Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

baby in de bergen?

Rikie 11 10146 22-9-2009 13:42  

Dernière réponse

Rikie
un verre d'eau svp
3 posts

5-7-2009
22:44

 

baby in de bergen?

Ben van plan om met een baby van 6 weken naar de Ecrins te gaan. Hoe hoog kan je daar mee gaan?
Hoe hoog kan je wandelen?
Hoe hoog mag je slapen?

Andere nuttige tips?

 

 

DJ
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
592 posts

6-7-2009
09:37

 

Ik heb eens ergens gelezen dat het afgeraden wordt om met baby's hoger dan 2000m te gaan en zeker niet boven de 2500m.

Maar ik ben geen deskundige, misschien zijn er hier deskundigen die dit kunnen bevestigen/ontkennen?!

 

 

Geza TOTH
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

6-7-2009
11:07

www
 
 

 

Bruno M
fidèle client
215 posts

7-7-2009
17:49

 

Hmmm, in de Ecrins liggen de meeste dorpen op 1500 meter en als je een wandeling doet ga je vrij snel boven de 2000 meter, tenzij je altijd in de dalen wilt blijven...

Misschien dat de Pyreneeën een beter idee zijn?

 

 

mdw
est-ce que j'ai droit à une bière ?
44 posts

26-8-2009
09:15

 

bolivia

in bolivia leven babies op 4500m...

ik denk dus dat het vooral een kwestie is van acclimatisatie, dat waarschijnlijk trager is bij babies dan bij ons...

maar op zich kunnen ze er wel tegen...

 

 

DJ
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
592 posts

26-8-2009
10:21

 

Tja, maar er geboren worden is ook nog iets anders hé! Dan zijde al geacclimatiseerd voor ge geboren zijt!

't probleem met baby's is dat ze u ni effe kunnen komen zeggen dat ze last hebben van de hoogte.

 

 

Rikie
un verre d'eau svp
3 posts

26-8-2009
17:46

 

't is gelukt.

10 dagen kamperen op 1900m, daarna en week 1500m.

Geen probleem met de kleinste.

 

 

DJ
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
592 posts

27-8-2009
14:15

 

Da's goed om te horen en goed om te weten naar de toekomst toe!

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

4-9-2009
09:05

 

Een beetje laat om te reageren maar
Acclimatisatie is ook geldig voor babies ... en ... kleine kinderen.
Als je met de auto naar de bergen rijdt principieel geen grote problemen (reisziekte - deshydratatie - warmte - tocht - enz ) maar opgelet als je over cols moet of als je een lift neemt.
Betreft de liften. Normaal is het gebruik ervan voor kinderen in frankrijk verboden ! Maar er is een eindeloos verschil tussen een lift naar een top, een "zetelliftje" waar je moet uitspringen, enz dus het verbod beperkt zich meestal tot een plaatje "de uitbater is niet verantwoordelijk, enz".
Als het kind last heeft van een verstropte neus kan blijvend letsel ontstaan. Hierover vind je ook informatie bij de vliegtuigmaatschappijen.
Globaal is de informatie van kind en gezin pertinent. Blijft dat een babie van 6 weken thuis hoort in een kinderwagen. Hiermee in de rugzak urenlang rondsjokken op een bergpad is zeker geen goed idee. Blijft de zon ... die is zoals voor ons kankerverwekkend. De babie hoort thuis in de schaduw en hem volsmeren met het één of ander product is al even slecht al dan niet slechter.
Daarentegen als een kind last heeft met de ademhaling, bronchitis, asthma, enz is kamperen dikwijls een goede oplossing. Berglucht heeft hierop een positief effect (afwezigheid van een aantal irriterende "beestjes" en "planten"). Maar opnieuw opletten : De meest bezoedelde lucht vind je in Frankrijk in ... Grenoble - een ingesloten vallei !!! Dus kies een vakantieplaats uit buiten de vallei. Voor de rest : Een vakantie kies je in functie van de ouderdom van de kinderen en "je eigen" activiteiten moet je aanpassen aan hun leeftijd ... anders geef je de babie in bewaring bij de boma's en bompa's.

 

 

micheldevogel
un verre d'eau svp
14 posts

18-9-2009
10:59

 

Als vuistregel bij kinderen kan je stellen dat je 1 jaar per 1000m moet tellen. Maar ieder kind is verschillend dus het blijft koffiedik kijken of je kind een week gaat zeuren als je op skiverlof vertrekt.
@Eddy: Er is echt veel mogelijk met kinderen hoor. Niet alleen met draagzakken, maar er zijn zoveel alternatieven met ezeltjes, high-tech bolderkarren, enz. Er is meestal wel een avontuurlijk compromis te bedenken zonder je kinderen te moeten dumpen bij oma en opa.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
où sont mes tabourets de bar personnalisés?
895 posts

22-9-2009
13:49

 

Het ging hier over een baby van 6 weken ... dus 1000/52x6 = 115 meter
Zelf was ik 35 voor ik het eerst boven de 8000 m kwam en 35000 meter zou in elk geval een serieuze limiet geweest zijn. Maar zoals je schrijft moet je de vakantie aanpassen. Ergens heb ik nog een foto liggen van een "kinderpark" met een baby tegen de rotsen op een plaats waar geregeld stenen naar beneden komen. Pa en Ma klommen daar juist boven (met helm). Dus dat ezels met "boulder"-karren rondzeulen zou me niet verbazen.
Principieel geld de vuistregel ... laat ze zo hoog wandelen als hun benen hun kunnen dragen. Als ze wat groter zijn kan je als "beloning" het afdalen met de lift aanbieden. Als je een beetje handig bent, vermits het prijsverschil tussen een enkele rit en heenenweer onbeduidend is - kan je afspreken met klimmers die de lift naar boven nemen en elders afdalen en hun "afdaal"-tiket overkopen. De problemen in de liften komen hoofdzakelijk voor bij het stijgen.
Dus mijn advies met een baby van 6 weken blijft, profiteer van een rustige kampeer-vakantie in de natuur en mooi weer. Laat de moeder verder rustig recupereren et hou het bij eenvoudige korte wandelingen met de nodige rustpauzes om de baby de tijd te geven van te eten, te slapen, enz. Neem geen liften !!!