Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

voedingssupplementen

popol 32 5369 1-11-2004 16:34  

Dernière réponse

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

10-3-2004
12:41

 

voedingssupplementen

Op Amerikaanse klimsites wordt er openlijk over gesproken: voedingssupplementen.


whey-protein .. creatine .. Calcium citrate .. D-glucosamine Sulfate ..


Hoe zit dat in België? Iemand positieve of negatieve ervaringen?

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

10-3-2004
12:41

 

dit is een heel moeilijk item, want het stelt in wezen ook de vraag waar nu precies de grens van doping ligt

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

10-3-2004
12:41

www
 
 

 

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

10-3-2004
12:41

 

Da's natuurlijk de vergrotende trap: is doping aanvaardbaar op amateur-niveau, ttz voor mensen die nooit aan competitie doen?

Edit: op die site die Geert heeft aangeduid (tnx)staat het volgende:


Het decreet medisch verantwoord sporten geldt in de eerste plaats voor sportbeoefenaars die in Vlaanderen aan een sportmanifestatie deelnemen of zich daarop voorbereiden (...)
Een sportmanifestatie is elk initiatief tot sportbeoefening met recreatieve, competitieve of demonstratieve doeleinden in georganiseerd verband.



 
[last edited on 2004.01.20 00:26:47]

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

10-3-2004
12:41

 

Als ik op 4000 meter een aspirientje neem tegen de koppijn, wat doe ik dan volgens jou?
Neem ik in wezen geen (weliswaar legaal) prestatiebevorderend middeltje?

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

10-3-2004
12:41

www
 

Prestatiebevorderend zou ik dat niet noemen, je bedriegt er je eigen lichaam/moraal mee en dát is nu net de essentie van doping volgens mij.
In dat opzicht is ook het prikje tegen de pijn dat voetballers tijdens een match krijgen, ook doping.

G

 

 

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

10-3-2004
12:41

 

Interessante denkwijze. Maar de grens tussen "jezelf bedriegen" en "gezond leven" is flinterdun: voedingssupplementen (bvb vitamines, ijzer) nemen, of Voltaren/Brufen/... tegen de pijnlijke vingers, om maar wat te noemen.

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

10-3-2004
12:41

 

gewone voedingssupplementen zoals vitamines of ijzerpillekes ofzo kunnen voor mij wel. Ga je richting middelen om je spieropbouw te bevorderen ofzo dan ligt daar voor mij de grens.
Een aspirientje of pijnstiller wanneer echt nodig vind ik ook kunnen. Opdat je toch een beetje kunt genieten van de activiteit waarmee je bezig bent en om genietbaar te blijven voor je medemens.

Maar je gaat mij weinig of geen pillekes zien slikken. Ik hou het bij gezonde voeding
 
----------------
one day, when he was naughty, Mr Bunnsy looked over the hedge into farmer Fred's field and it was full of fresh green lettuces. Mr. Bunnsy however, was not full of lettuces. This did not seem fair - terry pratchett-

 

 

Sven
le pendule, je ne fais que ça
106 posts
Somewhere out there is a place where I belong!

10-3-2004
12:41

 

als 't ni moet, ga ik ook geen aspirine slikken "tegen de koppijn die komt", maar as ik daar echt last van heb, ga ik het mij ni laten. kwestie van inderdaad iets meer van den berg te genieten en ni te veel op de pijnscheuten te moeten concentreren...

 

 

Jan DC
le pendule, je ne fais que ça
107 posts
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function.

10-3-2004
12:41

 

Ow, hier moet ik toch effe iets recht zetten.
D-glucosamine Sulfate is geen doping... Dat spul zorgt ervoor dat je kraakbeen iets sneller regenereerd. En klimmers, wandelaars, vrouwen, zware mensen,enz... hun kraakbeen (in de knieen) verslijt nu eenmaal wat sneller. Als dat sneller verslijt dan dat je lichaam kan regenereren zit je met een probleem en moet je dus dat soort spul nemen. Met dank aan mijn sportdokter voor de info over dit onderwerp. Die mens heeft me dat trouwens voorgeschreven voor een maandje of 6... en liefst zolang ik dat soort sporten doe.

D-glucosamine Sulfate is in verschillende vormen te verkrijgen bij de apotheker en je hebt er geen voorschrift voor nodig. De zakjes Glucadol los je trouwens best op in een overdosis water wegens degoutant...

groetjes,
Jan

 
[last edited on 2004.01.20 09:29:47]

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

10-3-2004
12:41

 

Het is absoluut niet altijd evident.

