Le vrai Café de Belclimb. Tout sur l'escalade...
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Gebruik van een Maillon rapide bij noodrappel

Guido 16 2961 20-4-2010 08:23  

Dernière réponse

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

18-4-2010
20:10

www
 

Gebruik van een Maillon rapide bij noodrappel

Velen onder ons hebben een een maillon rapide
aan hun lussen hangen, soms meer dan, niet duur, maar



In de Klefferaar van januari 2010 stond:

3de verandering noodrappel
Musketon in plaquette, prussik om touw naar zekeraar:
Volgens de federatie mag geen maillon rapide gebruikt worden
omdat andere klimmers dit dan zouden kunnen aanzien als
relais.
Dit zal ook zo in de cursus KVB 3 uitgelegd worden.
Het hoeft geen schroefmusketon te zijn, een gewone volstaat.


Nu aan jullie:
- wat doe jij bij een noodrappel?
- wat is jouw commentaar?

 

 

Bruno M
fidèle client
215 posts

18-4-2010
20:39

 

Ik zou me toch niet zo veilig voelen aan een enkele niet-schroef musketon...

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

18-4-2010
20:56

 

Man, man, man. Die mensen die hun KVB moeten halen gaan zodanig hard moeten denken over alle regelkes, dat ze gewoon geen tijd meer zullen vinden om echt te klimmen.

'k vind dat ze allemaal mogen afstuderen als ze een thesis van 100 bladzijden schrijven over hoe da ge een setje inpikt!

Zie het al voor me. We wouden l'echec du siecle klimmen maar we zijn aan den eerste haak moeten stoppen want ik was vergeten hoe dat met da setje ging. 'k heb daarin dan maar een schroefloze musketon gestoken voor mijn noodrappel die foutloos is verlopen omdat er 2 crashpads en 15 spotters stonden.

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

19-4-2010
06:58

www
 

Even het systeem aan de kaak stellen...

Ik geef zelf voor de KBF stages in KVB3 (net terug van Orpierre).
Daarin leg ik uit hoe de KVB3-noodrappel er uit ziet en hoe de boekjes het willen en dan...
leg ik uit hoeveel gemakkelijker en veiliger het is om te bouwen ofwel met een maillon of zelfs doorheen de boorhaak als deze geen bramen heeft.
We hebben het in KVB3 over een GOED Geëquipeerd massief en dat wil zeggen bomb-proof haken en overal 2 haken op de relais. Als je dan één haakje tegenkomt met een maillon leer ik de 'studenten' dat dit nooit een relais kan zijn, en dat men in alle situaties ervoor moet zorgen om op 2 punten men moet proberen terug te keren, of indien met ketting, vertrouwen op de onderste maillon. Als de idioten die dan uit een boekje leren klimmen zich hier aan vergissen, kunnen ze beter eerst een kursus volgen.
Ik leer hen ook 'out of the box' denken, en dat is in deze materie zeker belangrijk.

Opgelet, de KVB3-manier is niet zo onveilig als het lijkt (setje ontkoppelen). Het is zeker goed dat er een beveiliging voorzien wordt aan het eind touw langs de kant van de setjes. Er moeten nog tests gedaan worden om te zien welk systeem nu 100% veilig is.

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

19-4-2010
08:39

 

Werkt gewoon uw route uit of laat iemand anders deze rap klimme die het niveau WEL beheerst... Zo moete niks achterlaten int midden van een route...
anders gewoon touw door de haak en rapellen maar

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

19-4-2010
09:06

 

Zoveel mogelijk materiaal achterlaten ! Bij elke haak telkens een setje bijplaatsen en één van de twee rappel-touwen inpikken - ge weet nooit dat het rappeltouw boven loskomt - en mij een mailtje zenden zodat ik alles kan recupereren - ik moet namelijk hoognodig mijn materiaal aanvullen. 'k zal morgen wel eens een deftig antwoord voor deze ingewikkelde problematiek zoeken.

 

 

teaser
le pendule, je ne fais que ça
73 posts

19-4-2010
09:09

 

Klimmen die cursisten dan in routes boven hun nineau?
Allez zeg, dan behoort een voorklimmersval tot de mogelijkheden hoor!
Totaal onverantwoord....ik zou niet graag de lesgever zijn bij een ongeval.
Dat zou de federatie moeten verbieden!
Op straffe van het niet toekennen van hun "papierke".....!

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

19-4-2010
09:20

 

Klimmen die cursisten dan in routes boven hun nineau?
Allez zeg, dan behoort een voorklimmersval tot de mogelijkheden hoor!
Totaal onverantwoord....ik zou niet graag de lesgever zijn bij een ongeval.
Dat zou de federatie moeten verbieden!
Op straffe van het niet toekennen van hun "papierke".....!




wat is er mis met een voorklimmersval??
val jij enkel maar in routes boven uw niveau??

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

19-4-2010
09:22

www
 


anders gewoon touw door de haak en rapellen maar

In een plaquette zeker!

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

19-4-2010
09:26

 



--------------------------------------------------------------------------------
anders gewoon touw door de haak en rapellen maar
--------------------------------------------------------------------------------


In een plaquette zeker!


Daar hang ik eerst een prusik in met daar men touw door. En met recuperatie van de prussik

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

19-4-2010
09:36

www
 

Het gebruik van prusiktouw heb ik ook nog gedaan, maar de volgende klimmer zit ermee, zolang het geen schoenveters zijn (echt meermaals zien zitten) is het doenbaar.
Ik heb al meermaals oude pruktouwtjes doorgesneden, maar dan moet je wel een goed mes bij hebben.
nota: het is prusik komt van Karl Prusik.

Het maken van een rappel zonder materiaal na te laten is een onderwerp voor volgende week. Dus die recuperatie van de prusik mag je volgende week uitleggen.

 

 

teaser
le pendule, je ne fais que ça
73 posts

19-4-2010
09:42

 

"wat is er mis met een voorklimmersval??
val jij enkel maar in routes boven uw niveau??"

Relax....ben gewoon dat nieuw leesteken voor sarcasme vergeten bij mijn vorige post... :grin

 

 

Jo
parfois ça m'arrive de grimper
1843 posts
Think different!

19-4-2010
10:32

www
 

ombouwen naar touw door de haak als die geen plaquette is, ofwel een setjesmusketon achterlaten (den Eddy gebruikt toch geen setjes maar gewoon musketons)
en dan gewoon laten zakken met een prusik rond het opgaand touw. Zo maakt ge nooit meer dan een voorklimmersval op uw laatste niet gerecupereerde setje als het met die achterlaatmusketon toch zou misgaan.

Verdere opmerkingen:
- op de denkbeeldige KVB3-massieven kunt ge van een heleboel veronderstellingen uitgaan, maar wat als ge op echte rotsen bezig zijt? Daar kunnen zekeringspunten uitbreken, zijn niet alle relais als dusdanig uitgerust, enz.
- "out of the box" leren denken is idd héél belangrijk! En dat is nu wel wat ik mis in de "boekskes" van de KVB's...
- als ge een aantal jaren klimt en zo af en toe setjes afschrijft, zit ge op den duur wel met wat overschotmusketons die ge aan uw gordel kunt hangen ipv die maillons die de klimmers na u niet loskrijgen en gaan misbruiken.
- met die maillons is er trouwens nog een ander probleem dan dat klimmers zouden denken dat het de relais is: die hangen in de weg en worden dan maar gebruikt om setjes in te hangen, terwijl die maillons niet dik genoeg zijn om een voorklimmersval op te vangen. Immers als ge ziet wat voor minuskuul dunne maillonekes sommigen gebruiken... en die roesten dan nog ook.
- de meeste cursisten klimmen boven hun niveau, omdat ze er nog geen hebben!
- en vallen moeten ze ook leren, dus...
- ipv nieuwerwetse leestekens te bezigen kunt ge ook smiliekes gebruiken

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

19-4-2010
17:51

 

De Guido weet natuurlijk dat ik in den tijd den halve mastworp heb uitgevonden om dynamisch te zekeren. De Oostenrijkers zijn waarschijnlijk nog slecht gezind omdat ik daarmee hun Sticht-plakketje dat ze ecomnomische wilden promoten voor hun KVB 23, had belachelijk gemaakt. Het tegenzekeren van een rappel door onderaan het touw te trekken was ook nog één van die vondsten - maar dat was in het begin hoodzakelijk voor degene die op de rappel hing te blokeren of te ambeteren.
Maar de Guido heeft me vandaag op een ander slecht idee gebracht. In het vervolg ga ik niet meer peoratief over de zaalklimmers klappen als die voor het eerst op de rotsen komen ! Voor "echte" zaalklimmers heb ik veel ontzag (op voorwaarde dat ze in hun zaal blijven) - da's gelijk met de Nollanders (maar dat is een ander verhaal). Ah ja die pseudo-zaalklimmers ... in het vervolg zal ik alleen nog over de "out-de-box-klimmers" schrijven of mag zo'n anglicitisch pleonasme niet op belclimb ?

 

 

Catsjit
le pendule, je ne fais que ça
106 posts

19-4-2010
21:48

www
 
 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

20-4-2010
11:56

 

Dus proberen iets verstandigs te schrijven is natuurlijk moeilijk op Belclimb.
Waarover gaat het nu eigenlijk ? Noodrappel of noodsituatie die afdalen via rappel noodzakelijk maakt.
Uiteindelijk heb ik nooit over een noodrappel gehoord !
Blijft dus alleen die noodsituatie over en dan zijn natuurlijk alle varianten mogelijk - speciaal degenen die niet in het boekske staan want anders gaat het over een gekende situatie.

Voilà nu kan dus het volledig repertorium aan wilde verhalen, vooral na een aantal "chocomelks on the rocs", aan de beurt komen. Natuurlijk allemaal echt meegemaakt van horen vertellen.

In België is er uiteindelijk maar één deftige oplossing de GSM en een paar nummers van klimmers die in de buurt wonen of klimmers, die verder wonen, (in het Noorden) en die via het KVB-boekske goede raad kunnen geven.

