Vos commentaires sur les voies, nouvelles ouvertures, prises cassées, cotations, répétitions fabuleuses, pitonage, oiseaux & vipères... en Belgique seulement!
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Wimper in Beez

Denis Hoste 5 2877 26-7-2010 23:06  

Dernière réponse

Denis Hoste
fidèle client
222 posts

22-7-2010
18:45

www
 

Wimper in Beez

Bij het bovenkomen aan het relais van de route wimper in beez, secteur fanette, viel me op dat de musketon bijna compleet doorgesleten is door de touwen die erdoor passeerden (tot voorbij de helft van de breedte van de musketon). Deze musketon heeft in mijn ogen (maar ik ben natuurlijk geen expert) veel van zijn draagkracht/sterkte verloren en moet volgens mij vervangen worden. Ik weet niet wie af en toe de relais vervangt/nakijkt, maar ik dacht het hier te plaatsen in de hoop dat dit bericht die mensen zo bereikt. Het is echter niet dringend, er kan in de maillon erboven afgedaald worden, maar indien mensen het slijt op de musketon niet ernstig nemen en toch in deze afdalen kunnen ongelukken gebeuren.

 

 

Denis Hoste
fidèle client
222 posts

11-9-2012
21:32

www
 

Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt:
http://www.belclimb.be/route_detail.asp?t=wimper&routeid=2312

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

23-7-2010
12:25

 

Beste Denis,

De rotsen in Beez worden gepacht en beheerd door de CAB, dus het lijkt me dat je daar aan de bel moet trekken.
Volgens mij is niet alleen die éne musketon in slechte staat maar alle haken en het kan nauwelijks een verrassing zijn dat het relais dan ook niet picobello is.

 

 

Denis Hoste
fidèle client
222 posts

23-7-2010
17:26

www
 

De behaking (ik dacht pitons) zag er inderdaad oud uit, maar roest wil niet altijd zeggen zwakte (er kan enkel de buitenste laag geoxideerd zijn). Deze moeten misschien ook vervangen worden, daar ben ik geen expert in. De karabiner bovenaan is echter is zodanig slechte staat dat vrijwel iedereen kan zien dat een vervanging nodig is, en hopelijk kan iedereen ook zien dat erin afdalen niet verstandig is. Ik geef dit door aan CAB.

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

26-7-2010
23:06

 

Beste Denis,

Allereerst zijn pitons notoir onbetrouwbaar.
Ten tweede veel metalische oxide vormen een beschermende laag tegen verder oxideren een duidelijke uitzondering hierop is ijzeroxide. Ijzeroxide is beter bekend als roest. Het is poreus en stimuleert bovendien het verder roesten. Nu zijn de meeste pitons niet uit louter ijzer gemaakt, maar je kunt er gerust vanop aan dat het roesten zich niet tot de buitenste laag beperkt.

Fijn dat je het gemeld hebt.