Vos commentaires sur les voies, nouvelles ouvertures, prises cassées, cotations, répétitions fabuleuses, pitonage, oiseaux & vipères... en Belgique seulement!
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

tete du lion - routespaghetti

Koen 9 2905 29-7-2009 23:57  

Dernière réponse

Koen
est-ce que j'ai droit à une bière ?
37 posts

28-7-2009
13:50

 

tete du lion - routespaghetti

Ik heb vorig weekend een mooi routje geklommen over de kop van de tete du lion. Leuke rots maar er lopen nogal wat routes door elkaar. Om mijn weg de volgende keer te vinden zou ik wel willen weten wat ik nu geklommen heb:

Start aan uiteinde pad langs Maas aan noordzijde
en dan schuin rechtsomhoog (5m) aan 1ste relais aan heel klein boompje - Hier ben ik aan mijn lengte begonnen
- Vanaf hier zag ik twee routes omhoog gaan : De eerste lijn brochen redelijk recht omhoog met een tussenrelais op pitons naar het grote dak. Ik koos echter de tweede : die traverseerde eerst meer naar rechts, passeerde daar een andere relais na 5m, dan schuin omhoog, ook tot aan het grote dak, maar meer rechts dus. (Tussen beide alternatieven in waren geen haken)
- Dan via de grote overhangende barst en nog enkele passen in overhang links van de barst verder (rechts van de barst zag ik kleine oude haken)
- Vervolgens naar rechts uit het dak afgebogen, nog 5-10m makkelijk klimmen tot aan een relais. Einde van mijn route. Vanop deze relais zag ik een eind rechtsonder een andere relais met setjes in (die van God save?).
Ben in volgende lengte nog een goei 5 meter door makkelijk terrein en veel gras, zonder haken, verder geklommen naar linksboven waar ik een relais zag op de graat. Alles geklommen op gewone niet geverfde brochen.

Kan iemand mij vertellen welke route dit was? Ik geraak er dus niet goed aan uit in mijn vertrouwde Freyr-topo. In deze online-topo (verschilt van de andere gewone) lijkt het 'adrenaline' te zijn.
http://www.atoi.nl/public/freyr/lion2.htm
Of heb ik toch twee routes gecombineerd?

Alvast merci !
Koen

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

27-7-2009
08:37

 

Ge zijt niet de enige met dat probleem. Toen ik mijne maat zijn touwverloop ongeveer doorhad daar werd mij duidelijk dat hij een mix van 4, 5, 6 en 7 had zitten op en afklimmen. Samengevat in zijn woorden: een 4ke.

Het is meestal het gemakkelijkste om gewoon met de topo erbij aan Jean Bourgois te vragen wat welke route is. Meestal is hij dan nog zo vriendelijk om deze in historisch perspectief te zetten.

 

 

Koen
est-ce que j'ai droit à une bière ?
37 posts

28-7-2009
13:29

 

Het gaat over een pareltje in Freyr,
een mooie logische lijn,
iemand hier moet dit hoekje toch kennen
en de juiste routenaam op de beschrijving kunnen plakken?
of ben ik de enige Freyr-junk die op dit moment geen vakantie neemt

Koen

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

28-7-2009
16:14

 


Het gaat over een pareltje in Freyr,
een mooie logische lijn,




Klopt, gewoon de haken volgen. We zijn daar per ongeluk ook gepasseerd in de mening dat we in die 3c traversee zaten. NOT dus.




iemand hier moet dit hoekje toch kennen
en de juiste routenaam op de beschrijving kunnen plakken?
of ben ik de enige Freyr-junk die op dit moment geen vakantie neemt



1. Freyr is vakantie.
2. Dat hoekje kun je op alle mogelijke manieren klimmen, maak maar eens een videoke, volgens mij heb je een "variant john" geklommen.
3. Qua quotatie zou ik zeggen: als het moeilijk was: een dikke vier, anders een 3ke.

En nu serieus: waarschijnlijk heb je een combinatie van 3, 4, 5, 6 en 7 geklommen. De logische lijnen voor sommige mensen hebben daar niet echt een naam of beschrijving. Dit staat in schril contrast met de zeer moeilijke routes aan de rechterkant van Tete du lion.

Vermoedelijk ben je vertrokken in "Tete du Lion (begin eerste lengte)" om dan verder te gaan in de traversee en lichte surplomb van "Le Castor" om vervolgens te verzeilen in een zig-zag van routes. Als ge de volgende keer mijn sportsloefen daar tegenkomt, geef mij gerust een mailke, ik zal u eeuwig dankbaar zijn

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

28-7-2009
22:37

 

De route die je geklommen hebt heet Adrénaline 6a+/6b.
Als je na de instap links blijft over volgens mij nog steeds oude haken is het Tete de Lion. Ga je meer rechts over de broches dat is Castor en die eindigt bij het relais op pitons. Daar kun je recht door de overhang/daken en dat is Ardeur davance 6b+/c. In de topo staat deze route getekend als een aparte lijn naast castor, maar dat klopt niet.

Duidelijk?

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

29-7-2009
10:04

 

Wat dak nie snap is dat dien surplomb frontaal 6b+ is. Mijn maten vertelden dat dat maar een 5c-ke was. Der zaten ook geen haken ... maar ze wouden wat spelen

Lijkt mij trouwens de meest logische en uitdagende lijn daar om die eerste lengte van Le Castor te vervolgen. Erg mooi!

 

 

Koen
est-ce que j'ai droit à une bière ?
37 posts

29-7-2009
20:44

 

Merci, Kees

Dat lijkt te kloppen, ik zag onderin inderdaad een hakenrij minder dan op de topo staat. Dat klopt als Castor en Ardeur d'avance daar nog samenlopen.

Nog één vraagje dan :
Ik ben, na de barst en enkele passen overhang links van de barst, naar rechts uit het dak afgebogen, ik kwam dus niet op de relais van ardeur d'avance uit.
In mijn topo (niet de laatste, die daar voor, de oranje versie) buigt Adrenaline nochthans toch naar die relais. In de online-topo loopt Adrenaline wel naar de rechtse relais.
Foutje in de papieren topo?

Groeten
Koen

 

 

Kees Breek
fidèle client
278 posts

29-7-2009
23:48

 

Hoi Koen,

Je beschrijving is correct. De route buigt inderdaad naar rechts af. Het zijn verschillende standplaatsen. Ik dacht dat Masch Mallow op het zelfde relais uitkomt als Adrénaline en de positie is niet juist weergegeven in de topo.

 

 

Koen
est-ce que j'ai droit à une bière ?
37 posts

30-7-2009
00:02

 

Okay, snap t helemaal dan
Nog es merci


Dan probeer ik binnenkort es de andere routes in de buurt