Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

verstuiking??????

the source 19 4400 5-9-2004 13:53  

Dernière réponse

the source
un verre d'eau svp
18 posts
ga van achter die computer, en klimt!

28-3-2004
11:40

 

verstuiking??????

hoi klimmers,
Ik ben gisteren gevallen in Les Awirs , en heb daarbij mijn enkel bezeerd. Wij zijn daarna naar de spoedgevallen in het UZA te Edegem gereden, en daar vertelden ze mij dat het ging om een zware verstuiking, en dat ik één week in de gips moet, en daarna zes tot acht weken rust. Nu heb ik al dikwijls een ledemaat verstuikt gehad, al enkele gebroken ook, maar ik heb nog nooit zoveel pijn gehad als deze voorbije nacht. Is het mogelijk dat een verstuiking zoveel pijn veroorzaakt, of zou ik een tweede opinie moeten gaan vragen? De eerste dokter die bij mij was, wist mij te vertellen dat, indien er niets op de platen te zien was, het zou gaan om mijn ligamenten en/ of gewrichtsbanden. Nu inderdaad, er was niets op plaat te zien, dus zei de tweede dokter dat ik een kleinzeerig ventje was, en dat het maar gewoon om een verstuiking ging. Zou iemand mij hier iets meer over kunnen vertellen aub, dank bij voorbaat.
Klimgroetjes,
Woutje

 
----------------
ga van achter die computer, en klimt!

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

28-3-2004
12:01

www
 

Ah, jij was het, ik heb je nog mee naar de wagen geholpen.

Ik heb ooit mijn enkel verstuikt en daar ook weken moeten mee rusten.
Naar het schijnt doen zo'n verstuiking meer pijn dan een breuk en dat heb ik ook gevoeld: ze hebben voor mij toen zelfs de ambulance gebeld omdat ik van mijn stekken gedraaid was op de trappen van de cinema in Aalst.

Veel beterschap gewenst!

G
 
[last edited on 2004.03.28 12:01:43]

 

 

the source
un verre d'eau svp
18 posts
ga van achter die computer, en klimt!

28-3-2004
12:19

 

dacht al dat jij het was die me geholpen heeft, nogmaals bedankt. de enige pech is dat ik er nu weer zolang tussenuit lig hé Maar kom, een weekje of acht, en we kunnen er terug tegenaan Daartegen hebben we elke dag schitterend weer!
 
----------------
ga van achter die computer, en klimt!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

28-3-2004
19:42

www
 

Ik kan dat ook beamen, het doet verschrikkelijk pijn, één week echte rust en dan enkele weken gesukkeld.
Tot ongeveer een jaar nadien bleef die voet gevoelig voor zijwaartse stoten.
In ieder geval spoedig herstel en trek je het niet aan dat je pijngrens zogezegd lager ligt. Die uitspraak verwacht men niet van een geneesheer, mogelijk was het de technieker die belast was met het nemen van de foto's.
 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 

 

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

28-3-2004
20:19

 

Heb ook ooit mijn enkel verstuikt bij een voorklimmersval. Tijdens het vallen met die voet een richel geraakt. Resultaat: zinkverband, enkele weken zoet. Kan nu nog steeds mijn rechter enkel "knakken" naar believen

 

 

the source
un verre d'eau svp
18 posts
ga van achter die computer, en klimt!

28-3-2004
22:22

 

niet echt een prettig vooruitzicht dan allé Maar kom, na regen komt zonnechijn zeker...
Dus maw., binnen een weekje of acht, negen kunnen jullie mij terug buiten op de rotsen verwachten
bedankt voor de info allemaal, zal nog wel ff op mijn tanden bijten dan.
 
----------------
ga van achter die computer, en klimt!

 
[last edited on 2004.03.28 22:22:41]

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

29-3-2004
08:46

www
 

@the source: Een mogelijkheid:
Van zodra die voet genoeg genezen is om te kunnen lopen: klim met een zware vaste hoge schoen aan die ene zwakke voet, aan de andere je klimschoen, in het begin enkel naklimmen.
 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 

 

Renaat
parfois ça m'arrive de grimper
1178 posts

30-3-2004
22:21

www
 

Heb vroeger veel geskateboarded (of zoiets), en heb zo alletwee me voeten meermaals totaal omgeslaan met gescheurde gewrichtsbanden als gevolg. Doet inderdaad veel pijn.
De laatste keer heb ik mij de luxe veroorloofd om erna naar een kinesietherapeut te gaan, en dat heb ik me echt niet beklaagd. Die liet me een hele hoop verschillende oefeningen doen om die banden weer te versterken. Heb afgezien als een beest, pijn niet te doen, maar het heeft wel geholpen. Ik doe die oefeningen nu nog regelmatig, gewoon om die spieren wat op peil te houden. Veel succes!

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

31-3-2004
00:00

 


Heb afgezien als een beest, pijn niet te doen, maar het heeft wel geholpen.


Volledig mee eens. Orthopedisten & chirurgen vergeten trouwens regelmatig eens de "dienst na verkoop".

Kinesitherapie werkt echt! Maar zet alle fantasmen over kinisistes uit te je hoofd. Kiné & revalidatie is afzien, maar het loont.

 

 

Wimper
fidèle client
225 posts
Hoe hoger je klimt, hoe dieper je kan vallen !

