Seulement sur l'escalade svp
Titre Posté par Réponses Vues Dernière réponse    

Opwarmen

stef schuermans 16 6989 13-3-2009 07:31  

Dernière réponse

stef schuermans
le pendule, je ne fais que ça
85 posts

9-2-2009
18:13

 

Opwarmen

Iemand leuke hints/tips voor op te warmen bij het klimmen?

Momenteel bezig met gewoon wat 3-4-5- klimmen en dan beginnen, blijkbaar niet de ideale manier ...

 

 

climbbeast
fidèle client
246 posts
No Pain No Gain

10-2-2009
10:14

 

Ik warm altijd op gedurende een +- 45min als ik hard ga gaan.
Gwn eerst de basis aerobe, dan schouders, polsen, vingers,... losmaken.
Pompen, situps, optrekken, bloquages
Dan int boulderkot gwn met de voeten op de grond een toerke doen (dus de grepen vastpakken en voeten in de juiste richting zette ma wel in de grepen gaan hangen hé )
Dan een traversée in zaal.
Dan eventueel wat campussen maar enkel als je dat gwn bent...
Vervolgens een dubbele makkelijke route en dan zijde klaar om onmiddelijk te knallen


klim ze!!!!

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

20-2-2009
20:31

 
 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

9-3-2009
22:01

 
 

 

HannesStubbe
le pendule, je ne fais que ça
63 posts

10-3-2009
14:10

 

Wat ter plaatse joggen... vingerslosmaken, polsen, armen: zwaaien... Zorgen dat gebruikte spieren goed doorbloed zijn. Ook kun je wat core-stability doen of buikspieroefeningen. Stretchen wordt meestal afgeraden omdat je dan microscheurtjes in de pezen kan trekke... Afklimmen: zo gebruik je ook eens de tegenovergestelde spieren wat goed is tegen blessures en spieronevenwicht. Vervolgens opwarmen in makkelijke routes.
grtz

 

 

Jeroen vd S
le pendule, je ne fais que ça
133 posts

11-3-2009
07:58

 


Afklimmen: zo gebruik je ook eens de tegenovergestelde spieren


Ahhh, jij moet je zelf omlaag drukken als je afklimt.

Voor de rest, helemaal waar.

 

 

HannesStubbe
le pendule, je ne fais que ça
63 posts

11-3-2009
11:44

 

nee, niet mezelf omlaag drukken ,
als je naar boven klimt gebruik je je bicips. Bij het afklimmen moet je blokkeren op je triceps en vervolgens die langzaam ontspannen. Met polsbuigers en strekkers net hetzelfde... Zo gebruik je eens de tegenovergestelde spieren...

 

 

HannesStubbe
le pendule, je ne fais que ça
63 posts

11-3-2009
11:51

 

Aahnee je hebt gelijk, je ontspant je bicips langzaam en zo daal je... Srry! Je triceps werken ook wel maar vooral biceps doen het werk. Hmzz... En ik maar denken dat ik zo aan blessurepreventie deed.In elk geval worden je biceps en triceps en andere armspieren eens op een heel andere manier gebruikt...

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

11-3-2009
17:05

 

afklimmen

Afklimmen wordt veel gebruikt in uithoudingstraining. Als alpinist vind ik het bijzonder interessant om mij voor te bereiden op graatbeklimmingen.
Naast het gebruik in opwarming ook een welkome cooldown voor je spieren op het einde van je training

 

 

Jeroen vd S
le pendule, je ne fais que ça
133 posts

11-3-2009
19:27

 

Bij de osteopaat vandaag werd het ongeveer zo uitgelegd dat het langzaam ontspannen van de spier (zoals bij een afklimmende beweging) juist goed is voor de aanhechtingen van die spier.

Dus, Hannes toch een beetje gelijk!

 

 

HannesStubbe
le pendule, je ne fais que ça
63 posts

12-3-2009
11:39

 

Eigenlijk goed tegen klimmerselleboog enzo?

 

 

Jeroen vd S
le pendule, je ne fais que ça
133 posts

12-3-2009
17:09

 

Ik denk het wel ja. Dat is overgens de reden dat ik nu bij hem kom.

Alleen ik doe niet afklimmen, hè. Ik moet trainen met zo'n stretch band. Met de andere hand opspannen en met de slechte arm rustig ontspannen.

 

 

HannesStubbe
le pendule, je ne fais que ça
63 posts

12-3-2009
18:42

 

Bedoel je zoon band dat je niet onder je ellebooggewricht draagt? Heb je trouwens ooit last gehad van ringbandjes? Ik zit daar nu mee... Weet je daar iets voor?

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

12-3-2009
20:38

 

the lost art of downclimbing

http://www.climbing.com/print/techtips/tttrad268/

 

 

josquin
est-ce que j'ai droit à une bière ?
41 posts

12-3-2009
22:49

 

afklimmen

Afklimmen = excentrische belasting (in de veronderstelling dat je dat vooral op je armen doet). Bij excentrisch trainen kunnen de spieren tot 30% sterker worden (tov concentrische belasting). Lees maar eens iets over plyometrics.

Maar de reden dat Hörst afklimmen aanraadt is niet krachttraining maar techniek: focus op de voeten. Bij weerstandstraining kan je ook afklimmen om de tijd dat je spieren moeten werken te verlengen (minder rust).

 

 

Jeroen vd S
le pendule, je ne fais que ça
133 posts

13-3-2009
07:31

 

@hannes Nee, ik bedoel zo'n stretch band
http://www.tenniselleboog.nl/133-1.jpg

Excentrische oefeningen, zo werd het inderdaad genoemd.