenbeen erbij !!!
We hebben het beestje verwijdert. ( gelukkig genoeg niet met de tekentang die we voor onze katten gebruiken)
En het beestje heeft me niet besmet.
Vanaf nu let ik wel meer op als ik in hoog gras rondloop.

Kan er iemand bevestigen dat er inderdaad een vaccin voor bestaat?

 

 

Koenkrol
fidèle client
229 posts

9-5-2004
22:57

www
 

Ik heb een en ander opgezocht...



Het farmaceutische bedrijf GlaxoSmithKline stopt met de ontwikkeling van een Europees vaccin tegen de ziekte van Lyme, een infectie die wordt overgedragen door teken. In de Verenigde Staten wordt een gelijkaardig vaccin uit de handel genomen. Nochtans worden in ons land steeds meer gevallen van de ziekte van Lyme opgetekend.
IN de Verenigde Staten en Canada bestaat een vaccin, Lymerix, tegen de ziekte van Lyme. Wegens tegenvallende commerciële cijfers -- een verkoop van 'slechts' 5 miljoen dollar in 2001 -- haalt de firma GlaxoSmithKline de entstof van de Amerikaanse markt. In Canada is de beslissing nog niet genomen.
GlaxoSmithKline was al enkele jaren bezig met de ontwikkeling van een Europees vaccin. De derde fase van het klinisch onderzoek zou dit jaar beginnen. Maar onder invloed van de slechte Amerikaanse verkoop worden die plannen voorlopig geschorst. Studies over de commerciële haalbaarheid van een Europees vaccin moeten nu uitwijzen of de firma volgend jaar met de ontwikkeling wil doorgaan of niet.



Het is er wel maar wordt vanwege niet winstgevend genoeg niet meer gemaakt, ze verdienen er maar 5 miljoend dollar mee... Dat begrijp ik dus niet he!!

 

 

pierken
le pendule, je ne fais que ça
144 posts
cu above or below

10-5-2004
13:18

www
 

5 miljoen dollar omzet betekent niet dat ze er zoveel aan verdienen hé.... de ontwikkelingskosten voor dat vaccin moet je er van aftrekken...


 
----------------
cu above or below

 

 

Koenkrol
fidèle client
229 posts

10-5-2004
16:44

www
 

Ik heb nen babbel gedaan met mijn huisarts en die mens wist te vertellen dat Lyme een beetje overroepen is en dat passieve preventie al even goed is als een vaccin.

Je moet:
gebeten worden
gebeten worden door een drager van de ziekte
de ziekte moet zich doorzetten
de ziekte moet duidelijke symptomen beginnen vertonen

Als je die keten doorlopen bent ben je dus officieel ziek door Lyme.

Op elk van die stappen kan het proces onderbroken worden zodat je niet ziek wordt.

Dus gewoon uitkijken is meestal genoeg.


/offtopic
5 miljoen is misschien niet veel, maar ik wil maar zeggen dat je zo niet mag redeneren voor alles. Stel dat je een iets vindt tegen malaria. De ontwikkelingskost bedraagt 10 miljoen, maar je weet dat de afzetmarkt, voornamelijk 3de wereld landen, je nooit een grote omzet gaan leveren wegens te duur voor die mensen.

Is het dan ethisch verantwoord om zo'n medicijn niet op de markt te brengen? Sorry, dat gaat er bij mij niet in. Ik vind dat ze in principe geen patenten zouden mogen nemen op medicijnen met een dergelijke impact op de wereldgezondheid. De pharmaceutische industrie is een mafia, dat weet ik. En het draait te weinig om gezondheid en genezen en teveel om geld. Sorry voor de off topic epistel maar het moest er even uit.
/offtopic

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

10-5-2004
17:02

www
 

De onzichtbare vijand

In de Boba van maart/april 2004 stond een artikel over De onzichtbare vijand. Ik ben ooit gebeten geweest en in paniek naar de huisdokter geweest (een zestal jaren geleden). Die dokter maakte er terecht niet veel van. Maar daar ik net voor mijn verlof stond heeft hij wel een behandeling voorgeschreven.
Mijn conclusie (toen): ik had zelf al het een en ander opgezocht en kende meer datails dan de huisdokter, ondertussen is er meer ruchtbaarheid gegeven aan de tekenbeten en zullen de meeste huisdokters ook wel de goede info/kennis hebben.
Er zijn naargelang de streek verschillende soorten besmettingen.
In de Boba verwijst men naar: http://www.itg.be (Tropisch instituut Antwerepen).
Ik dacht dat in Oostenrijk vaccinatie een normale zaak is.