31-3-2004
18:22

 

Heb in het verleden al bijna alles mogen ervaren (breuken, scheurtjes, verstuikingen, ligamenten kapot, ...) De zware verstuikingen (en scheuren) zijn mijns inziens het meest pijnlijke en tevens ook het meest vervelend.
Een breuk geneest meestal vrij snel en eens de spieren terug gesterkt zijn, kan je weer aan de slag.
Met zware verstuikingen kan dit wel eens langer duren dan gewenst. Enkele weken tot meerdere maanden !
Als ik je een goeie tip mag geven (ivm verstuikingen) : laat het gewricht niet te lang in een gipsverband (of iets dergelijks) zitten. Van zodra je zonder kan, is het beter om stevig te tapen of een goed verband te leggen, zodat je als je wil, je voet tenminste kunt bewegen en zo het enkelgewricht soepel kunt houden. Als je in het begin terug gaat klimmen en het lukt niet met je klimschoentjes : klim gewoonweg na op D-schoenen, heel goed voor je techniek en redelijk stabiel voor je enkel.
 
----------------
When you reach the top, you're only half way there !

 

 

the source
un verre d'eau svp
18 posts
ga van achter die computer, en klimt!

31-3-2004
21:41

 

Ik ben een tweede opinie gaan vragen aan mijn dokter, en die heeft al de vorige berichten beaamt. Toch nogmaals allemaal bedankt, dit was sneller, en eigenlijk ook goedkoper
thnx u all
 
----------------
ga van achter die computer, en klimt!

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

1-4-2004
00:00

www
 

Je ziet, met eigen ervaring kom je al ver hé.
Revalideer ze!

G

 

 

Renaat
parfois ça m'arrive de grimper
1178 posts

1-4-2004
23:12

www
 

Als ze een verband voorstellen: deze die je moet aantrekken als een sok, en daarna moet overspannen met velcro-banden vind ik best...
Deze die bestaan uit twee plastieken plaatjes met luchtkussens aan weerszijde van je enkel trekken echt op niets.

 

 

bergrat
parfois ça m'arrive de grimper
1627 posts

2-4-2004
11:28

 

Enorm opletten met een verstuike poot, ik ben dat eens tegenkomen een jaar of acht geleden, heb toen, als jonge snotter, niet lang genoeg gerust. Da zou zo ook wel genezen.
Nu kan ik geen ganse dag meer met sportschoenen aanlopen, klimmen met klimschoentjes doe ik ook maar zelden meer.

Al ik je dus een raad mag geven, wanneer je uit de gips komt doe het rustig aan, je enkel is dan enorm zwak en direct te intensief beginnen kan zich later wreken.

dus take it easy.


 

 

soulman
le pendule, je ne fais que ça
141 posts

3-4-2004
20:05

 

ik heb ook acht jaar geleden mijn enkel omgeslaan tijdens basket. nog altijd last de dag nadat ik lange afstand heb gelopen of zelfs gestapt (zelfs na een avondje dansen).

die oefingetjes voor de enkels mag je anders wel eens beschrijven. wie weet helpt het.

merci

 

 

Luca
le pendule, je ne fais que ça
84 posts

3-4-2004
20:38

 

kheb zo ook eens de onderkant van mijne voet mogen aanschouwen, achteraf ook gene dag gerust en twee jaar later begint diene enkel nog altijd pijn te doen als ik lang stilsta. Maw soms moete al eens (hoe erg ook) rusten.

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

5-4-2004
13:19

 

Ik heb helaas een redelijke ervaring met zwaar verstuikte enkels ofwel ingescheurde enkelbanden opgebouwd (3x). Ik kan Wimper zijn stelling volledig onderschrijven dat je zo snel mogelijk weer moet gaan bewegen. Doe je dat niet dan heb je later veel meer problemen met een stijf gewricht en kost je het erg veel moeite om de enkel weer bewegelijk te krijgen. Natuurlijk wel met beleid en zorgen dat het geen pijn doet.

 

 

Renaat
parfois ça m'arrive de grimper
1178 posts

5-4-2004
17:12

www
 

Oefeningetjes:
- je staat recht voor een sportrek, voeten op de grond, ga dan op je tenen staan (hiel van de grond, volledig op kuitspierkracht, één been tegelijk)
- ook aan het rek, je staat op je tenen, en buigt door je knieën, terwijl je hiel steeds van de grond blijft (op bovenbeenspierkracht, één been tegelijk)
- eendeloop of ganzepas (vooruit waggelen terwijl je volledig door je kniën gezakt zit)
- hier heb je iemand voor nodig: al liggend ,je voet naar onder/boven/links/rechts bewegen, terwijl die persoon tegendruk uitoefent

Eerst wat opwarmen natuurlijk!!!
succes

 

 

the source
un verre d'eau svp
18 posts
ga van achter die computer, en klimt!

5-9-2004
13:53

 

deeke, was toch een breuk

tja, ik heb echt wel even in de probs gezeten, want ze hadden in het uza een verkeerde diagnose gesteld.

blijkbaar was het toch een breuk, met dan nog een zwaar kraakbeenletsel.

had eigenlijk toch beter naar mijn lichaam geluisterd!
toch, thnx u all

 
----------------
ga van achter die computer, en klimt!