Dus een paar verhalen.
Meneer Eddy (in dat geval zeggen ze Meneer met hoofdletter) we hebben onze rappel laten vallen - dus daar naartoe met een rappeltouw anders waren het de pompiers.
Een andere klimmer die zijn wollen pullover, van bomma voor zijn verjaardag gekregen, uitrafelde om een touw op te halen.
En een andere die al zijn pussiktouwtjes aan mekaar knoopte om zo van haak tot haak af te dalen.
Of ene klimmer die in het donker vastgeraakt en via via uiteindelijk een paar klimmers vanuit het café met het nodige materiaal (vooral pinten) doet uitrukken.

In de bergen was een afdaling in een grote route altijd een waagstuk. Gewoonlijk lagen aan de basis reeds een aantal problemen, meestal verandering van het weder en beschikten we nooit over voldoende materiaal om een vijftigtal rappels te doen. Kunst en vliegwerk (liefst niet het laatste) was dan de oplossing. Zoveel mogelijk haken en touwlussen recuperen tijdens de afdaling om lager te kunnen gebruiken, riemen van de rugzak, stukken van het klimtouw dat altijd korter en korter werd, enz maar dat is niet de topic.

Als ik de reacties lees is de eerste vraag moulinette of rappel.

Zal me enerzijds een zorg wezen in een noodsituatie ?
Als één van de klimmers problemen heeft, geen zelfzekeringsmateriaal, gepruts vermijden met prussiks, enz :
Het touw door de haken halen, of een mousketon achterlaten, de klimmer twee keer enkel inbinden op het dubbel touw, laten zakken - één touw inhalen - zodat de naklimmer van bovenuit gezekerd blijft, het touw dubbel pakken, een beetje mou laten om de rem te installeren en daarna zelf afdalen (hopend dat die beneden niet aan het touw gaat trekken). Op die mannier blijft hij altijd ingebonden, en blijven beide touwen solidair. Op de standplaats één touw uitbinden (opletten voor de zelfzekeringen !) het andere blijft altijd vast op de naklimmer. In de praktijk is het belangrijk dat dezelfde klimmer het initiatief behoudt om misverstanden te vermijden. Eigenlijk gaat het dus over laten zakken en niet over moulinette !

Blijft de vraag of een touw door een haak mag gestoken worden of niet ? en dat is natuurlijk oud zeer ! Moulinettes slijten zeer zwaar het materiaal in door de druk van het belaste touw en op een touwlus overleef je zelfs geen paar meters.
Op bepaalde rotsen vraagt men rappels te doen om het kostelijk clubmateriaal niet te verslijten. Doet me denken aan een "kapoot met rustinnekes", omdat die van de club of van de refuge is ... soit ... die gaan het dus nooit snappen.

Bij een rappeltouw door een haak of plakket is de kans miniem dat het touw wordt beschadigd terwijl dit bij een moulinette levensgevaarlijk kan zijn. De vezels van de touwmantel zitten rond het touw. Als die dus over een vrij korte afstand beschadigd worden zijn ze allen doorgesneden en rafeld het touw uit elkaar !!!!

Blijft de andere vraag - Maar als je niet op een relais staat en de mousketon, waar je aanhangt, door dat gaatje van die stomme haak zit en je krijgt dat klimtouw er niet meer door - Moet je dat in een beroerde situatie gaan ombouwen ? Is dat dan de "beruchte noodrappel" ?
Aarzel geen ogenblik en laat je karabiner achter en daal af in rappel of doe een moulinette tot een deftigere plaats waar je een rappel kan instaleren!
Zijn de haken bedenkelijk, maar al ingepikt gebruik dan een deel van het touw om van haak tot haak af te dalen maar blijf via het andere touwuiteinde van benedenuit gezekerd.
Misschien dat je die piepkleine maillon rapide door dat gaatje tussen die mousketon gefoefeld krijgt ? snoodaard !
Of die kleine diameter beter voor je touw zou zijn is toch maar wishfull thinking.
In elk geval die maillon rapide, of eventueel die touwlus kunnen levensgevaarlijk zijn voor andere klimmers !!! Want kunnen waarschijnlijk niet meer inpikken !!!
Er is me minstens één zwaar ongeval bekend in de Jomouton en zelf heb ik daar eens een kwartier geprutst om zo'n touwtje uit diezelfde haak te krijgen. Die haak zat op vijftien meter, juist onder een vervelende passage en uiteindelijk heb ik moeten doorklimmen tot het relais want er zaten toen geen andere haken in die eerste lengte.
Met tien setjes (twintig mousketons voor de niet wiskundigen) geraak je dus al ver !
Ok het is misschien een kostelijke grap, een goede les, een gelegenheid om je klimmateriaal te vernieuwen en een goeie dag voor degene die je mousketon kan recupereren.
Maar ja, noodrappels ??? Ik klim dus nog met al mijn oude rommel, misschien moet ik dus eens een keer een "out-of-the-box-klimster" versieren!