Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Koffie en melkzuur?

theboss 12 4058 16-10-2004 17:38  

Dernière réponse

theboss
BCN founder
4101 posts

29-3-2004
22:57

www
 

Koffie en melkzuur?

Naar ik me laten vertellen heb door iemand die dat in een MTB-boekje gelezen heeft, is koffie bevorderend voor de aanmaak van melkzuur en dus niet aan te raden voor mensen die duursporten doen en ook voor ons, klimmers die liever bloed door hun voorarmen weten stromen

Klopt dat, wat zit daarachter en moet ik mijn gewoonte opgeven van voor het klimmen een paar tassen zwart goud binnen te gieten?

G

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

30-3-2004
05:35

www
 

Als ik dat doe dan voel ik me niet lekker na het klimmen...beetje misselijk, met cola ofzo heb ik dat niet!!! Zal mss aan mij afhangen maar heb het toch al opgemerkt dat te veel koffie misselijkheid veroorzaakt.
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

30-3-2004
09:24

 

als ik teveel aan de koffie gezeten heb voor eht klimmen sta ik gewoon te hyper en dan ben ik rapper ambetant of kwaad. Plus ge moet er rapper van naar de WC.

Maar of dat echt zorgt voor melkzuur productie?? Lijkt me raar. Waarschijnlijk zul je dan weer liters meoten binnenspelen voor eht effect heeft...
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Renaat
parfois ça m'arrive de grimper
1178 posts

30-3-2004
12:59

www
 

Koffie is alleszins een vochtafdrijver, dat is al niet goed...

 

 

m.
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

30-3-2004
21:50

 

coffeïne , het opwekkend bestandeel dat in koffie voorkomt, maakt de hormonen nor-adreline en adrenaline vrij.De afbraak van leverglycogeen wordt versneld,de stofwisselingssnelheid vergroot,gepaard met een verhoogd zuurstofgebruik.De nierdoorbloeding vermindert en de waterafscheiding wordt bevorderd.Dagelijks gebruik van een tot vier koppen heeft geen aantoonbare schade voor het organisme tot gevolg.
(Da's zo ongeveer het zelfde met als duvels.)

In verband met melkzuurproduktie of verwerking heb ik niks teruggevonden.

uit "sport en voeding" van DR.Peter Konopka


 
[last edited on 2004.03.30 21:50:27]

 

 

Renaat
parfois ça m'arrive de grimper
1178 posts

30-3-2004
22:13

www
 

En als je nu vier tassen koffie en vier duvels per dag drinkt?

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

30-3-2004
23:53

 


Koffie is alleszins een vochtafdrijver, dat is al niet goed...

Alcohol (en dus die Duvels...) ook...

 

 

bergrat
parfois ça m'arrive de grimper
1627 posts

2-4-2004
11:19

 

hoe dan ook, ik heb koffie nodig.
Persoonlijk heb ik door koffievan verzuring geen last. Het geen met een pak duvels de avond ervoor wel het geval is.

Wat die misselijkheid betreft, probeer eens een ander merk van koffie, bij ons op het werke hebben ze koffie van max h, het vlaams ministerie heeft daar een contract mee, die koffie smaakt al ongeloofelijk slecht en hij werkt enorm op de maag, terwijl ik dat met koffie van Douwe niet heb.

valt het op dat ik aandelen heb van Douwe

 

 

Matti
fidèle client
499 posts

6-4-2004
18:46

www
 

meer koffie ?

from http://www.sports-drugs.com/asp/ss_qanda.asp :
Gota-kola is sometimes mistaken for Cola nut. Cola nut is a common ingredient of many food and drink products. It is rich in caffeine and so all foods or beverages containing cola should be restricted in sport. Caffeine is a CNS stimulant and has cardioactive and diuretic propeorties; if taken in sufficient quanitities can enhance performance in sport. A urine caffeine level of 12 micrograms per ml or greater constitutes an offence. As little as six cups of coffee may result in this level in the urine.
---
toch mijn bedenking...
alhoewel bevestiging :
http://www.humankinetics.com/sdsu/content/viewnotes.cfm?sid=14

en zelfs "Some has shown caffeine improves performance":

http://www.odu.edu/af/monarchdining/nutrition6.htm


AHA! maar niet voor boulders:
"Caffeine improves performance in most events (with the exception of very short high-intensity exercise. Caffeine also increases cognitive functioning during exercise.
"
http://www.medicdirectsport.com/sportsnutrition/default.asp?step=4&pid=88
 
[last edited on 2004.04.06 18:46:41]

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

6-4-2004
19:13

 

Cafeïne in een hogere concentratie dan 12 microgram per milliliter urine wordt aanzien als een dopinginbreuk.

Over koffie & cafeïne in sport :
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/voeding/ergogene/cafeine.htm

 

 

sander2
est-ce que j'ai droit à une bière ?
48 posts

16-10-2004
13:49

 

ivm melkzuur

halo,
uit recent onderzoek is gebleken, dat het grootste deel van de stijfheid in spieren niet door melkzuurvorming komt. Stijfheid komt door het feit dat je je spiercellen beschadigt, bij intensief trainen. Deze vernielde spiercellen, gaan aanzetten tot de aanmaak van nieuwe, en meerdere spiercellen. Hierdoor kan men dus het spiervolume vergroten door te trainen. Melkzuur daarintegen wordt vrij snel afgevoerd door allerlei klieren, en dan dus onmogelijk de boosdoener zijn.
Om op die spieren verder in te gaan, ...
spierstijfheid is het grootst na 2 dagen, en neemt dan vrij snel af door aanmaak van andere cellen. Na 2 weken heb je trouwens volledig nieuwe spieren, daarom dat na 2 weken niet sporten ja spiermassa vrij snel afneemt.
melkzuur kan men eigenlijk vergelijken met een blauwe plek. Het zjin allebei stoffen die zich in of op de spiren bevinden, die er eigenlijk niet horen te zijn. En net zoals een bleuwe plek(bloed) wordt ook het melkzuur vrij snel afgecvoerd. Als je me niet geloofd moet je maar eens bedenken, ...
waarom doet het zo veel zeer als ik stijve spieren stretch, dat kan toch niet gewoon door dat er melkzuur inzit, maar wel omdat mijn spieren beschadigd zjin.
Dat was mijn relaas.
Je mag dus koffie blijven drinken, al is koffie ooit gezond. En als je me toch niet geloofd, comben,seer je koffie-drinken dan met veel vlees te eten, wat helpt bij aanbmaak van spieren, weefsel dus.En drink veel water, want koffie is inderdaad waterafstotend.

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

16-10-2004
17:38

 

onderstaand artikel uit de morgen
(waarbij ik in het midden laat of koffie voor of na het klimmen nu goed of slechts is

Melkzuur is niet de oorzaak van blokkerende spieren

Zure benen bestaan niet

Het melkzuurmonster bestaat niet. Te veel melkzuur was dertig jaar lang de nachtmerrie van elke atleet want, zo geloofde men, te veel melkzuur zorgt ervoor dat spieren dienst weigeren en verkrampen. Volgens nieuw onderzoek dat vandaag in Science verschijnt, is dat onzin. 'Melkzuur veroorzaakt geen vermoeide spieren, het voorkomt net dat onze spieren te vermoeid raken. Het is het verlies aan potassium dat van onze spieren pudding maakt', vertelt de Deense fysioloog dr. Thomas Pedersen aan De Morgen.


Door Katrijn Serneels

uur heeft geen al te beste reputatie. "Als we in een zure citroen bijten, verkrampt onze mond", zegt dr. Thomas Pedersen van de universiteit van Aarhuus, een van de auteurs van de studie in Science. "Als onze spieren het laten afweten, krijgen we een stekende pijn in onze benen en voelen we ze verkrampen. Dertig jaar geleden bleek uit onderzoek dat hoe vermoeider spieren waren, hoe meer melkzuur er aanwezig was. Het verband was gauw gelegd: het zuur zou wel de oorzaak zijn van de vermoeide en blokkerende spieren. Vandaag kunnen we bewijzen dat dat helemaal niet klopt."