----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 
[last edited on 2004.05.10 17:02:35]

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

10-5-2004
17:35

 

In oostenrijk is het dan ook wel een grotere plaag als hier bij ons. Heb da vorig jaar ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar.
 
----------------
"Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it."

 

 

Koenkrol
fidèle client
229 posts

10-5-2004
18:41

www
 

Dat gegeven ivm Oostenrijk klopt. Het is het enige land in europa waar je een vaccin kan vinden, of misschien nog in scandinavie.

In ieder geval moest je het willen is het daar dus wel te vinden.

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

10-5-2004
19:51

www
 

FOLDER TEKEN - Volksgezondheid

Voor de mensen die geïnterresseerd zijn stuur me een mailtje, ik heb de folder van volksgezondheid bij mij op de pc staan in pfd formaat.
 
----------------
http://users.pandora.be/ghost.buster/

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

11-5-2004
01:53

www
 

Mijn score van tekenbeten?
2002: 10 (record: 4 op 1 dag)
2003: 7
2004: 1 and still counting

Tekenbeten hebben bij mij nogal de vervelende gewoonte om te ontsteken. Duurt zo'n half jaar eer de plek volledig weg is (en dan nog...) maar nog nooit de sypmtomen van Lyme gehad.
Als regelmatige plasma-donor heb ik er nog nooit commentaar op gekregen.

BTW: Awirs is zéér teek-gevaarlijk!

G
 
[last edited on 2004.05.11 01:53:13]

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

11-5-2004
11:55

www
 

Mijn maximum was 17 op een nacht in Leopoldsburg. Het gemiddelde van het peloton(26 man) die nacht was 12!! Eén persoon was toen gezegend met een prachtexemplaar op het meest intieme mannelijke deel mogelijk.(Anno 2000)
Dit jaar al 4 op een dag (verleden weekend) and still counting...
Na een weekje jeuk is er niks meer van te merken.
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

11-5-2004
14:00

www
 

Ik heb vorig jaar bij mijn gewoonlijke sportkeuring gwvraagd of mijn bloed preventief ook getest kan worden op borroliose. (dat is geloof ik de ziekte van Lyme)
Ik werd positief getest! En echt veel was ik niet gebeten tot dan. Alles bij elkaar misschien 10 keer. Teken gehad in de frankenjura en de südpfalz. En in Les awirs natuurlijk.

Welke het is geweest is niet zeker, ik heb geen ring om een beet gehad. De arts zij dat ik de antistoffen had van een recente beet, er zijn ook anistoffen voor een beet die al langer geleden is geweest, je wordt altijd voor beide getest.

Na een kuur van antibiotica was alles in orde. Hopelijk blijven die bacterieën gevoelig voor antibiotica. Dus altijd de kuur volledig doen!

Veel gezondheid aan iedereen. En blijf op de hoede, die beesten kruipen op de meest onmogelijke plaatsen.
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

Crime-fighter
fidèle client
227 posts
leave no men behind

12-5-2004
19:00

 

Zal proberen van volgende week nen info-folder te verspreiden over ziektes en preventie hiervoor. Gekregen van de arbeidsgeneesheer in onze eenheid. Is misschien niet bruikbaar voor iedereen el voor alles even handig maar kan misschien toch ooit eens van pas komen...

 

 

Robbe
the spam club
2123 posts

12-5-2004
19:11

 

voel je dat of je teken hebt? of is het echt noodzakkelijk als ge in de natuur zijt geweest om u te controleren?
 
----------------
"Gravity is a myth, the Earth sucks."

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

12-5-2004
19:20

www
 

voelt ge niet
en controleren is rap gebeurd he
 
----------------
"Many years ago, I climbed the mountains, even thought it is forbidden.
Things are not as they teach us; the world is hollow, and I have touched the sky."

http://klimmen.no-ip.com

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

20-5-2004
19:18

www
 

Mijn teller staat sinds gisteren op 5 dit jaar. Beez is the place to be.
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon