Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Roken en klimmen

Mister T 36 3602 25-11-2004 14:53  

Dernière réponse

Mister T
le pendule, je ne fais que ça
86 posts

7-4-2004
15:00

 

Roken en klimmen

Het gaat hier vrij veel over roken in 2 andere threads, vandaar een ietsje serieuze vraag :

Heb hier al die goede voornemens ?en masse? gelezen in de « Stoppen met roken »-thread? waar het nu heel wat stiller is? Hopelijk is iedereen nog steeds gestopt ! !

Da?s wel interessant, want ik ben begin januari ook gestopt? dat is 2,5 maand goed gegaan, maar helaas ben ik sinds zo?n 2,5 weken opnieuw hervallen en is er helemaal geen houden meer aan ! !

Daarnaast begin ik meer en meer de indruk te krijgen dat het de laatste weken ietsje minder lukt met klimmen. Nu is dat in feite fantastisch nieuws, want dat is zowat het beste motief dat ik zou hebben om te stoppen met roken : als ik weet dat ik echt beter zou klimmen door opnieuw te stoppen met roken, doe ik het meteen denk ik.
(Voor mijn lief moet ik namelijk niet stoppen, want het is door haar dat ik opnieuw begonnen ben.)

Bij het stoppen zelf heb ik er niet gigantisch veel van gemerkt tijdens het klimmen omdat ik mijn roken toen in feite al serieus had afgebouwd en toen omwille van de eindejaarsfeesten en de nasleep daarvan wat minder klom?

Vandaar mijn vraag : hebben de stoppers de indruk dat het klimmen echt beter gaat en hebben de eventuele hervallers de indruk dat het minder goed gaat ?

Oftewel : heeft roken volgens jullie een merkbare invloed op klimmen? ?

Ik heb namelijk lang gedacht dat roken niet of nauwelijks invloed zou hebben op klimmen. Vaak ziet ge de supergoeie klimmers namelijk na een serieuze prestatie een vette saf rollen.. Maar daar ben ik niet meer zo zeker van?

Anyway, ik moet er ooit toch es vanaf!!

Thx, Ths


 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

7-4-2004
15:00

www
 

Toeval of niet, ben vandaag precies één maand gestopt met roken. Mijn prestaties zijn niet echt verbeterd maar ik hoop dat het wel beter zal worden. Zin om te roken heb ik momenteel met hopen, drang niet meer.

Misschien dat het binnen een maand of twee beter gaat!!! Allé dat hoop ik toch....
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Mister T
le pendule, je ne fais que ça
86 posts

7-4-2004
15:00

 

Dus uw prestaties waren ook niet echt gigantisch verbeterd (de normale evolutie niet meegerekend uiteraard)?

In elk geval: Volhouden!! Het moeilijkste wordt het als je denkt dat je er bent, want dan zakt de motivatie!
 
[last edited on 2004.04.05 21:01:39]

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

7-4-2004
15:00

www
 

Denk het ook dat de motivatie dan zakt, in ieder geval ik hou je op de hoogte.

 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Goeri
est-ce que j'ai droit à une bière ?
27 posts

7-4-2004
15:00

 

GOOIEN!!

Maske,

Gooi uw lief buiten,
stop me paffen,
klim langer (in plaats van chemo te volgen)

en mijne wereld stinkt een beetje minder!

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

7-4-2004
15:00

www
 

Ik heb laser therapy gevolgd, is eenmalig en nadien niks ni meer. Geen vervangend middel zoals pleisetrs of medicatie.

Wel nog veel goesting, maar geen drang meer....
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Mister T
le pendule, je ne fais que ça
86 posts

7-4-2004
15:00

 

Het is wel opvallend dat jullie na het stoppen met roken dus ook geen echt merkbare invloed voelden op het klimmen!! Dat was wat ik vroeger ook dacht...

Benieuwd of dat bij iedereen zo is. Heb ik dan blijkbaar onbewust die ene sport uitgekozen die vrij 'rookvriendelijk' zou zijn...


Grts, Thomas

PS: Lasertherapy??

 

 

BCN
red.
28 posts

7-4-2004
15:00

 

moved for the sake of all

This thread was moved by theboss

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

7-4-2004
15:03

www
 

Naar het schijnt zal je prestatie de komende zes maand na het stoppen zelfs afnemen, nadien zou ze pas terug beter worden!!
Naar het schijnt, hebben ze mij verteld, mss kan iemand hier deze uitleg bevestigen???
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

7-4-2004
16:47

www
 

Mogelijks komt het tijdelijk verschijnsel uit het opheffen van de continue CO-intoxicatie. (problemen met de rode bloedlichaampjes). Bij langdurige inspanningen kan je niet anders dan voordelen hebben met het stoppen. Bvb één ding is duidelijk bewezen: bij niet rokers zijn er duidelijk minder cardiovasculaire problemen. Dus een veel betere bloeddoorstuwing bij niet rokers. Roken vernietigt ook een aantal andere noodzakelijke dingen (rokers gebruiken best wat vitamine supplementen)
Eén ding weet ik ook: indien ik nu nog zou roken, zou ik niet meer klimmen.
Zoek in de medische literatuur één ding op dat roken stimulerend op je inspanningen inwerkt... Integendeel, dus: stop gewoon met roken en sport gezond!

