Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Stretching

Tijl 7 3531 12-3-2014 16:28  

Dernière réponse

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

3-3-2014
00:04

www
 
 

 

jaapi
le pendule, je ne fais que ça
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

10-3-2014
11:13

 

op zich nuttige info, maar wel goed lezen en je verdiepen in de materie als je conclusies wil trekken... zoals vaak met "populaire" artikels gebaseerd op een wetenschappelijk tijdschrift.

stretchen kan wel helpen om blessures te voorkomen, in sommige gevallen...

stretching of lenig zijn -> goede positie en uitvoering van de gevraagde beweging is mogelijk -> geen compensatie nodig

geen stretching en niet lenig zijn -> compensatie is nodig -> risico op blessures.

(kinetic chain principe)

Maar inderdaad: hard trainen en ervoor of vlak erna (hard) stretchen is nutteloos, slecht voor de prestaties en kan misschien zelfs schadelijk zijn. Dat wil nog niet zeggen dat even je spieren oprekken na het sporten (kort en licht stretchen, even weer op lengte brengen) wel deugd kan doen en ervoor kan zorgen dat je spieren niet te snel verkorten...

om het verhaaltje completer te maken...

te lenig zijn (hyperlax) en/of slechte coördinatie en/of te weinig kracht kan ook aanleiding geven tot het slecht uitvoeren van een bewegingsopdracht met als gevolg compensaties en dus ook kans op blessures.

Heel vaak zie je lenige mensen stretchen en stijve mensen kracht trainen. Mensen doen nu eenmaal graag waar ze goed in zijn. Maar soms zou het beter andersom zijn. En ik pleit heel schuldig - ik zou zoveel moeten stretchen, maar ik kan het niet goed en ik doe het niet graag en het doet pijn!

 

 

--
est-ce que j'ai droit à une bière ?
26 posts

10-3-2014
12:09

 

Stretching is een heel vaak terug voorkomend onderwerp.. er wordt nogal veel over ge"ping-pong"d, maar uiteindelijk blijven zowel wetenschap als persoonlijke opinie heel divers. Er is veel onderzoek gedaan en er bestaat veel kwakzalverij rond het thema.

'k Zou zelf zeggen, ga op uw gevoel af of update uweige met de nieuwste informatie.

Ik heb hier een universitair filmke op mijne computer over stretching van een uur-en-half lange lectuur over het thema, met allerhande achtergrondwetenschap.. niet iedereen z'n ding, maar ik vind dat interessant.

 

 

FL
parfois ça m'arrive de grimper
2239 posts

10-3-2014
17:48

 


Ik heb hier een universitair filmke op mijne computer over


En wij kunnen dat filmke via welke link bekijken?

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

11-3-2014
18:30

www
 

Toffe input Jaapi
Good question FL

 

 

jaapi
le pendule, je ne fais que ça
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

12-3-2014
15:18

 

thx...

Ben ook wel benieuwd naar dat filmpje... enige kans op een link?

 

 

--
est-ce que j'ai droit à une bière ?
26 posts

12-3-2014
16:29

 

Of course! ..help yourselves out:
http://www.youtube.com/watch?v=7qYYhkfu_vc

Best interessant :3

..ah, en 't is 45 minuten, my mistake xD