Vos commentaires sur les voies, nouvelles ouvertures, prises cassées, cotations, répétitions fabuleuses, pitonage, oiseaux & vipères... en Belgique seulement!
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Durnal - afsluiten van bepaalde routes

Guido 15 4655 2-10-2009 10:26  

Dernière réponse

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

27-8-2009
18:39

www
 

Durnal - afsluiten van bepaalde routes

Opgelet:

De 'tis woawa da je zegt (+Hé-Hé waarschijnlijk);
de Koncordia
en de Ode a min moaten

worden tijdelijk omwille van gevaar van steenslag gesloten.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

25-9-2009
21:06

www
 

Durnal - Konkordia

Nu vraag ik me echt af wat de situatie is vandaag, klimmen of niet?
Voor mij staat het vast: niet klimmen in de buurt van de Konkordia.

Zie:
http://home.scarlet.be/klimmendeguido/konkordia_durnal.htm

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

26-9-2009
21:23

www
 

Jammer dat dit niet officieel is.

Er zou op 14/09 er een inspectie geweest zijn door een geoloog. Ze hebben zelfs een trekproef gedaan op het blok zelf. Op basis daarvan werd beslist dat de toestand dusdanig was dat het risico tot een aanvaardbaar niveau beperkt bleef, en de routes opnieuw geopend konden worden.

Jammer dat dit niet officieel is.

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

26-9-2009
22:25

 

op de home page van de KBF staat er (onder meer):


DURNAL : WEGENS POTENTIEEL STEENSLAGRISICO ZIJN T IS WOAWA DA JE ZEGT, KONCORDIA en ODE A MIN MOATEN - VOORLOPIG VERBODEN TE BEKLIMMEN 30 dagen geleden


 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

27-9-2009
18:44

www
 

In ieder geval is de opeenstapeling van blokken volgens foto1 niet geruststellend, ik vraag me af of de geoloog die de oorspronkelijke opmerking van gevaar dezelfde is als deze die zegt dat het aanvaardbaar is. In ieder geval lint, verbod of niet: ik ga die niet beklimmen. De gasten die er aan het klimmen waren hadden na een zicht op de zijkant geen lust meer om daar verder te klimmen.

 

 

Jo
parfois ça m'arrive de grimper
1843 posts
Think different!

28-9-2009
11:49

www
 

Enerzijds: als je alles wil sluiten waar "steenslaggevaar", of min of meer onstabiele blokken die mogelijk wel eens zouden kunnen vallen, voorkomen, dan schiet er niet veel meer over om te gaan klimmen! Durnal, Dave, Sy, Awirs, Comblain,...
Je bent buiten bezig, in de natuur, en daar spelen altijd factoren mee die je niet in de hand hebt. Een klimrots is geen sportterrein!

Anderzijds: het is goed en nodig dat de rotsbeheerders het toch een beetje monitoren en af en toe actie ondernemen wanneer nodig én mogelijk. Wij hebben met het BRT ook al menig "blokje" preventief naar beneden gekeild.
En als de beheerders zeggen dat het in orde is na inspectie, zijn zij zich wellicht van hun verantwoordelijkheid bewust. Ik ben niet op de hoogte van de onderzoeksmethode in Durnal, wij hanteren nogal eens de "koevoetmethode"

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

28-9-2009
13:24

www
 


En als de beheerders zeggen dat het in orde is na inspectie, zijn zij zich wellicht van hun verantwoordelijkheid bewust.


Daar zit het probleem, ik heb dat nog nergens officieel gezien.

 

 

Geza TOTH
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

28-9-2009
17:36

www
 

Hey,
Via deze link kun je lezen dat de routes terug open verklaard zijn.
Je kan ook lezen hoe er getest werd en door wie.

http://www.westvlaamsebergsportvereniging.be/general/start.aspx
(heb de tekst gecopieerd en hieronder gepost)
Massievennieuws
gepost op: 19-9-2009

Langs deze weg willen we jullie melden dat de hieronder vermelde routes opnieuw open gesteld zijn.



Op maandagvoormiddag 14 sep hebben we, tesamen met prof Dejonghe van de ULB (geologie), een inspectiebezoek ter plaatse gebracht. Er is besloten om:

Jaarlijks een visuele inspectie te doen van de fracturen aan de zijkanten van het blok, om na te gaan of deze zich verwijden (er zijn fotos gemaakt van de actuele toestand)
Een methode te zoeken om de breedte van deze fracturen nauwkeurig te volgen (rekstrookjes is een mogelijkheid, maar duur en onpractisch, een eenvoudige schuifpassermeting lijkt meer aangewezen) suggesties van jullie kant zijn hier welkom
Jaarlijks een trekproef te doen op het blok. Afgelopen maandag is er een eerste proef gebeurd, Karl Vansteenkiste heeft d.m.v. zijn jeep tractie gezet op het blok, dat deze proef zonder problemen doorstond (zie fotos bijlage).
Op basis hiervan hebben Karl en ik beslist dat de toestand op 14 sep 2009 dusdanig was dat het risico tot een aanvaardbaar niveau beperkt bleef, en de routes opnieuw geopend konden worden. Niettemin blijft te Durnal (net zoals op alle andere klimmassieven) voorzichtigheid geboden. Rotsmassieven zijn in hun natuurlijke omgeving steeds blootgesteld aan sterk wijzigende klimaatomstandigheden. Seismische trillingen kunnen ook een invloed hebben.


MSG
Koen Hauchecorne
Beleidsmedewerker
Klim- en Bergsportfederatie


Klim ze
Géza

 

 

Jo
parfois ça m'arrive de grimper
1843 posts
Think different!

29-9-2009
10:32

www
 

Bedankt Géza,
..en Koen en Karl en...

Behalve dat het een beetje onlogisch is dat we die info zouden moeten gaan zoeken zijn op de website van de WBV, ziet het ernaar uit dat gedaan is wat moest en kon gedaan worden.

 

 

bart despiegelaere
parfois ça m'arrive de grimper
1330 posts

29-9-2009
14:29

 

De voorzitters en coördinators klimmen van de KBF-clubs zijn van het heropenen op de hoogte gebracht.
Spijtig genoeg geraakte dit niet verder verspreid.

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

29-9-2009
14:57

 


De voorzitters en coördinators klimmen van de KBF-clubs zijn van het heropenen op de hoogte gebracht.



Ah Ja?

 

 

Geza TOTH
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

29-9-2009
15:58

www
 

in feite is het heel simpel.
Op de website van het KBF werd het verbod/sluiting aangekondigd. Wel daar zou het opheffen van het verbod/sluiting moeten verschijnen.
Maar ja,....

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

29-9-2009
16:14

www
 

En een berichtje aan Belclimb had er ook bijgemogen. Ik vraag me trouwens af of het ondertussen al vermeld is op de KBF-site. (net gekeken en niets gezien behalve het klimverbod)

 

 

Geza TOTH
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

29-9-2009
17:19

www
 

de electronische "snelweg" kan ook traag zijn

 

 

SimonDM
est-ce que j'ai droit à une bière ?
23 posts

2-10-2009
10:26

 

Als er een jeep aan kan sleuren zonder dat er iets aan gebeurd, dan kan ik dat ook!