Ik maak voor mezelf een (moreel) onderscheid tussen prestatieherstellend & prestatiebevorderend.

Wat je neemt bij pijn, letsels, ziekte is prestatieherstellend. We zitten hier dan eerder in de geneeskunde.

Wat je als gezonde sporter inneemt om je prestaties artificieel te bevorderen neigt naar doping. Voor mij zitten de voedingssupplementen hierin.

Juridisch zit de vork wel wat anders aan de steel.

Talrijke geneesmiddelen bevatten bestanddelen die prestatiebevorderend kunnen zijn en hierdoor verboden.

Brufen & Voltaren zijn inderdaad toegelaten geneesmiddelen. Actifed hoestsiroop, vibrocil neusdruppels staan op de zwarte lijst.

Puffertjes zoals Ventolin zie je toch veelvuldig gebruiken...

Je moet echt opletten wat je als geneesmiddelen inneemt of je riskeert van (ter goeder trouw) tegen de lamp te vliegen.






 

 
[last edited on 2004.01.20 09:42:31]

 

 

bergrat
parfois ça m'arrive de grimper
1627 posts

10-3-2004
12:41

 

De mensen spierversterkende proktuken nemen zullen daar de gevolgen wel van dragen als ze ouder zijn.
no respect en medelijden voor hen dan.


 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

10-3-2004
12:41

www
 

Voor mij is doping iets nemen zonder dat je het echt nodig hebt. Een aspirientje tegen koppijn heb je nodig om van die verwenste koppijn te geraken. Spuiten die ze aan voetballers en dergelijke geven om een match toch uit te spelen lijken me dan weer iets minder schadeloos. Het hangt er in die gevallen vanaf om wat voor kwetsuur het gaat. Een belangrijke match lijkt me geen reden om roofbouw te plegen op uw lichaam. Maar alleszins, het is een keuze die je zelf maakt.
Wat men zich wel eens zou kunnen afvragen is wat er juist zo erg is aan doping. Het is niet de ongelijke kansen want die zijn er zonder doping ook. Een jeugdspelertje in België heeft meer kansen op een goede opleiding dan eentje in Togo. En de zwemmers van Australië zijn beter begeleid dan die van ons. (Australië is misschien een twijfelachtig voorbeeld )
Het slechte aan doping is het feit dat het het menselijk lichaam dingen doet doen en erin wijzigt die niet normaal zijn.
Er bestaat het verhaal van de Oost-Duitse kogelstootster die jarenlang produkten kreeg toegediend en zich uiteindelijk niet meer goed voelde in haar lichaam. Enkele jaren geleden heeft ze zich laten ombouwen tot een hij en raad eens welke producten ze kreeg om haar lichaam voor te bereiden op de mannelijk makende operatie...
Voedingssuplementen bevinden zich in een schemerzone. Ik ben sowieso al iemand die niet let op wat ik eet en dus zal ik waarschijnlijk ook nooit beginnen met die supplementen. Ik heb niet het gevoel er nood aan te hebben. Trouwens hebben die niet allemaal vieze smaakjes
T

 

 

Maxke
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
604 posts
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

10-3-2004
12:41

www
 

Mja mijn mening is als je recreatief bezig bent en je hebt last van een deel van je lichaam dat je niet pijnstillende middelen pakt om dan toch maar je activiteit te kunnen doen. Want dat wilt toch zeggen dat je lichaam rust nodig heeft en als je dan pijnwerende middelen pakt dan forceer je je lichaam zonder het dan echt te voelen. Kmoet zeggen in handbal dat toch periode gedaan voor blessure en dat doet meer kwaad dan goed!!
Dus probeer zo min mogelijk te pakken. want meestal na forceren van lichaam zal je langer stil moeten zitten dan dat je even beter je lichaam had laten rusten. Conclusie: je doet er je eigen meer mee aan dan zonder
 
----------------
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

 
[last edited on 2004.01.20 22:20:52]

 

 

Wimper
fidèle client
225 posts
Hoe hoger je klimt, hoe dieper je kan vallen !