 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 

 

Stiaanke
Water? Alleen om te blussen!
297 posts

7-4-2004
19:42

 

Nicotine is een stimulerend middel wat misschien je prestaties kan verbeteren.
Maar door het roken zet er zich teer in de longen af die de zeer dunne luchtkanaaltjes verstopt zodat de longcapaciteit verminderd en de teerafzetting op de celwanden van de longblaasjes verhindert de stofuitwisseling.
Uiteindelijk zit je dan met zogezegd kleinere longen wat bij grote inspanningen duidelijk zult merken. (dit is eigenlijk simpel uitgelegd)

 

 

Nico W
parfois ça m'arrive de grimper
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

7-4-2004
22:48

 

Wij maken zelf in ons lichaam nicotine aan! 't is een stof die het hartritme helpt onder controle houden. Vandaar dat het kunstmatig aanvoeren van veel nicotine een "rustgevend" effect heeft. En vandaar dus bij verslaafden ("rokers" is een eufemisme )ook de zin in een sigaret na een route geklommen te hebben: de adrenaline die je hart sneller heeft doen slaan, wordt onvoldoende tegengewerkt doordat je eigen nicotineproductie niet goed meer "afgesteld" is.

Als je dus eerst stopt met roken, kan je lichaam terug instaan voor de aanmaak van nicotine (heel weinig, maar voldoende en op de juiste tijdstippen voor het regelend effect). Als je dan terug begint te roken zit je plots met een overmaat aan nicotine die ook niet goed genoeg wordt afgevoerd, en zit je dus weer met een totaal ontregeld systeem dat de stijging in hartslag tegenwerkt. En net die wijziging in je hartritme heb je natuurlijk nodig voor het leveren van prestaties!

Dat effect zal dus wel weer verdwijnen, maar ik zou toch maar gewoon proberen te stoppen als ik van jullie was

(ps: als hier toevallig medisch-geschoolden zouden passeren om deze uitleg te bevestigen of te bekritiseren? Hou u vooral niet in!!! 't Is iets dat me is bijgebleven uit een gesprek met een biomedica-student. Enfin, dit is wat ik er van gemaakt heb, dus of het tot op de details juist is???)
 
----------------
God used to be my co-pilot, but we crashed in the mountains and I had to eat him.

 
[last edited on 2004.04.07 22:48:29]

 

 

BCN
red.
28 posts

10-12-2012
14:29

 

off-topic

The off-topic part was moved here...
This thread was split by theboss.

 

 

neo
un verre d'eau svp
2 posts

10-9-2004
16:35

 

ik denk dat u prestatie afneemt omdat ,als je rookt worden je hersenen gestimuleert en zie je de juiste manier om een parcours te klimmen sneller (ps , dit geld alleen voor rokers)
dus waarschijnlijk zal dit inderdaad na aannemelijke tijd terug beteren .
onderussen rook ik mezelf ook (niet de put in )de muur op .
 
[last edited on 2004.09.10 16:34:33]
 
[last edited on 2004.09.10 16:35:01]

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

10-9-2004
18:24

www
 

Ikke al meer dan 6 maand gestopt maar quasi conditie is er nog niks bijgekomen.....

Zullen wel zine wat het geeft binnen nog is 6 maand zeker....
 
----------------
"Whenever I climb I am followed by a dog called 'Ego'." - Friedrich Nietzsche (1844-1900)

 

 

Nico W
parfois ça m'arrive de grimper
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

10-9-2004
18:31

 


als je rookt worden je hersenen gestimuleert

diegenen die dat roken zijn nog altijd in de minderheid hoor
 
----------------
Life on earth is expensive, but it does include an annual free trip around the sun.

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

10-9-2004
19:21

www
 

Maar degenen die MEEroken das al iets anders.....
 
----------------
"Whenever I climb I am followed by a dog called 'Ego'." - Friedrich Nietzsche (1844-1900)

 

 

Nico W
parfois ça m'arrive de grimper
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

10-9-2004
19:30

 

Laat mij me even verduidelijken...:
diegenen die dàt roken, dat wat de hersenen stimuleert, enz.

hmmmm, ik begin nog te geloven dat ge met een naar canabis geurende wagen voorbij de wodca-controles geraakt
 
----------------
Life on earth is expensive, but it does include an annual free trip around the sun.

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

10-9-2004
19:35

www
 


hmmmm, ik begin nog te geloven dat ge met een naar canabis geurende wagen voorbij de wodca-controles geraakt


Not on MY shift.....
 
----------------
"Whenever I climb I am followed by a dog called 'Ego'." - Friedrich Nietzsche (1844-1900)

 

 

Jo
parfois ça m'arrive de grimper
1843 posts
Think different!

12-9-2004
21:59

www
 


als je rookt worden je hersenen gestimuleert

Blijkbaar toch niet, want het is gestimuleerd

En rokers, niet vergeten: geen peuken aan of op de rotsen laten liggen!
 
----------------
Think different!