Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

(split) opwarming

Ricky 12 3901 21-3-2005 11:21  

Dernière réponse

Ricky
le pendule, je ne fais que ça
157 posts

4-4-2004
20:47

 

opwarming

kan er mij iemand vertellen wat de perfecte opwarming is voor het klimmen. heb snel spierpijn aan de onderarmen en doe altijd 2 gemakkelijke routes om te beginnen. en wat kunde nog mee nemen om te eten voor t'smidags buiten reist,iets da voedzaam is en ni zwaar da je daarna terug kunt klimmen?
merci

 

 

DE LODE
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
557 posts
DE LODE (LHFAM)

4-4-2004
20:47

 

Ik doe meestal 1 opwarm routeke en dan gaat et goed. Misschien wat stretchoefeningen doen alvorens aan een route te beginnen? Of iets meer training aan je armen besteden?

Ik neem altijd van die Spaghetteria's mee om te eten, maar k denk ni da da et geen is da ge wilt. Kan soms zwaar op de maag liggen, maar persoonlijk heb ik er nog geen last van gehad.

(Misschien beter een nieuwe thread van maken? Past volgens mij niet echt bij dit onderwerp)
 
----------------
DE LODE (LHFAM)

 

 

Christ
est-ce que j'ai droit à une bière ?
25 posts

5-4-2004
12:00

 
 

 

Christ
est-ce que j'ai droit à une bière ?
25 posts

5-4-2004
12:02

 

wel even doorklikken naar préparation physique ; échauffement.

 

 

Ricky
le pendule, je ne fais que ça
157 posts

5-4-2004
12:54

 

is wel spijtig da die site in het frans is, ben daar ni goed in

 

 

Christ
est-ce que j'ai droit à une bière ?
25 posts

5-4-2004
19:28

 

Ok, ff kort samenvatten want na een pas opgelopen vingerblessure begin ik ook overtuigd te geraken van de voordelen van een goede opwarming.
Als je het volgens het boekje wil doen gaat het als volgt:
1) verhoog je hartslag en lichaamstemperatuur (door te lopen (naar de rots), huppelen, touwtje springen, molenwieken en andere activiteiten waardoor mensen raar naar jou zullen kijken)(gedurende 10 - 15 min.)
2) stretchen, opspannen en losschudden van alle spiergroepen (je mag enkel een lichte rekking van de spier voelen en zeker geen pijn) enkele malen per spier.
3) hangen en optrekken aan grote bakken of inklimmen in routes die stuuuukken onder je niveau liggen.
Voila, dat zijn ook mijn goede voornemens

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

5-4-2004
19:42

www
 

Vroeger begon ik ook onmiddellijk vollen bak, nu opwarmen met één tweeken of een drieken...
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Climber
est-ce que j'ai droit à une bière ?
38 posts

22-4-2004
12:48

 

Kwestie van't eten;
Ik eet gewoon af en toe een beetje en niet alles in eens.
Zo ligt de maaltijd nooit op m'n maag en heb ik wel constant kracht.

 

 

Matti
fidèle client
499 posts

23-4-2004
10:07

www
 

in d'Ardennen heb ik meestal gewoon rozijnekoeken mee...
en van dat opwarmendoe ik er een 4-tal van laag niveau, waarbij ik wat vlugger, losser klim en ook kort na elkaar. daarna beetje rusten en dan geleidelijk niveautjes verhogen.

Meer is da nie bij mij

 

 

Mister T
le pendule, je ne fais que ça
86 posts

23-4-2004
12:03

 

Efkes off topic:

Op die - overigens interessante -site van kinescalade, staan blijkbaar wel serieus heftige foto's (en terecht)!!

Zoals hier: het mogelijk pijnlijke gevolg van klimmen met een ring (klein waarschuwingske: Echt wel vrij harde foto...):


http://perso.club-internet.fr/jocelyn.loubriat/rgfg.html

Thomas

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

23-4-2004
13:16

 

bah... mijn maag speelt op...

opwarmen: absolute must, na actieve algemene opwarming, specifiek opwarmen: gebruik oefeningen die klim-verwant zijn of klim zoals reeds gezegd in op eenvoudige routes: je kunt bv. een drie of vier een paar keer op- en afklimmen

eten/drinken: eten doe ik nooit veel tussenin, bananen zijn zo ongeveer het enige dat ik verdraag, maar die zijn nogal delicaat in het transport; een busje met de helft fruitsap en de helft water is voor mij prima
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

bart despiegelaere
parfois ça m'arrive de grimper
1330 posts

21-3-2005
11:22

 

Artkel in standaard:

Opwarmen beschermt wél tegen sportblessures

EEN goede opwarming, voorafgaand aan handbaltrainingen of -wedstrijden halveert het blessureleed. Dat blijkt uit onderzoek onder 120 Noorse handbalteams met spelers van vijftien tot zeventien jaar oud. De helft van de teams kreeg een seizoen lang een op de handbalsport toegespitste warming-uptraining. De andere helft bleef trainen zoals ze altijd deden.



Met deze uitkomst ondermijnen de onderzoekers van het sporttrauma-onderzoekscentrum in Oslo de moderne wetenschappelijke opvatting dat opwarmen geen invloed heeft op het aantal blessures. Onder andere uit Nederlands onderzoek bij amateurvoetballers bleek dat wel of geen opwarming nauwelijks invloed had op het aantal blessures.

De sportwereld is in de praktijk altijd in de warming-up blijven geloven. Veel sporters en trainers geloven eenvoudigweg in het prestatieverbeterende effect. Ze verwijzen dan naar kampioenen die ook altijd veel rekten, strekten en oefeningen vooraf deden. Sportblessurepreventie is belangrijk omdat op eerstehulpafdelingen een op de vijf tot tien patiënten met een in korte tijd ontstane verwonding een sporter is. Vaak zijn knieën of enkels getroffen, tijdens ploegsporten als voetbal, basketbal en handbal.

De op handbal toegespitste Noorse opwarmingsoefeningen weken sterk af van het vrij plichtmatige rekken, strekken, loslopen en soepel maken wat sporters doorgaans vooraf aan een training of wedstrijd doen. De oefeningen waren vooral gericht op het opvangen van krachten waar knieën en enkels tijdens het handballen aan blootstaan. Er waren evenwichtsplankjes en balanceermatten beschikbaar en er werd ook al met de bal geoefend. Het voornaamste doel was om de spelers meer bewust te maken van de 'bewegingskwaliteit' bij rennen, springen en landen en bij plotseling draaien of zijwaarts stappen. De spelers kregen ook instructie over de juiste houding en teamgenoten werden gestimuleerd om elkaars houding en bewegingen te corrigeren.

Tijdens het acht maanden durende wedstrijdseizoen liepen 262 van de 1.837 spelers in totaal 298 blessures op. In de controlegroep raakten 167 spelers gewond en in de groep die de warming-uptraining kreeg 95. Maar de trainingsgroep was 80 mensen groter dan de controlegroep. Daardoor halveerde de kans op een blessure door de warming-up. Vier van de vijf verwondingen ontstonden acuut, de andere door overbelasting.

De onderzoekers denken dat hun methode uitgebreid kan worden naar andere sporten waar draaien, springen en zijwaarts stappen belangrijk is. Zoals voetbal en basketbal. Wellicht moeten de oefeningen per sport worden aangepast.
 
[last edited on 2005.03.21 11:22:38]