10-3-2004
12:41

 


als 't ni moet, ga ik ook geen aspirine slikken "tegen de koppijn die komt",


Ben volledig akkoord met deze denkwijze, maar geloof het of niet : het op voorhand nemen van een aspirientje kan wel helpen tegen het hoofdpijn-verschijnsel in het hooggebergte.
Dus : het moet niet, maar het zal toch helpen.
 
----------------
When you reach the top, you're only half way there !

 

 

Khumbu
le pendule, je ne fais que ça
98 posts
"Those who say it can't be done should get out of the way of those who are doing it."

10-3-2004
12:41

www
 

zoalang je eerlijk bent met jezelf zeg ik altijd...ik zou persoonlijk niets nemen (prestatiebevorderend) omdat ik dan het gevoel heb dat ik mezelf bedrieg...

 

 

Roel 1
fidèle client
339 posts

10-3-2004
12:41

 

Tja, voedingssupplementen. Als apotheker ben ik ervan overtuigd dat een gezonde en evenwichtige voeding nog altijd het belangrijkste is.

Er bestaan natuurlijk situaties waarin bijvoorbeeld vitaminen nuttig kunnen zijn (foliumzuur voor zwangere vrouwen, Vit D en B12 bij bejaarden, B12 bij vegetariërs (hoewel), ijzer voor vrouwen die aan topsport doen en hun menstruaties hebben, ...), maar over het algemeen hebben gezonde mensen dit toch niet echt nodig.

Zaken als creatine en glucosamine, nog zoiets. Veel overtuigende studies zijn daarover nog niet gepubliceerd hoor. Glucosamine wordt in hoge dosissen (1.5 g/dag) gebruikt voor mensen met artrose. Het gaat dan echt om een langdurige behandeling van maanden tot jaren, waarbij de vooruitgang van de artrose enigszins geremd wordt. De vraag is echter of het produkt (vooral bij orale inname) wel terecht komt waar het moet. Het is dan ook niet geregistreerd als geneesmiddel.
Creatine is dan weer een energierijk molecule (zoals het iets meer bekende ATP). Ook daarover zijn de overtuigende studies zeer dun gezaaid. Er is daar pas geleden wat heibel over geweest omdat de keeper van Genk verklaarde dat hij dat nam. Hij is er dan mee gestopt omdat hij tijdens de match krampen kreeg. De KEEPER!!

Ik bedoel maar, het klinkt allemaal mooi, en het wordt goed gepresenteerd, maar het effectieve nut is vaak toch twijfelachtig zenne.

Wat betreft een aspirientje tegen de hoofdpijn. Als dat als doping moet worden beschouwd, denk ik dat nog niemand de Everest dopingvrij heeft beklommen ...

 

 

Nessie
fidèle client
228 posts

10-3-2004
12:41

 


Wat betreft een aspirientje tegen de hoofdpijn. Als dat als doping moet worden beschouwd, denk ik dat nog niemand de Everest dopingvrij heeft beklommen ...



Tja,...

Toch te noteren dat diamox op de lijst van de verboden producten staat.

De lijst zou voor Vlaanderen gisteren aangepast zijn.

Te noteren dat op vraag van een aantal internationale federaties alcohol voor bepaalde sporten aan de dopinglijst toegevoegd. Alcohol is in competitie onder meer verboden bij autosport, motorsport, triatlon, turnen en... voetbal.

 

 

Maxke
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
604 posts
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

10-3-2004
12:41

www
 


e noteren dat op vraag van een aantal internationale federaties alcohol voor bepaalde sporten aan de dopinglijst toegevoegd. Alcohol is in competitie onder meer verboden bij autosport, motorsport, triatlon, turnen en... voetbal.


das toch raar ze want meestal zedde zieker na den drank dan voor ge begonne zijt. Nog nooit gehoord da alcohol prestatiebevorderend is.

ok autosport kannek begrijpen mor derest... en telt dit bvb als je gisteren hebt gedronken of alleen als je onder invloed bent tijdens de sport?
 
----------------
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

 
[last edited on 2004.01.21 16:50:05]

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

10-3-2004
12:41

 


diamox op de lijst van de verboden producten


maar ik ga toch nie aarzelen om het te pakken als ik het nodig heb. en heb het al nodig gehad...
 
----------------
one day, when he was naughty, Mr Bunnsy looked over the hedge into farmer Fred's field and it was full of fresh green lettuces. Mr. Bunnsy however, was not full of lettuces. This did not seem fair - terry pratchett-