Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Enkelblessure

BlackScorpion 9 5710 5-8-2009 15:00  

Dernière réponse

BlackScorpion
est-ce que j'ai droit à une bière ?
38 posts

8-7-2009
12:26

 

Enkelblessure

3 weken geleden met een val bij het boulderen de ligamenten in mijn enkel verstuikt. De dokter raadde me aan 3 weken rust te nemen met die voet en ik heb braaf alle dingen gedaan die me opgedragen waren (ijs, insmeren, steunverband, ...).

Nu zijn we dus 3 weken verder en ik heb geen problemen om te stappen meer ofzo, maar ik heb nog altijd een lichte pijn aan die enkel als ik mijn voet naar beneden strek en kan nog altijd niet mijn voet (enkel) al te ver in de richting plooien in welke die verstuikt is geweest (doet gewoon té veel pijn).

Wat is nu het beste? Nog wat dagen / weken extra uitzitten of toch de muur proberen op te kruipen en de enkel misschien te veel belasten?

Extra probleem: zowiezo durf ik niet als 1e poging gaan boulderen en er op neerkomen van grotere hoogte. Ik zou eerder wat lengtes als eerste terug gaan doen, maar heb geen klimpartner de komende 3 weken... Toch maar lui wezen en zwaar moeten terug opbouwen nadien?

 

 

Bruno M
fidèle client
215 posts

9-7-2009
10:34

 

Misschien wat focussen op conditie door te gaan zwemmen en ondertussen die enkel nog wat rust te geven?

Als je nog pijn voelt zou ik geen risico's nemen.

 

 

josquin
est-ce que j'ai droit à une bière ?
41 posts

9-7-2009
12:17

 

Ik heb ooit mijn enkel verstuikt met volleybal (komt daar nogal regelmatig voor ). De kinesiste was zelf een volleybalster, en die liet mij al trainen na 3 weken (wel met ingetapete enkel), en de oefeningen die ik moest doen waren ook niet meteen pijnloos te noemen. 't kwam er allemaal op neer dat als je die enkel totaal niet gebruikt, die kan gaan verstijven (en verder verzwakken). De kans dat je je enkel gaat overbelasten met klimmen is niet zo groot, hoewel neerkomen van hoog zoals bij boulderen wellicht inderdaad niet goed is.

Ik zou eens een kinesist raadplegen, die kan je een paar oefeningen laten doen om je enkel terug te verstevigen en soepel te houden/maken.

jos

 

 

Toffee
parfois ça m'arrive de grimper
3933 posts

11-7-2009
22:21

 


De kans dat je je enkel gaat overbelasten met klimmen is niet zo groot



daar ben ik niet lang niet zo zeker van

 

 

Bender
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
715 posts

12-7-2009
00:34

 

Ik geef josquin groot gelijk. Die resterende pijn zal mogelijk van verstijving tijdens de inactiviteit komen.

Raadpleeg toch maar eerst kinesist of dokter!

Zei kapotte Ben Zen Heb waarschijnlijk al meer blessures gehad dan wie ook maar altijd met paardemiddelkes en gezond verstand opgelost gekregen.

 

 

Rudi Frankinouille
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

12-7-2009
09:38

www
 

Om opnieuw te boulderen zou ik zeker 6 tot 8 weken wachten. De valimpact bij het neerkomen zal je ligamenten enkel extra overbelasten.
Lengteklimmen met bewegingen binnen de pijngrens is het meest raadzame, eventueel met extra stabilisatie-oefeningen.
Het enige gevaar momenteel bestaat erin dat je enkelgewricht door de blessure minder goed beweegt en hierdoor op termijn beperkt zal worden in functie. Misschien eens een kinesitherapeut - manueel therapeut - osteopaat - ... raadplegen om na te kijken of je enkel volledig normaal beweegt. Het enige dat den nog moet gebeuren is dat de ligamenten terug goed herstellen. En dit kan wel enkele weken tot maanden duren afhankelijk van de mate van uitrekken. Op dit moment moeten je spieren alle krachten opvangen, dus train die maar goed.

 

 

BlackScorpion
est-ce que j'ai droit à une bière ?
38 posts

13-7-2009
08:21

 

Bedankt voor de raadgevingen. Ik dacht al om het boulderen nog wat extra tijd achterwege te laten omwille van het neerkomen. Enige probleem ligt er in dat mijn klimpartner voor de lengtes de komende 3 weken niet kan, pech voor mij. Maar okay, nu weet ik tenminste wat te doen. Beetje oefenen om die enkel terug soepel te krijgen!

Thanks

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

30-7-2009
20:05

 

Goede oefening: leg je been op een steun, je voet vrij. Schrijf vervolgens met je voet zo groot mogelijk alle letters van het alfabet.
Veel schrijfgenot

 

 

BlackScorpion
est-ce que j'ai droit à une bière ?
38 posts

5-8-2009
15:00

 

Is het eender in welke font en of het hoofddrukletter of kleine letter zijn? Wel originele manier om mensen te zeggen wat je echt van hen denkt voor hun neus, zonder dat ze het door hebben. Ben ondertussen 2x lengte gaan doen en buiten een paar keer een pijnscheut bij bepaalde plaatsing van de voet op een greep, had ik geen problemen. Beetje achtergrond/gebruikspijn achteraf, maar niets te vreemd.