Het klopt wel dat er meer melkzuur wordt aangemaakt als we onze spieren intensief gebruiken. "Maar we weten nu dat de spieren melkzuur aanmaken om te voorkomen dat ze vermoeid raken en dienst weigeren. De echte boosdoener, die van de benen pudding maakt, is het verlies van potassium. Potassium is normaal gezien altijd aanwezig in onze spieren. Het zorgt ervoor dat de spier gevoelig is voor signalen uit de hersenen, maar als een spier heel intensief gebruikt wordt, komen de potassiumionen uit de spier los, en wordt de spier minder gevoelig voor signalen die zeggen dat er bewogen moet worden. Als er te veel potassium ontsnapt is, gehoorzamen onze spieren niet meer en weigeren ze dienst."

Melkzuur zorgt ervoor dat we bij het eerste verlies van potassium niet meteen blokkeren. "Het gebruiken van de spieren is een ingewikkeld proces. De hersenen sturen signalen naar de spier dat er bewogen moet worden. De potassiumionen vangen die signalen op en de spier schiet in actie. Vanaf het moment dat de spier intens actief is, wordt er melkzuur afgescheiden in de spier. Het melkzuur zorgt voor een verhoogde gevoeligheid voor de signalen uit de hersenen. Het onderdrukt ook de chloride-ionen in de spier, die ervoor zorgen dat een spier in rust niet onwillekeurig begint samen te trekken. Ook al laten de potassiumionen het steeds meer afweten, de spier blijft gehoorzamen aan de hersenen omdat het melkzuur de gevoeligheid verhoogt. Op een bepaald moment is er echter te weinig potassium en kan ook een grote hoeveelheid melkzuur het verschil niet meer maken. Gevolg: de signalen van de hersenen worden niet meer adequaat uitgevoerd door de spier, het lichaam gehoorzaamt niet meer, de benen blokkeren, maar dat is niet de schuld van het melkzuur."

'Mijn benen waren verzuurd' is een verklaring die atleten en wielrenners om de haverklap geven als ze net niet gewonnen of ondermaats gepresteerd hebben. Ook Kim Gevaert en Cédric Van Branteghem beriepen zich tijdens het WK in Parijs in 2003 op verzuurde benen om te verklaren waarom ze niet in de finale geraakten. Hopelijk doet het Gevaert het vandaag beter wanneer ze de kwalificaties moet lopen op de Olympische Spelen, maar zure benen zijn dus niet de oorzaak van alle atletisch kwaad. "Er zat te weinig potassium in mijn benen", is de enige juiste verklaring.

Het goede nieuws is dat potassiumverlies misschien voorkomen kan worden. "Totnogtoe werd aangenomen dat hoeveel signalen van de hersenen de spieren opvolgen een proces was dat niet beïnvloed kan worden. Nu weten we dat het lichaam zelf dat kan beïnvloeden en dat spieren veel slimmer zijn dan we denken. Het afscheiden van melkzuur is namelijk een heel goede truc om de gevoeligheid voor signalen te verhogen. Een atleet die wil voorkomen dat zijn spieren het laten afweten, kan nu twee pistes volgen: de afscheiding van melkzuur verhogen of het potassiumverlies beperken. Dat is ook goed nieuws voor mensen met spieraandoeningen waarbij de controle van de hersenen over de spieren in de war loopt. Via die nieuwe ontdekking kunnen we misschien hun ziekte verhelpen. Een verlamde terug doen lopen kunnen we niet. Bij verlamming is het probleem niet ongevoelige spieren, maar dat er geen signalen meer verstuurd worden naar de spieren. Melkzuur is een fantastisch middel, maar het kan geen wonderen doen."

'De spieren maken melkzuur aan om te voorkomen dat ze vermoeid raken en dienst weigeren'

 
----------------
walk through life and talk to everyone